شمانیوز
شما نیوز

گزارش ویکی لیکس از ابراز نگرانی قالیباف درباره اقتصاد و انتخابات ایران + سند

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شما نیوز):براساس سندی که ویکی لیکس منتشر کرده ، قالیباف در دیدار با وزیر امور خارجه ژاپن ضمن ابراز نگرانی از انتخابات ریاست جمهوری دهم ، از سیاست های اقتصادی دولت جمهوری اسلامی ایران انتقاد کرده است.

به گزارش شبکه ایران محمدباقر قالیباف ، شهردار تهران ، مهرماه 1387 ، در سفر به ژاپن ، دیداری با وزیر امورخارجه داشته که خبری از این دیدار در سایت سما منتشر و در برخی سایتها و خبرگزاری ها نیز منعکس شد. بر اساس سندی که ویکی لیکس بر مبنای گزارش ارسالی وزارت امورخارجه ژاپن به سفارت آمریکا منتشر کرده ، قالیباف در این دیدار از سیاست های اقتصادی دولت انتقاد کرده است، در حالی که در خبر سایت سما اشاره ای به این بخش از سخنان شهردار تهران نشده است.

در گزارش طبقه بندی شده جی توماس شیفر، سفیر وقت آمریکا در ژاپن آمده است: "... شهردار تهران ، محمدباقر قالیباف در شانزده تا بیست و یکم اکتبر در ژاپن اقامت داشت که به وسیله ی کاردار دوم بخش خاورمیانه وزارت امور خارجه ژاپن موتوسادا ماتانو تایید شده است. طبق اظهارات ماتانو قالیباف در راستای توجه به " برنامه رهبران فکری ایرانی ها" به ژاپن دعوت شده است. ژاپنی ها به این دلیل او را مهم میدانند که او شهردار تهران و یک شخصیت سیاسی ملی مهم است که در دوره ی گذشته ی انتخابات با رییس جمهور احمدی نژاد رقابت داشته و احتمالا دوباره رقابت خواهد کرد. طبق گفته ی ماتانو قالیباف در سفر به ژاپن با همسر و تقریبا ده نفر از همراهانش آمد. ...طبق گفته های ماتانو بحث قالیباف با یابوناکا و ناکاسونه درباره ی موضوع هسته ای ایران، انتخابات آتی و اقتصاد ایران بود. ... قالیباف ضمن اظهار نگرانی درباره انتخابات و اقتصاد ایران به آن دو گفت که انتخابات باعث یک رقابت خیلی سخت می شود و مسئله ی اصلی اقتصاد داخلی خواهد بود، که اکنون با کاهش بهای نفت شروع به صدمه دیدن بیشتر کرده است. ... قالیباف سیاست های اقتصادی احمدی نژاد را هم مورد انتقاد قرار داد و بیان کرد که واردات زیاد و شکست در بهبود تولید باعث بحران شدید تورم شده است..."

حال سوال این است که چرا شهردار تهران در دیدار با بیگانگان به خود اجازه داده است که از دولت جمهوری اسلامی ایران انتقاد و ابراز نگرانی کند؟ این اقدام قالیباف با کدام یک از اصول عزت ، حکمت و مصلحت در سیاست خارجی تطابق دارد؟ آیا طرح مسائل داخلی ، که جای آن در مباحث داخل خانواده نظام است ، در حضور بیگانگان ، کار درستی است؟ آقای قالیباف باید توضیح دهند که چرا در برابر بیگانه از انتخابات ریاست جمهوری دهم ابراز نگرانی کرده است؟ آیا شهردار تهران به این نکته توجه داشته که ژاپن ، حیاط خلوت آمریکاست و آیا می دانسته که رونوشت گزارش دیدار وی با وزیر امور خارجه ژاپن ، بلافاصله به سفارت آمریکا ارسال می شود؟!

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied