شمانیوز
شما نیوز

مذاکره با آمریکا نتیجه برد – برد ندارد

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شما نیوز):قائم مقام پیشین وزارت خارجه با تاکید بر اینکه در مذاکره با آمریکا به هیچ وجه نمی‌توان به نتیجه برد- برد دست یافت گفت: البته ممکن است آقای صالحی به عنوان وزیر خارجه از موضوعاتی اطلاع داشته باشد که ما بی‌خبریم اما بر اساس معادله‌های پیش رو بنده معتقدم که به هیچ عنوان نمی‌توان با این کشور به چنین نتیجه‌ای رسید.

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شما نیوز):حسین شیخ الاسلام با بیان این مطلب در گفتگو با فرارو اظهار کرد: آمریکایی‌ها تحت هیچ شرایطی معتقد به برقراری رابطه متوازن نیستند، نه تنها با ما بلکه با نزدیک‌ترین همپیمانش یعنی انگلیس نیز حاضر نبوده که رابطه‌ای بر پایه رویکرد برد - برد داشته باشند.

مشاور امور بین‌الملل رییس مجلس با تاکید بر اینکه تشکیل ساختار ظالمانه پولی و مالی نمونه‌ای کوچک از رویکرد آمریکایی به عدم اعتقاد به توازن در نظام بین الملل است گفت: ‌در دوره‌ای آمریکایی‌ها پایه پولی دنیا را از طلا به دلار منتقل کردند به طوری که آن‌ها در کنفرانسی به تمامی دنیا تعهد دادند که به ازای هر یک اونس طلا، ۳۶ دلار بدهند.

وی ادامه داد: در آن دوران آمریکایی‌ها بدون پشتوانه مالی دلارهای بسیاری را چاپ کردند ولی بعد از جنگ ویتنام، انگلیسی‌ها در سال ۱۹۷۱ از وزارت خزانه‌داری آمریکا در مقابل میلیارد‌ها دلار، طلا تقاضا کردند این موضوع به عاملی تبدیل شد تا نیکسون رییس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای یکجانبه اعلام کند که نرخ دلار همچون کالاهای دیگر در بازار آزاد تعیین می‌شود.

مشاور امور بین‌الملل رییس مجلس توضیح داد: این کار آمریکا مصداق بارز خرج کردن از جیب تمامی بدبخت‌های دنیا است چرا که اکنون هر یک اونس طلا به ۱۷۰۰ دلار یعنی پنجاه برابر ارزان‌تر از آن زمان رسیده است. این بدان معناست که آمریکایی‌ها کاغذ مرکب چاپ کردند و در مقابل آن کالا از دنیا گرفتند این‌‌ همان سیستم ظالمانه‌ای است که تنها یک درصد آمریکایی‌ها در مقابل ۹۹ درصد دیگر آن‌ها از آن بهره می‌گیرند.

شیخ الاسلام تصریح کرد: در بعد سیاسی نیز آمریکایی‌ها با تشکیل شورای امنیت سازمان ملل متحد و برخورداری امتیاز حق وتو با ادعای اینکه در جهان ابرقدرت نشان دادند که به دنبال تثبیت موقعیت و جایگاه خود با توسل به ابزارهای که مزین به ظاهری قانونی شده هستند.

قائم مقام پیشین وزارت خارجه گفت: جدا از ذات و ماهیت نظام کاپیتالیستی حاکم در ایالات متحده آمریکا، این کشور همواره نگاهی دوگانه به مناسبات بین المللی داشته است. به طور مثال آمریکا خواستار خلع سلاح جهانی منهای اسرائیل و کشور خود است، تسلیحات هسته‌ای را خطری برای صلح جهانی می‌داند اما خود دارای بزرگ‌ترین زرادخانه تسلیحات هسته‌ای است و از حفظ تسلیحات هسته‌ای در اسیرائیل دفاع می‌کند.

وی با طرح این سوال که با چنین کشوری چطور می‌شود به نتیجه برد- برد دست پیدا کرد گفت: البته ممکن است آقای صالحی به عنوان وزیر خارجه از موضوعاتی اطلاع داشته باشد که ما بی‌خبریم اما بر اساس معادله‌های پیش صحنه بنده معتقدم که به هیچ عنوان نمی‌توان با این کشور به چنین نتیجه‌ای دست پیدا کرد.

شیخ الاسلام درباره اینکه در مذاکرات هسته‌ای با گروه ۱+۵ آیا نتیجه برد - برد حاصل می‌شود یا نه گفت: این نتیجه بعید نیست که در مذاکرات هسته‌ای حاصل شود چرا که در این مذاکرات غرب پذیرفته است که چاره‌ای جز این ندارد.

وی افزود: غرب برای تحمیل خواست و نظر خود به جمهوری اسلامی ایران تقریبا تمامی راه‌های مورد نظر خود را جز یکی که آن هم جنگ است و البته خود آن‌ها می‌دانند این گزینه در قبال ایران قابلیت استفاده ندارد امتحان کرده‌اند. هیچ کدام از این راه و روش‌ها منجر به آن نشده است که جمهوری اسلامی ایران از دستیابی به حقوق مسلم خود عقب نشینی کند.

مشاور امور بین‌الملل رییس مجلس ادامه داد: در قضیه سوریه از دوسال پیش غرب سودای سرنگونی حکومت قانونی و مردمی بشار اسد را در سر داشت اما در این راه با سد محکم جمهوری اسلامی ایران روبرو شد. آن‌ها در میدان‌ها متفاوت جمهوری اسلامی ایران را آموخته‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که مختومه شدن پرونده هسته‌ای یک نتیجه بیشتر ندارد و آن نتیجه برد - برد است.

وی در پاسخ به این سوال که چطور چنین نتیجه‌ای حاصل می‌شود گفت: حصول این نیتجه چندان دور از ذهن نیست و غیر قابل دسترس نیست. در صورتی که آمریکایی‌ها سر عقل بیایند و دست از لج بازی و یک دندگی بردارند دو طرف می‌توانند به این نتیجه برسند، هر چند من به شخصه چنین دور نمایی ندارم که آمریکایی‌ها بخواهند سر عقل بیایند.

مشاور امور بین‌الملل رییس مجلس درباره اینکه در این نتیجه برد - برد جمهوری اسلامی ایران چه چیزی باید بدهد نیز گفت: در بازی هسته‌ای تنها امتیازی که ما می‌توانیم به آمریکایی‌ها بدهیم این است که فحش کمتری به دلیل اقدامات غیر قانونیشان در حوزه هسته‌ای نثارشان کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied