شمانیوز
شما نیوز

صالحی در برنامه «دیروز، امروز، فردا»

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در برنامه «دیروز، امروز، فردا» حضور یافته و به سوالات مجری برنامه پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)،«علی اکبر صالحی»، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان پنجشنبه شب در برنامه «دیروز، امروز، فردا» که از شبکه سه سیما پخش شد، حضور یافت.

وی در این برنامه به سوالات مجری برنامه در خصوص برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان پاسخ داد.

صالحی در ابتدای سخنان خود گفت: من حدود 37 سال سابقه دارم و در کل دولت‌ها به نحوی مشغول بوده‌ام. در دانشگاه شریف به عنوان معلم و رئیس، در سازمان انرژی اتمی، در آرژانتین و در وزارت خارجه مشغول به فعالیت بوده و همیشه به دنبال اعتدال، انصاف حد وسط بوده‌ام.

وی افزود: دکتر روحانی پس از انتخابات به من سه پیشنهاد داد. پیشنهاد اولیه را رد کردم، چون گفتم که نمی‌توانم آن را انجام دهم. پیشنهاد دوم هم یکی از وزارتخانه‌ها بود که آن را هم بنا به دلایلی رد کردم. پیشنهاد سوم هم سازمان انرژی اتمی بود که آن را مناسب دیدم.

صالحی ادامه داد: ما در برنامه هسته‌ای خود 4 هدف را دنبال می‌کنیم. اولین هدف تولید برق، یعنی انرژی پاک از توان و قدرت هسته‌ای است. زمانی که شما نیروگاهی را راه‌اندازی می‌کنید، باید از امدادرسانی سوخت آن نیروگاه مطمئن باشیم. مرحله بعدی ما سوخت هسته‌ای است که طی فرآیندی تهیه می‌شود. هدف دوم ما که از اولویت‌های عمده سوم است، ایجاد سیکل سوخت است.

وی گفت: هدف سوم ما استفاده از این فناوری در زمینه‌ها و بخش های دیگر است، مانند تولید رادیو داروها، یا زمینه‌های کشاورزی. الان قریب به 800 هزار نفر تا یک میلیون نفر از رادیو داروها یا تصویربرداری‌ها استفاده می‌کنند. هدف چهارم ما ارتقای کیفیت صنعت هست. در صنعت هسته‌ای با بالاترین حدها و محدودیت‌ها وجود دارد. بنابراین فرهنگ استاندارد جدیدی در صنعت تزریق می شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: در امور مربوط به هسته‌ای و صنعت، به عنوان نمونه ما در زمینه پزشکی فعالیتهای خوبی داریم. تمام موارد مربوط به امور هسته‌ای در زمینه‌هایی مثل پزشکی با مجوز سازمان انرژی اتمی انجام می‌شود. در صنعت کارهایی جدیدی شروع شده و ما با صنعت هسته‌ای برای حفاری چاه و شناسایی عمیق چاه و حتی در امور کشاورزی استفاده می‌کنیم. ما کمپرسورها را به خاطر تحریم‌ خودمان با استفاده از مهندسی معکوس تولید می‌کنیم و امیدواریم در صنایع دیگر هم به این وضعیت برسیم.

وی افزود: علیرغم همه فشارها حدود دو سال و نیم از فعالیت‌ نیروگاه هسته‌ای ما می‌گذرد و امیدواریم که اداره آن بزودی به طور کامل به متخصصان ایرانی واگذار شود. در نیروگاه بوشهر حدود 1000 مگاوات برق تولید می‌شود. با توجه به اینکه گفته بودند ساخت صفحه سوخت 2.5 سال زمان می‌برد، همکاران ما طی 18 ماه آن را از مرحله زیر صفر تا ساخت انجام دادند. لازم به ذکر است که کشورهای زیادی توانایی ساخت صفحه سوخت را ندارند.

صالحی در خصوص احتمال حضور خود در مذاکرات هسته‌ای گفت: یک نفر به عنوان مسئول مذاکرات انتخاب می شود، اما شیوه کار همان شیوه سابق است و نهادها نمایندگانی را در مذاکرات دارند. من در تصمیم‌گیری یا تصمیم‌سازی هستم، اما در خود جلسه مذاکرات حضور ندارم.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی