شمانیوز
شما نیوز

روحانی: هیچ تصمیمی برای مذاکره دو جانبه با آمریکا نداریم

رئیس جمهور در جلسه رأی اعتماد مجلس به دو وزیر پیشنهادی دولت گفت: آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که با فشار حداکثری نمی‌توانند ملت ایران را به زانو درآورند.

روحانی: هیچ تصمیمی برای مذاکره دو جانبه با آمریکا نداریم

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز که برای دفاع از برنامه‌های دو وزیر پیشنهادی خود برای تصدی وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی حاضر شده بود، با تسلیت ایام سوگواری امام حسین(ع) گفت: امیدواریم بتوانیم پیرو راه آن بزرگوار باشیم و برای اصلاح جامعه‌مان در هر لحظه بکوشیم و در مسیر استقرار خوبی‌ها و پاک کردن جامعه از بدی‌ها از تلاشی فروگذار نکنیم.

 

وی با بیان اینکه شرایط امروز کشور شرایط سخت و پیچیده‌ای است، افزود: شرایط کنونی نیاز به نقش‌آفرینی استثنایی از سوی مجلس، دولت و قوه قضائیه و سایر ارکان کشور دارد. به یاد ندارم هیچ کشوری در تاریخ دهه‌های گذشته همانند ایران امروز در فشار اقتصادی بی‌حد و حصر و فشار حداکثری استکبار جهانی و دشمنان این مرز و بوم قرار گرفته باشد.

 

رئیس‌جمهور تصریح کرد: طراحی دشمنان بر این بود که در 16 ماه پیش با تحریم شدیدی که علیه جمهوری اسلامی ایران اعلام و اجرا می‌شود، کشور حداکثر 6 ماه هم نتواند تاب‌آوری داشته باشد. اگر به تاریخ کشورهای دیگر مراجعه کنیم با چنین تحریمی که از تحریم صادرات نفت و سایر موارد گرفته تا تحریم شدید بانکی و کشتیرانی و بیمه و سایر تحریم‌های که ما با آن مواجهیم، هیچ کشوری معمولی نمی‌توانست 6 ماه مقاومت کند. در طراحی آنها چنین بود که بعداز 6 ماه یعنی در پایان سال میلادی گذشته چیزی از نظام و انقلاب باقی نمانده باشد. با محاسبات عادی محاسبه خیلی غلط نبود اما وقتی این محاسبه در برابر ملت آب‌دیده، ملتی که فراز و نشیب فراوانی در تاریخ دیده و دارای فرهنگی بلند، ایمان قوی و اعتقاد به خاندان رسالت و همواره پشت سر پرچم سالار شهیدان آماده ایثار برای اهداف بلند و آرمان‌های خود در تاریخ بوده، در برابر چنین ملتی این محاسبات نادرست بود.

 

روحانی اظهار کرد: امروز نگاه دنیا نسبت به ایران بعد از 16 ماه مقاومت و حتی نگاه آمریکا نیز نسبت به ملت ایران عوض شده، آنها هم به این نتیجه رسیده‌اند که با فشار حداکثری نمی‌توانند ملت ایران را به زانو درآورند. اینکه آن همه پیغام و پسغام با واسطه را در جهان امروز مشاهده می‌کنیم به‌خاطر همین یأسی است که امروز بر نقشه و افکار دشمن چیره شده است و آنها می‌دانند که این راه پاسخ نخواهد داد. آنها می‌دانند این جنگ تحمیلی اقتصادی همانند جنگ تحمیلی نظامی سی‌سال پیش که هیچ نتیجه‌ای نداد و ملت ما علیرغم همه دشواری‌ها برابر جهان یعنی کشوری که به ایدئولوژی شرق به ظاهر خود را مسلح کرده بود و با سلاح غرب و سلاح شوروی و فرانسه خود را مجهز کرده بود و با پول ارتجاع و به ویژه عربستان در برابر ایران فکر نمی‌کردند پیروز نشوند. علیرغم این تلاش‌ها؛ رزمندگان ما، ارتش، سپاه، بسیج و همه مردم عزیز ما با دادن عزیزترین فرزندان خود پیروزی را به دست آوردند، این جنگ تحمیلی دوم که از نوع اقتصادی، روانی و سیاسی است سرنوشتی بهتر از آن جنگ نخواهد داشت و ملت ما در این جنگ تحمیلی هم پیروز صحنه است.

 

به گزارش تسنیم، روحانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به موضوع مذاکره ایران با طرف‌های اروپایی گفت: بارها گفتیم و باز هم می‌گوییم ممکن است از تعبیرها سوء برداشت شود، ما هیچ تصمیمی برای مذاکره دو جانبه با آمریکا نداریم و نداشتیم، در هیچ مقطعی در این 1.5 سال و سال‌های قبل هیچ زمانی نبوده که پاسخ ما مثبت بدهیم، پیشنهاد بوده اما ما پاسخ منفی دادیم، بحث مذاکره دوجانبه به صورت خصوصی مطرح نیست.

 

رئیس‌جمهور تصریح کرد: ما قبلاً گفتیم آمریکا در 1+5با هم در رابطه با مسائل هسته‌ای حرف می‌زدیم، اگر آمریکا تمام تحریم خودش را بردارد، اگر به برجام برگردد یا برنگردد خیلی مهم نیست، اگر آمریکا کل تحریم خود را بردارد باز هم امکان‌پذیر است در جلسه 1+5 مثل قدیم آمریکا هم حضور پیدا کند اما این مشروط به آن است که کل تحریم را بردارد. وقتی می‌گوییم مذاکره، یعنی وقتی تحریم‌ها برداشته شود و شرایطی که در برجام داشتیم، انجام شود و حرف ما واضح است، در این کشور اصول سیاست‌های ما را رهبر معظم انقلاب تعیین می‌کنند، سیاست‌های کلی نظام توسط ایشان ترسیم می‌شود، همه ما مسیر واحدی را طی می‌کنیم و بنابراین آنچه که دشمنان فکر می‌کنند تفرقه و اختلاف وجود دارد در امنیت و مصالح ملی‌ ما وجود ندارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied