شمانیوز
شما نیوز

سناتور امریکایی جزئیات مذاکره با ظریف را فاش نکرد

سناتور آمریکایی که چندی پیش با وزیر خارجه ایران دیدار کرده بود از ارائه جزئیات در این باره خودداری کرد.

سناتور امریکایی جزئیات مذاکره با ظریف را فاش نکرد
به گزارش شمانیوز به نقل از تسنیم: «رند پال» سناتور آمریکایی که چندی پیش با محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در نیویورک دیدار و گفتگو کرده بود از ارائه جزئیات در این باره خودداری کرد و در پاسخ به سوالی درباره جزئیات دیدار اخیرش با ظریف گفت که نمی‌تواند در این باره چیزی بگوید چون این دیدار فوق محرمانه بود.

 

امتناع سناتور آمریکایی از ارائه جزئیات درباره دیدارش با ظریف در حالی است که روزنامه نیویورکر بامداد شنبه در این باره نوشت که رند پال سناتور آمریکایی در دیدار 20 روز قبل خود با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران، از وی دعوت کرده است تا با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید دیدار کند.

 

این روزنامه آمریکایی افزود: در حالی که تنش ها بین واشنگتن و تهران به شدت بالا گرفته بود، ظریف یک دعوتنامه غیرمنتظره برای دیدار با ترامپ در کاخ سفید دریافت کرده است.

نیویورکر به نقل از منابع آگاه ایرانی و آمریکایی و یک دیپلمات که نامشان فاش نشده است، نوشت: پیشنهاد دیدار ظریف با ترامپ را رند پال در دیدار 15 جولای یعنی 24 تیر در شهر نیویورک مطرح کرده است.

به نظر می رسد رند پال با حمایت ترامپ از چند هفته قبل از آن در حال کار بر روی این پیشنهاد بوده و برای پیشبرد آن همواره با کاخ سفید و وزارت خارجه ایالات متحده رایزنی و مشورت کرده است.

نیویورکر در ادامه افزود: ابتدا سه هفته قبل از سفر ظریف به نیویورک، فردی از طرف رند پال با مقام های ایرانی تماس گرفت و 14 جولای یک روز قبل از سفر ظریف، رند پال با ترامپ درباره ایران صحبت کرده است. روز 15 جولای نیز رند پال و داوگ استافورد مشاور ارشدش با ظریف دیدار کرده اند.

این روزنامه نوشت: ظریف در چند دهه‌ای که دیپلمات ارشد بوده است، شماره خصوصی تعدادی از نمایندگان آمریکایی را داشته است. ظریف در این باره در جمع خبرنگاران در نیویورک گفته است که "من همیشه با اعضای کنگره آمریکا دیدار می کنم." ولی دیدار ظریف با رند پال ظاهرا نخستین دیدار رسمی آنها بوده است.

 

نیویورکر به نقل از منابع آگاه ادعا کرده است که ظریف و رند پال درباره اختلافات عمیق میان واشنگتن و تهران به خصوص برنامه هسته‌ای ایران گفتگو کرده‌اند. تشدید تنش ها در خلیج فارس نیز موضوع مهم دیگری بوده است که دو طرف درباره آن مذاکره داشته‌اند. در این گفتگوی یک ساعته، ظریف پیشنهادات خود برای پایان دادن به چالش های مربوط به برنامه هسته‌ای ایران را مطرح کرده است.

علی ربیعی سخنگوی دولت نیز در تایید دعوت سناتور آمریکایی از ظریف برای دیدار در کاخ سفید، با انتقاد از تحریم وزیر خارجه کشورمان گفت: این اقدام آمریکا اتفاق بی‌سابقه در تاریخ دیپلماسی جهان است. اینکه ادعای مذاکره کنند اما وزیر خارجه آن مملکت را تحریم کنند مضحک است. در دیدار یک‌ سناتور از او‌ دعوت می‌کنند که به ملاقات بیایید و بلافاصله او را تحریم می‌کنند. ظریف مسئول سیاست خارجی و‌ مسئول دیپلماسی عمومی و هر‌نو‌ع دیپلماسی است و‌ همه مسیرهای دیپلماسی از مسیر ایشان می‌گذرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied