شمانیوز
شما نیوز

ایران در حال مذاکره با انگلیس !

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه جانسون خودش را برای مدیریت تبعات سیاسی و اقتصادی خروج از برگزیت نیازمند حمایت ترامپ می‌داند، گفت: جانسون نمی‌تواند به حمایت ترامپ امیدوار باشد، چون در موضوع نفتکش هم دیدیم که ترامپ بلافاصله اعلام کرد که انگلیس خودش باید از نفتکش‌هایش محافظت می‌کرد.

ایران در حال مذاکره با انگلیس !
به گزارش شمانیوز به نقل از ایلنا: یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه جانسون خودش را برای مدیریت تبعات سیاسی و اقتصادی خروج از برگزیت نیازمند حمایت ترامپ می‌داند، گفت: جانسون نمی‌تواند به حمایت ترامپ امیدوار باشد، چون در موضوع نفتکش هم دیدیم که ترامپ بلافاصله اعلام کرد که انگلیس خودش باید از نفتکش‌هایش محافظت می‌کرد.

 

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه  در پاسخ به این سوال که چرا زمان توقیف نفتکش بریتانیایی توسط ایران، دولت می‌واکنشی نسبت به این اقدام ایران نداشت و موضع‌گیری‌های تند انگلیس توسط دولت جانسون انجام گرفت و هم‌اکنون به قدرت رسیدن بوریس جانسون چه شرایط جدیدی را در خلیج فارس در همکاری با ائتلاف آمریکایی‌ها ایجاد خواهد کرد؟، گفت: واقعیت این است که انگلیسی‌ها در نهایت مجبورند مشکلاتشان با جمهوری اسلامی ایران را با مذاکره حل کنند.

 

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه تنها دو موضوع باعث موضع‌گیری دولت جانسون در قبال ایران و اعلام پیوستن‌شان به ائتلاف آمریکا شده است، در تشریح این دو موضوع گفت: اول غرور ابرقدرتی انگلستان مطرح است که عملا دیگر هیچ کشوری انگلستان را یک ابرقدرت نمی‌داند و این غرور ابرقدرتی انگلستان امروز توسط ایرانی‌ها به شدت زیر پا گذاشته شده است.

 

این نماینده مجلس دهم تاکید کرد: دوم اینکه آقای جانسون سعی می‌کند در سطح کلان یک همراهی با آمریکا داشته باشد به خصوص در مساله اصلی ایشان که برگزیت است، نیازمند حمایت آمریکاست و خروج انگلستان از برگزیت نوسانات سیاسی و اقتصادی دارد که جانسون امیدوار است با پشتوانه آمریکا این دوران پرنوسان را پشت سر بگذراند.

 

عضو فراکسیون دفاع و اقتدار ملی اظهار داشت: درنتیجه جانسون سعی کرده یک همکاری را با آمریکایی که در مقابل ایران تنها شده بود، داشته باشد و گرنه انگلیسی‌ها هیچ‌وقت در عمل وارد فضای چالشی به ویژه با جمهوری اسلامی ایران نمی‌شوند. در شرایط کنونی هم در نهایت به سمت تنش‌زدایی و روی‌آوردن به دیپلماسی با ایران پیش می‌روند.

 

وی با بیان اینکه سیاست جانسون و همراهی انگلستان با ائتلاف آمریکا را باید از مجموعه اروپا و سیاست‌های ماکرون جدا دانست، عنوان کرد: بنده معتقدم آمریکا چیزی جز تبعیت اروپا را نمی‌پذیرد و به همین دلیل است که در رایزنی‌های تلفنی که آقای ماکرون با روحانی دارد، ترامپ سعی می‌کند موضع تحقیرآمیز نسبت به فرانسه بگیرد.

 

فلاحت‌پیشه با بیان اینکه سیاست ترامپ یک‌جانبه‌گرایانه است، اظهار داشت: آمریکا از اروپا تبعیت می‌خواهد و، اما آنچه ایرانی‌ها از اروپا می‌خواهند؛ ما نجات برجام را از اروپا نمی‌خواهیم بلکه ما عمل اروپایی‌ها به تکلیف خودشان در قالب برجام را خواستاریم.

 

وی تاکید کرد: با عمل کردن اروپایی‌ها به تکلیف خود، مناسبات ایران و اروپا فراتر از موضوع برجام شکل خواهد گرفت و آن مقابله با یکجانبه‌گرایی است که اروپایی‌ها حداقل در این یک موضوع به ایرانی‌ها نزدیک‌تر می‌شوند تا به آمریکایی‌ها. ایرانی‌ها به تنهایی در حال پرداخت هزینه مقابله با این یکجانبه‌گرایی هستند و اروپایی‌ها باید بپذیرند در این زمینه به ایران نزدیک‌تر باشند.

 

نماینده مردم اسلام‌آباد خاطرنشان کرد: آنچه الان در دنیا وجود دارد این است که آمریکایی‌ها در قبال جمهوری اسلامی تنها هستند، ضمن اینکه آقای ترامپ ضعف‌های متعددی را ایجاد کرده که در نهایت نمی‌تواند همه این‌ها را با هم مدیریت کند و زمان به سود ایران در حال سپری شدن است.

 

فلاحت‌پیشه در پاسخ به این سوال که با توجه به چالش‌هایی که دولت انگلیس در موضوع برگزیت با آن مواجه است آیا فکر می‌کنید دولت جانسون باقی خواهد ماند یا مجددا باید در آینده شاهد تغییر دولت در آن کشور باشیم؟، گفت: شک نکنید که موضوع برگزیت منجر به نوسانات سیاسی و اقتصادی در انگلیس می‌شود و به نظر من آقای جانسون نمی‌تواند به پشتوانه نامطمئنی همچون ترامپ امیدوار باشد. انگلیسی‌ها اگر بخواهند قطع پیوند جدی با اروپا داشته باشند به امید اینکه ترامپ برای آنان هزینه کند، حتما در اشتباه هستند.

 

وی ادامه داد: در موضوع نفت‌کش هم دیدیم که آقای ترامپ بلافاصله به انگلیس اعلام کرد که بریتانیا خودش باید از نفتکش‌هایش محافظت می‌کرد این یعنی ترامپ و آمریکا از تعهد ابرقدرتی خود و رهبری ایجاد امنیت دنیای غرب شانه خالی کرده‌اند.

 

فلاحت‌پیشه گفت: حتی کسانی که در انگلستان رای داده بودند رای‌شان به خروج از اتحادیه اروپا بود نه چالش با اروپا. راهی که جانسون با همراهی ترامپ در پیش گرفته راه ایجاد چالش بین انگلستان و اروپا است یعنی آنچه را که با اصلاح می‌تواند درست شود با جراحی انجام می‌دهند و اگر این کار صورت بگیرد، دولت افراطی جانسون حتما اولین قربانی این جراحی خواهد شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied