شمانیوز
شما نیوز

اکبر طبری بازداشت شد + بیوگرافی

عضو کمیسیون حقوقی‌ و قضایی مجلس شورای اسلامی اعلام می‌کند که معاون اجرایی حوزه ریاستِ رئیس پیشین قوه قضاییه بازداشت شده است.

اکبر طبری بازداشت شد + بیوگرافی

به گزارش شمانیوز به نقل از عصر ایران : حسن نوروزی نماینده بهارستان و عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی  گفت: چند روز پیش آقای طبری بازداشت شده است. او از بیان علت بازداشت خودداری کرد.

اکبر طبری در زمان ریاست آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی بر دستگاه قضا، معاونت اجرایی حوزه ریاست قوه قضاییه را بر عهده داشت.

چندی پیش علیرضا زاکانی، نماینده اصولگرای مجلس نهم، اکبر طبری را عنصر فاسدی در قوه قضاییه خواند و ادعا کرد که دو رئیس قوه را بیچاره کرده است.

محمدعلی پورمختار، نماینده اصولگرای مجلس دهم نیز پیش از این به ایرناپلاس خبر داده بود که بر اساس اطلاعات او، اکبر طبری همراه صادق آملی‌لاریجانی به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته است.

سیدابراهیم رئیسی هفت روز پس از اینکه بر مسند ریاست قوه قضاییه نشست، طبری را برکنار و یوسف باقری را به‌جای او، به‌عنوان سرپرست معاونت اجرایی حوزه ریاست قوه قضاییه منصوب کرد.

1397070812150330815536744

 

اصل ماجرا چه بود؟

 

علیرضا زاکانی به جوابیه دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که خبرگزاری ایرنا و دو فعال اصولگرا را متهم به انتشار اخبار کذب در راستای پروژه تخریب صادق آملی‌لاریجانی کرده بود، پاسخ داد و ضمن تأکید بر «نقش مخرب» اکبر طبری در قوه قضاییه، از رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خواست«تا دیر نشده است از او تبری بجوید.»

 علیرضا زاکانی با بیان اینکه «پیرامون آقای طبری و نقش مخرب آن در قوه قضائیه صحبت کردم که از دفتر آیه الله لاریجانی تکذیب شد و تأکید نمودند که ایشان برخی موارد را بررسی کرده و حکم به سلامت آقای طبری داده‌اند»، «مشفقانه» به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته اشتباه می‌کند و «تا دیر نشده از او تبری جوید.»

اقدام دفتر رئیس پیشین قوه قضائیه در پاسخ به خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) که اولین مواجهات آیت‌الله لاریجانی با رسانه‌ها بعد از خداحافظی با کرسی قاضی‌القضاتی به شمار می‌رود، نکات و درسهای مهمی داشت که به نظر می رسد باید به آنها توجه شود.

روز ۵ تیرماه خبرگزاری ایرنا در گزارشی با عنوان «فردی که زاکانی «عنصر فاسد» خواند، همراه آملی لاریجانی به مجمع تشخیص رفته است»، اطلاعات موجود در فضای رسمی کشور را درباره فردی به نام اکبر طبری پور، از مسئولان دفتر رئیس پیشین دستگاه قضایی جمع‌آوری و ارائه کرده بود.

دو روز بعد از انتشار این گزارش، دفتر آیت‌الله آملی لاریجانی با ارسال جوابیه‌ای به ایرنا، ضمن دفاع از آقای طبری در برابر اتهامات نماینده سابق مجلس به وی، این سوال را مطرح کرد که مدعیان اگر مدعی اتهامات دیگرند، چرا آنها را با رییس قوه قضاییه در میان نگذاشته‌اند؟ این در حالی بود که طی هفته‌های گذشته علیرضا زاکانی، نماینده پیشین مجلس اتهاماتی به این مسوول پیشین دستگاه قضایی مطرح کرده و او را «عنصر فاسد دستگاه قضا» و «بیچاره کننده دو رئیس قوه» معرفی کرده بود.

در این جوابیه همچنین از بررسی اتهامات و تبرئه این فرد در دادسرا و احراز خلاف بودن آنها از سوی آیت‌الله لاریجانی خبر داده و اعلام شد: «رئیس قوه قضائیه پیشین هم خود مستقلاً آنها را بررسی و خلاف بودن آنها برای وی محرز شده بود؛ مدعیان اگر مدعی اتهامات دیگرند، چرا در طول ده سال، آنها را با رییس قوه قضاییه در میان نگذاشته‌اند؟» امری که دارای نوعی تعارض بود و ضمن تبرئه طبری، وجود برخی اتهامات به وی محتمل دانسته شده بود.

 

دیوار کوتاه رسانه

آنچه در قالب گزارش مورد اشاره منتشر شد، یک گزارش تحقیقی شامل جمع‌آوری اظهارات شخصیت‌های رسمی و مسئول در نظام جمهوری اسلامی بود که مسایلی را در تریبونها یا رسانه‌های رسمی و دارای هویت مشخص بیان کرده بودند و تنها داده جدید این گزارش، یک جمله از محمدعلی پورمختار، عضو کمیسیون حقوقی مجلس درباره محل فعالیت معاون سابق دفتر آیت‌الله لاریجانی بود.

مواردی که این جوابیه از آنها به عنوان اتهام یاد کرده را آقای زاکانی، نماینده سابق در تریبون علنی و مصاحبه رسمی از جمله در مصاحبه ۴ خرداد و مناظره ۲۸ خرداد ماه با آقای تاجزاده در مجتمع سرچشمه تهران بیان کرده است و از یک مورد آنها یک هفته و از دیگری بیش از یک ماه می‌گذشت و با واکنشی مواجه نشده و اکنون پاسخ به آن موارد به جای آنکه خطاب به نماینده پیشین مجلس داده شود، خطاب به یک رسانه آمده است.

البته فعالان رسانه به اینکه برخی به دلیل ملاحظات یا ضعف‌هایشان دیواری کوتاه‌تر از رسانه نمی‌یابند و به جای مواجهه با افراد دارای سمت، انگشت اتهام را به سوی رسانه ها نشانه می روند، عادت دارند؛ اما اینکه دفتر چهره‌ای با تجربه عالی‌ترین مقام قضاوت که قاعدتاً واهمه ای از دیگران ندارد هم چنین رویه ای اتخاذ کند، عجیب بود. ای کاش این توضیحات به جای ایرنا قبلاً به گویندگان اصلی داده می شد.

بخشی از این جوابیه با اشاره به اینکه ایرنا با بیت المال اداره می شود و وابسته به دولت است، ورود به این مقوله را خلاف رسالت و وظیفه آن دانسته بود. اما آیا اقدام خلاف وظیفه و رویه حرفه ای ایرنا بود؟ بهتر است مرور کنیم که ایرنا چه کرده است.

خبرگزاری ایرنا ادعای یکی از نمایندگان مجلس که پیش از این دارای سمت‌های حساس بوده را منتشر کرده که روال کاری هرروزه ایرناست؛ البته طبیعی است این حق برای طرف مقابل از جمله دفتر آیت‌الله لاریجانی هست که به این اظهارات پاسخ دهند و دادند و منتشر هم شد. بخش دیگری از محتوای گزارش، اظهارات رسمی دکتر زاکانی، نماینده شناخته شده ادوار مجلس بود که با گذشت یک ماه با کمترین واکنشی از سوی دفتر جناب آقای لاریجانی روبرو نشده بود.

خبرگزاری ایرنا رسالت خود را آگاهی بخشی و شفافیت می داند. بدیهی است این مهم باید براساس اطلاعات رسمی و موثق باشد و اهل رسانه نیز چه منبعی مهمتر از مسوولان و چهره های رسمی دارند؟ با این وصف خبرگزاری ایرنا به دنبال انجام وظیفه قانونی و رویکرد حرفه‌ای و قانونی خود بوده است.

 

چه کسی به دنبال تخریب است؟

در انتهای جوابیه آیت الله لاریجانی از «پروژه بزرگ تخریب رئیس پیشین قوه قضاییه و غلیان احقاد بدریه و حنینیه» سخن رفته، اما در ادامه مواردی مبهم نسبت داده شده که متضمن اتهام به افرادی دیگر و بی ارتباط با محتوای گزارش بود و از این رو ایرنا مطابق قانون از انتشار آن خودداری کرد. با این حال در کمال شگفتی، این اتهام پراکنی سر از رسانه های دیگر درآورد؛ مواردی که به اذعان همین جوابیه، «خلاف شرع و خلاف قانون و خلاف اخلاق» دانسته شد. «چون محل رسیدگی به این امور قوه قضاییه است نه فضای مجازی»

دفتر قاضی القضات سابق، با فرافکنی، بستگان مسئولان را به تخلفاتی با اسنادی «بسیار متنوع و رنگارنگ» متهم کرده بود. البته این گونه اتهام زنی تازگی ندارد، و در گذشته به خود ایشان مواردی منتسب شده و عجیب است که ایشان همین رویه‌ای را که در مورد خود نمی‌پسندد، برای دیگران تکرار می کند.

نکته دیگر اینکه رئیس پیشین دستگاه قضا نیز اگر خلاف محرزی سراغ داشته و پیگیری نکرده‌اند، باید پاسخگوی عملکرد مجموعه تحت مدیریت خود باشند؛ نه اینکه برای تخطئه گزارش یک رسانه، مواردی را طرح کنند که در صورت صحت، بخش عمده مسئولیت درباره آنها با خود ایشان است.

 

رسانه ها و مبارزه با فساد

این روزها بروز فسادهای مختلف و برگزاری دادگاه‌های متعدد، مردم و دلسوزان انقلاب را نگران کرده است؛ روشن است که در زندگی پیچیده کنونی مقابله با فساد با روشهای قدیمی امکان پذیر نیست و در تمام دنیا یکی از ابزارهای مقابله با فساد، میدان دادن به فعالیت قانونی رسانه‌هاست. خوبست اکنون که جناب آقای آملی‌لاریجانی پس از ده سال از کرسی قاضی القضاتی به ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام مفتخر شده اند، از تجارب ده ساله خود استفاده کرده و در گشودن مسیری برای مقابله رسانه ها با فساد اهتمام ورزند؛ امر مهمی که متاسفانه از لحن و مفاد جوابیه دفترشان استنباط نمی شود.

یکی از نقاط ضعف دوران ریاست دستگاه قضا برای آیت‌الله صادق لاریجانی، نحوه تعامل با رسانه ها بود؛ امری که در آخرین دیدار مسوولان دوره قبل با تاکید بر لزوم «تبلیغ درست یعنی انعکاس هنرمندانه و مؤثر واقعیات و عملکرد دستگاه قضایی» مورد تذکر رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفت. این روزها ریاست جدید دستگاه قضایی البته با فرمان تحول که از سوی رهبر انقلاب داده شده، اصلاحاتی از جمله در شفاف سازی حساب های قوه قضائیه و یاری گرفتن از رسانه ها در مقوله عدالت انجام داده که امیدواریم با دقت و خلوص به نتیجه موثر برسد. ان شاءالله

 

اکبر طبری کیست؟

ایرنا روز گذشته نوشت: یک نماینده اصولگرا فاش کرد فردی که علیرضا زاکانی، «بیچاره کننده دو رئیس قوه قضائیه» خوانده بود، به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته است. زاکانی قبلا گفته بود سیدابراهیم رئیسی این فرد را به‌دلیل آنچه او «فساد آشکار» میخواند، برکنار کرده است.

پیگیری‌ها برای مشخص شدن نام «عنصری که سید ابراهیم رئیسی با حضورش در دستگاه قضا او را برکنار کرد»، از گفت‌وگوی یک فعال سیاسی اصولگرا با فارس آغاز شد. علیرضا زاکانی، چهارم خرداد به این خبرگزاری اصولگرا اعلام می‌کند: «رئیسی برخی افراد که در قوه قضائیه دچار فساد بودند را برکنار کرد. معتقدم این برکناری کفایت نمی‌کند و اگر کسی در دوره مسئولیت دچار فساد شده، باید محاکمه‌اش کنند و اتفاقاً محاکمه کردن فردی که فساد آشکاری دارد و توسط آقای رئیسی کنار گذاشته شده، کمک می‌کند که جهت آینده در قوه قضائیه تثبیت شود. البته همه کسانی که کنار گذاشته شده‌اند مقصودم نیست، بلکه فرد یا عنصر خاصی است که کنار گذاشته شده است.»

زاکانی در ادامه این مصاحبه بدون نام بردن از این فرد، اشاره‌ای به مسئولیتش می‌کند و می‌گوید: «کسی که دو رئیس قوه را بیچاره کرده و دچار مشکل بوده و مایه بدنامی قوه قضائیه و زد و بند شده را باید کنار گذاشت. این اقدام مناسب است ولی اینکه رها کنند و محاکمه نکنند، خیلی غلط است و محاکمه چنین عنصری که همه از او و اشکالاتش اطلاع دارند، برای سلامت قوه قضائیه بسیار مفید و حیاتی است.»

زاکانی در مناظره با سیدمصطفی تاجزاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب ناگزیر نام این شخص را افشا کرد. تاجزاده خطاب به زاکانی می‌گوید «آنقدر فساد افزایش پیدا کرده که آقای زاکانی هم می‌ترسد اسم فاسد را بیاورد و فقط می‌گوید یک نفر هست دو رئیس قوه قضائیه از دستش عاجز شده‌اند و عزل او کافی نیست و باید محاکمه شود.» در واکنش به این سخنان، زاکانی نام این فرد را «اکبر طبری» اعلام می‌کند.

 

اکبر طبری کیست؟

اطلاعات چندانی از اکبر طبری در رسانه‌ها وجود ندارد. هرچند زاکانی نامی از دو رئیس قوه قضاییه‌ای که طبری در زمان ریاست آنان در دستگاه قضا مشغول به‌کار بوده نیاورده، اما به نظر می‌رسد منظور او آیات سید محمود هاشمی شاهرودی و صادق آملی‌لاریجانی است. بر اساس گزارشی که فارس در سال ۸۶ (دو سال قبل از پایان ریاست هاشمی‌شاهرودی بر دستگاه قضا) با عنوان «تغییرات گسترده در قضائیه» منتشر کرده، نام اکبر طبری به‌عنوان یکی از کسانی که احتمال برکناری‌اش وجود دارد، آمده است. فارس در این گزارش می‌نویسد: «اخبار تأییدشده حاکی است که طبری، مدیرکل امور مالی قوه قضائیه نیز به‌زودی تغییر می‌کند.»

با این حال، بعد از این گزارش، اطلاعات دیگری از برکناری یا ادامه فعالیت طبری در زمان ریاست هاشمی‌شاهرودی در دستگاه قضا وجود ندارد.

طبری همچنین در طول سال‌های ریاست آملی‌لاریجانی بر دستگاه قضا، مدتی به‌عنوان مدیرکل امور مالی قوه قضائیه و معاون اجرایی حوزه ریاست، حضور داشته و طبق گزارش خبرگزاری فارس، سید ابراهیم رئیسی بعد از انتصاب خود به ریاست قوه قضائیه، در حکمی فرد جدیدی را جایگزین طبری در معاونت اجرایی حوزه ریاست می‌کند.

 

برکناری طبری از سوی رئیسی

حضور رئیسی در رأس دستگاه قضا پایان فعالیت طبری در قوه قضائیه بود. رئیس جدید قوه قضائیه هشت روز بعد از مراسم معارفه و شروع فعالیتش، طبری را برکنار می‌کند. او در ۲۸ اسفند سال گذشته با صدور حکمی، یوسف باقری را به‌جای طبری، به‌عنوان سرپرست معاونت اجرایی حوزه ریاست قوه قضائیه منصوب می‌کند. باقری معاون اداری مالی دادگستری استان تهران است که به گفته غلامحسین اسماعیلی، رئیس‌کل دادگستری استان تهران، فعلاً با حفظ سمت، در معاونت اجرایی حوزه ریاست قوه قضائیه نیز فعالیت می‌کند.

 

طبری اکنون کجاست؟

اکبر طبری از قوه قضائیه رفته و به ادعای علیرضا زاکانی «فساد او بر همه آشکار» است، اما همچنان در نهادهای مهم حاکمیتی فعالیت دارد. محمدعلی پورمختار، عضو کمیسیون حقوقی-قضایی مجلس شورای اسلامی به ایرناپلاس می‌گوید، بر حسب اطلاع، طبری به همراه آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی از روزی که بر مسند ریاست دستگاه قضا نشست، بر مبارزه با فساد تأکید کرده است و می‌گوید «تسامحی در برخورد با فساد نخواهد داشت.» او ابتدای خردادماه در نشست با اصحاب رسانه بر مبارزه فراجناحی با فساد تأکید کرده و متذکر شده بود که افزایش اعتماد عمومی به نظام و کارآمدی نظام، نکته بسیار مهمی است. رئیسی در دیدار با دانشجویان نیز اعلام کرده بود قوه قضائیه از گزارشات مردمی درباره فساد حمایت می‌کند و کسانی که خبر از فساد دهند، مورد تشویق قرار می‌دهد. حال باید منتظر ماند و دید با افشاگری علیرضا زاکانی درباره اکبر طبری، برای این فرد در قوه قضائیه پرونده‌ای تشکیل می‌شود؟ و سرنوشت ادامه حضور این فرد در مجمع تشخیص مصلحت نظام چگونه خواهد شد؟

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۶۸ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • فاطمه کاظمی

    سلام چطوربااقای علیخانی درتماس باشم کمکم کنیدخواهش میکنم

  • ناشناس

    آخر به کجا می رسد؟

  • اسماعیل

    گفتم غم تو دارم .
    گفتا ........
    فکر کنم شغلی بهتر و بالاتر و انه مایه دار به او خواهند داد.