شمانیوز
شما نیوز

تصمیم جدید ایران درباره برجام

نشست سخنگوی دولت فردا (یکشنبه ۱۶ تیرماه) با حضور معاون سیاسی وزارت خارجه و سخنگوی سازمان انرژی اتمی در محل مجموعه ریاست جمهوری برگزار می‌شود.

تصمیم جدید ایران درباره برجام

به گزارش خبرنگارشمانیوز و به نقل از ایسنا: همزمان با پایان یافتن مهلت ۶۰ روزه ایران به کشورهای اروپایی، تصمیمات جدید کشورمان در خصوص کاهش تعهدات برجامی فردا در نشست خبری علی ربیعی سخنگوی دولت با همراهی عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت خارجه و مهدی کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام می شود.

 

این نشست مشترک امروز ساعت ۱۰:۳۰ صبح برگزار در ساختمان کوثر نهاد ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود

 

تکمیلی/ 10:30

گفت‌وگوی تلفنی ترامپ و ترزا می درباره ایران

نخست‌وزیر انگلیس و رئیس‌جمهور آمریکا در یک تماس تلفنی با یکدیگر درباره ایران و کره شمالی گفت‌وگو کردند.

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و ترزا می، نخست وزیر انگلیس روز جمعه در تماس تلفنی با یکدیگر درباره موضوعاتی پیرامون ایران و کره شمالی گفت‌وگو و رایزنی کردند.

در ادامه این بیانیه آمده است که دو طرف همچنین درباره همکاری‌ها میان لندن و واشنگتن برای ارتقای سطح منافع مشترک امنیتی، شامل تلاش‌ها برای اعمال تحریم علیه سوریه و خلع سلاح جمهوری خلق کره گفت‌وگو کرده‌اند.

این گفت‌وگو در حالی انجام شده است که تنش‌ها میان ایران و آمریکا در یک سال گذشته و در پی خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای و سپس بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران افزایش یافته است.

هفته گذشته نیز نیروی دریایی انگلیس یک نفتکش را که ادعا می‌شود در حال حمل نفت ایران به سوریه بوده است، توقیف کرد. این اقدام با انتقاد شدید مقامات ایرانی مواجه شد.

جمهوری اسلامی ایران توقیف نفتکش خود را غیرقانونی خواند و وزارت امورخارجه این کشور نیز در واکنش سفیر لندن در تهران را فراخواند.

هدف اصلی از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که در ژوئیه ۲۰۱۵ میان ایران و گروه موسوم به ۱+۵ حاصل شد و به تصویب شورای امنیت سازمان ملل نیز رسید، رفع تحریم‌های ایران در ازای محدودیت برنامه هسته‌ای کشورمان بود اما واشنگتن با نقض توافق و بازگرداندن تحریم‌ها عملاً هدف اصلی برجام را زیر سوال برد و آن را زیر پا گذاشت.

جمهوری اسلامی ایران پس از گذشت یک سال از خروج آمریکا و در پی تعلل طرف‌های اروپایی برجام در عمل به تعهداتشان برای کاهش تأثیر تحریم‌های آمریکا سرانجام ماه گذشته اعلام کرد که در دو گام تعیین شده سطح تعهدات برجامی‌اش را کاهش خواهد داد.

ایران در اولین گام اعلام کرد که از حد تعیین شده در برجام برای ذخیره اورانیوم غنی‌شده خود، یعنی ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز هفته گذشته این موضوع را مورد تائید قرار داد.

این اقدام ایران با واکنش دیگر طرف‌های توافق مواجه شد. انگلیس، فرانسه و آلمان به همراه اتحادیه اروپا ضمن ابراز نگرانی نسبت به تصمیم ایران برای کاهش سطح تعهداتش در برجام خواستار پایبندی کامل ایران به توافق شده‌اند.

اما جمهوری اسلامی تاکید دارد که طبق مفاد تعیین شده در برجام ایران حق دارد در صورت عدم پایبندی طرف دیگر توافق، اجرای تعهدات خود را متوقف کند.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به خروج آمریکا از برجام و استناد ایران به پاراگراف ۳۶ برجام در به جریان انداختن ادامه مسیر نوشت: ما ضمن محفوظ بودن حقوقمان، به کشورهای E۳+۲ [سه کشور اروپایی، چین و روسیه] چند هفته فرصت دادیم. ما پس از ۶۰ هفته در نهایت دست به اقدام زدیم.

وی همچنین تصریح کرد: به محض آنکه کشورهای اروپایی به تعهدات خود عمل کنند، ایران نیز به‌طور متقابل اقدامات معکوس به عمل خواهد آورد.

طبق بند ۲۶ برجام، در صورت عدم پایبندی طرف مقابل به تعهداتش، ایران حق دارد اجرای تعهدات خود را به شکل کلی یا جزئی متوقف کند.

بر اساس بند ۳۶ برجام اگر موضوع اختلافی با طی مراحل این بند فیصله نیافت شاکی می‌تواند این امر را به عنوان مبنای توقف کلی و یا جزئی اجرای تعهداتش وفق برجام قلمداد کند و یا به شورای امنیت سازمان ملل ابلاغ کند که معتقد است موضوع مصداق "عدم پایبندی اساسی" به شمار می‌آید.

 

ترامپ

 

تکمیلی/ 11:10

دقایقی قبل نشست خبری سخنگوی دولت با رسانه‌ها برای اعلام جدیدترین تصمیمات دولت جمهوری اسلامی درباره کاهش تعهدات برجامی ایران آغاز شد.

در این نشست خبری که همزمان با پایان مهلت ۶۰ روزه ایران به  اروپا برای اجرای تعهدات برجامی در مجموعه ریاست جمهوری برگزار می‌شود، علی ربیعی سخنگوی دولت به همراه مهدی کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی و عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت خارجه، به تشریح جدیدترین تصمیمات جمهوری اسلامی در قبال این توافق می پردازند.

 

unnamed

 

تکمیلی/ 11:18

سخنگوی دولت اعلام کرد: امروز از میزان ۳.۶۷ غنی‌سازی اورانیوم عبور‌ خواهیم کرد و میزان غلظت بر اساس نیاز ما خواهد بود

همزمان با پایان یافتن مهلت 60 روزه ایران به کشورهای اروپایی، نشست اعلام اقدامات ایران در گام دوم  کاهش تعهدات برجامی دقایقی قبل با حضور علی ربیعی سخنگوی دولت، عباس عراقچی  معاون سیاسی وزارت خارجه و بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی آغاز شد

علی ربیعی در این نشست اعلام کرد: امروز از میزان 3.67 غنی‌سازی اورانیوم عبور‌ خواهیم کرد و میزان غلظت بر اساس نیاز ما خواهد بود و امروز این موضوع به طور‌ رسمی اتفاق خو‌اهد افتاد.

ربیعی درخصوص اقدام دولت انگلیس در توقیف نفتکش ایرانی نیز گفت: انگلیسی‌ها ادعا کردند که این اقدام در جهت جلوگیری از دور زدن تحریم‌های اتحادیه اروپا بوده کشورهای مهم اتحادیه اروپا مثل اسپانیا اعتراض کردند و سایر اروپایی‌ها نیز اظهار نگرانی کردند. معلوم بود این مسئله نگرانی اروپایی نبوده و این عمل دزدی دریایی با هماهنگی آمریکایی‌ها صورت گرفته است.

 

unnamed

 

تکمیلی/ 11:27

 

عراقچی گفت: روند کاهش تعهدات در راستای حفظ برجام است. ممکن است این روند در نهایت به خاتمه حضور ما در برجام منتهی شود.

 

 

تکمیلی/ 12:09

عراقچی: محدودیت غنی‌سازی ۳.۶۷ را رعایت نمی‌کنیم/ گام سوم دو ماه دیگر اعلام می‌شود

معاون وزیر خارجه ایران گفت که از آنجایی که خواسته‌های ایران در خصوص برجام، تحقق پیدا نکرده، ما امروز گام دوم را بر می‌داریم و سطح غنی‌سازی را رعایت نخواهیم کرد.

 همزمان با پایان یافتن مهلت 60 روزه ایران به کشورهای اروپایی، تصمیمات جدید کشورمان درباره کاهش تعهدات برجامی امروز (یکشنبه 16 تیر ماه) در نشست خبری سخنگوی دولت با حضور عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت خارجه و کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام می‌شود.

نامه ظریف به موگرینی

در این نشست عباس عراقچی معاون وزیر خارجه در این باره گفت: ما امروز در موعد 60 روز پایان گام اول تعهدات خود هستیم و از آنجایی که خواسته‌های ما در خصوص برجام، تحقق پیدا نکرده، ما امروز گام دوم را بر می‌داریم. همانطور که در مرحله اول اعلام کردیم که میزان ذخایر پایبند نیستیم، در گام دوم نیز سطح غنی سازی را رعایت نمی‌کنیم، امروز در نامه آقای ظریف به موگرینی این موضوع اعلام می‌شود.

معاون وزیر خارجه در ادامه گفت: روند کاهش تعهدات ایران در برجام روندی است که در راستای حفظ برجام است. ممکن است که این روند به خروج کامل ما از برجام منتهی شود، ولی حرکت ما برای حفظ برای برجام است. این روند کاهش تعهدات در گام‌های 60 روزه ادامه پیدا خواهد کرد. ما معتقدیم که برجام یک توافق معتبر و مهم بین‌المللی است. ما خواهان ادامه برجام هستیم ولی خواسته‌های ما از برجام هم باید برآورده شود، وگرنه در تعهدات خود بازنگری می‌کنیم. یک طنزی این وسط اتفاق افتاده و آن اینکه آمریکا که خودش از برجام خارج شده، خواستار نشست شورای حکام شده و خواستار رسیدگی به نقض برجام توسط ایران شده است. مهم این است که سایر کشورهای اروپایی، روسیه و چین با این درخواست همراهی نکردند. برآورد ما این است که در نشست شورای حکام که برگزار خواهد شد، منطق ایران را خواهند شنید.

کمیسیون مشترک برجام در سطح وزرا برگزار می‌شود

عراقچی افزود: آنچه ایران در کاهش تعهدات خود انجام می‌دهد از دید ما نقض برجام نیست. منطق ما در جلسه شورای حکام عرضه خواهد شد، همزمان شکایت خود را هم ارائه خواهیم داد و آن‌ها هم باید درباره نقصان پاسخگو باشند. تماس دیشب آقای ماکرون با آقای روحانی تماس سازنده‌ای بود. تمایل برای پیدا شدن یک راه حل وجود دارد هر چند سخت است. آقای ماکرون و روحانی دیروز صحبت کردند که زمینه‌های گفتگوهای طرفین ایجاد شود تا به راه حل‌هایی برسیم. قرار است که کمیسیون مشترک برجام در سطح وزرا هم برگزار شود.

معاون وزیر خارجه گفت:‌ اگر اروپایی‌ها از طریق اینستکس یا غیر از آن انتظارات ما را برآورده کنند، الان در این مرحله نبودیم. به خصوص در حوزه فروش نفت و دسترسی به درآمدهای نفتی کاری نتوانستند انجام دهند. اینستکس رسما عملیاتی شده و طرف ایران آن هم اکنون عملیاتی شده و این دو نهاد با هم در ارتباط هستند و قواعد کاری خود را تنظیم کرده‌اند و یکی دو کار را انجام داده‌اند، ولی تا وقتی اعتباری برای آن در نظر نگیرند فایده‌ای ندارد. تا وقتی که به لحاظ اقتصادی برای ایران منافعی نداشته باشد برای ما قابل قبول نیست. تعداد کشورهایی که قرار است به عنوان سهامدار به اینستکس ملحق شوند قرار است افزوده شود.

وی در ادامه گفت:‌ گفتگوهای رسمی و غیررسمی بین ما در جریان است و امیدواریم که به نتیجه برسیم وگرنه بعد از 60 روز گام سوم را برخواهیم داشت.

عراقچی درباره بحث راکتور اراک نیز افزود: بحث اراک بحث جداگانه‌ای است. به این دلیل که مدرن سازی اراک به تعویق افتاده و اگر کشورهای عضو برجام نتوانند آن را به زمانبندی موجود برگردانند آن را به شرایط قبلی برخواهیم گرداند. جلسات و اتفاقات خوبی در خصوص اراک طی دو ماه گذشته برگزار شده و به لحاظ فنی پیشرفت خوبی داشته‌ایم. روند را در خصوص اراک پیگیری می‌کنیم. اگر به جدول زمانبندی برگردد ما همین روند مدرن سازی را ادامه می‌دهیم. چون پیشرفت خوبی داشته است.

واکنش به توقیف غیرقانونی نفتکش ایرانی توسط انگلیس

معاون وزارت خارجه در واکنش به توقیف نفتکش ایرانی توسط نیروی دریایی انگلیس نیز گفت: نفتکش یک سوپر تانکر است که 2 میلیون بشکه ظرفیت داشته و به همین دلیل امکان عبور از کانال سوئز نداشته و از تنگه جبل الطارق رفته است. برخلاف اعلام انگلیس این نفتکش به مقصد سوریه نبوده، و آن بندری که اعلام کردند امکان پذیرفتن چنین تانکری را ندارد. در این زمینه مسیر حقوق طی می‌شود، این یک راهزنی دریایی است. این نفتکش در آب‌های بین‌المللی بوده است. سفیر انگلیس را دوباره خواسته‌ایم. امیدواریم که قضیه نفتکش به زودی حل شود.

وی همچنین گفت: ما به صدای واحد در برخورد با موضوعات مهم کشور نیاز داریم و به اعتقاد من این صدای واحد وجود داشته است، هر چند که صداهای مختلف هم برکات خود را دارد. اختلاف نظرها را تا جایی که منافع ملی کشور را هدف قرار ندهد، منفی نمی‌بینم. وقتی ایران تصمیم گرفت که وارد روند کاهش تعهدات شود هم از طرف مردم و هم از طرف جناح‌ها حمایت شد. اینکه اروپایی‌ها نتوانستند خواسته‌های ما را براورده کنند و ما مجبور شدیم که گام دوم را برداریم به این معنی نیست که رایزنی‌های دیپماتیک وجود ندارد. نمونه آن هم صحبت آقای ماکرون برای دومین بار طی یکی دو هفته اخیر بود. آقای روحانی صحبتی که داشتند این بود که به شرطی که تحریم‌ها برداشته شود، حضور آمریکا در گفتگوهای 1+4 مانعی ندارد. البته آمریکا از برجام خارج شده و ما مفهومی تحت عنوان 1+5 نداریم و چارچوب 1+4 است.

امیدی به اینستکس نبسته‌ایم

عراقچی افزود: ایران هیچ امید و اتکایی به هیچ کشوری نبسته چه برسه به اروپایی‌ها و اینستکس. ما در این معرکه و جنگ اقتصادی که ترامپ علیه ایران شروع کرده، هر مسیر و معبری که بتوانیم باز خواهیم کرد. ما با همه شرکا و همسایگان ابتکار و مسیر داریم. یکی از این ابتکارات و مسیرها اروپا و یکی اینستکس است. ما نه امیدی داریم و نه دل بسته‌ایم، و به دستگاه‌های کشور گفته شده که امیدی به اینستکس نداشته باشند. معطل اینستکس نمی‌مانیم و با اتکای به خود حرکت می‌کنیم. ایران برجام را با حسن نیت اجرا کرد و بعد از خروج آمریکا با صبر راهبردی در توافق ماند و فرصت ایجاد کرد. این ایران را در موقعیت بالاتر اخلاقی و سیاسی قرار داد. ما در سیاست خارجی تا الان بسیار خوب عمل کرده‌ایم و شرکای خوبی داریم. در حوزه همسایگی کارهای بسیار خوبی انجام شده است. اجازه نخواهیم داد آمریکا در اجرای سیاست فشار حداکثری موفق شود و آنها را مایوس خواهیم کرد. با اتکایی که به توانمندی خود، نیروهای دفاعی خود داریم، آنها را مجبور خواهیم کرد که کوتاه بیایند.

گام سوم برجامی ایران

معاون وزیر خارجه ایران درباره چگونگی برداشتن گام سوم ایران نیز توضیح داد: ما نه تنها درباره گام سوم، بلکه درباره گام‌های بعدی هم بررسی و مطالعه کرده‌ایم. گام سوم را ترجیح می‌دهیم که دو ماه دیگر و در پایان 60 روز اعلام کنیم. معمولا دو گام را با هم اعلام کرده‌ایم.

عراقچی درباره رفت و آمدهایی که در پیش است و همچنین سفر آقای ماکرون و اجلاس وزرای خارجه نیز گفت: ما در روزهای آینده رفت و آمدهای دیپلماتیکی را خواهیم داشت از جمله اجلاس وزرا. ما خواهان سفرهای نمایشی نیستیم، مگر اینکه این سفرها منجر به نتیجه‌ای شوند، نه اینکه بخواهیم فقط به جر و بحث و دعوا ختم شوند.

وی افزود: ما مفهومی به نام 1+5 را به رسمیت نمی‌شناسیم. آمریکا از برجام خارج شده و از هیچ مکانیزم برجام هم نمی‌تواند استفاده کند، اما از جلسات 1+4 با آن شرطی که گفتم می‌توانند حضور پیدا کنند. شرط ما اول تحریم‌های نفتی و بانکی هستند که تحریم‌های دیگر هم مد نظر خواهند بود. برجام یک پرونده بسته شده است به این معنی که قابل مذاکره مجدد نیست، بدون اینکه کلمه‌ای اضافه یا کم شود باید اجرا شود.

 

unnamed

 

این خبر به روز رسانی خواهد شد...

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied