شمانیوز
شما نیوز

اختصاصی شما نیوز:

ماجرای انفجار در مسیر قم و کارخانه غنی سازی اورانیوم چیست؟

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شما نیوز):رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: که یک ماه پیش "روز جمعه ۲۷ مرداد ۱۳۹۱ (هفدهم اوت ۲۰۱۲) با استفاده از مواد منفجره کابل های برق در مسیر شهر قم به مجموعه فردو قطع" شده و "در اولین ساعات صبح روز بعد بازرسان آژانس تقاضای بازرسی سرزده از آن مجموعه" کرده اند.

به گزارش خبرنگار بين الملل شبکه مردمی اطلاع رسانی(شما نیوز) فریدون عباسی دوانی، رئیس سازمان انرژی اتمی که برای شرکت در مجمع عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین پایتخت اتریش به سر می برد، طی سخنرانی خود انتقادات کم سابقه ای را متوجه این سازمان کرده است.

عباسی دوانی گفته "ممکن است تروریست ها و خرابکاران در آژانس نفوذ کرده و مخفیانه تصمیم سازی کنند. باید مدیرکل آژانس و همکاران او را از این موضوع با خبر سازیم و هشدار لازم را بدهیم."

رئیس سازمان انرژی اتمی گفته است که یک ماه پیش "روز جمعه ۲۷ مرداد ۱۳۹۱ (هفدهم اوت ۲۰۱۲) با استفاده از مواد منفجره کابل های برق در مسیر شهر قم به مجموعه فردو قطع" شده و "در اولین ساعات صبح روز بعد بازرسان آژانس تقاضای بازرسی سرزده از آن مجموعه" کرده اند.

عباسی دوانی گفته "قطع برق یکی از راه های آسیب رساندن به ماشین های سانتریفیوژ (استوانه های مخصوص غنی سازی اورانیوم) است. آیا این بازدید ارتباطی با آن انفجار ندارد؟ چه کسی غیر از بازرسان آژانس می تواند در این زمان کوتاه به داخل مجموعه دسترسی داشته باشد و آمار خرابی ها را ثبت و گزارش کند؟"

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین از کار گذاشته شدن مواد منفجره در برخی از تجهیرات اتمی که ایران با اطلاع آژانس از بازارهای آزاد تهیه کرده خبر داده است.

عباسي افزود: "خرابکارها و تروریست ها" بر اساس گزارش های منتشر شده آژانس به جزئیات فعالیت های ایران پی می برند.

عباسی دوانی گفته با نشان دادن یکی از تجهیزات "به شخص مدیرکل و دو معاون او در تهران توضیح داده شد و از وی خواستیم از تکرار این گزارش ها خودداری کند. اما متأسفانه در گزارش اخیر مدیرکل محترم نیز جزئیات دقیق تری نوشته شده است."

اشاره رئیس سازمان انرژی اتمی به انتشار جزئیاتی از برنامه اتمی ایران در گزارش های فصلی مدیرکل آژانس به شورای حکام (هیات مدیره آژانس) و رئیس شورای امنیت است.

این گزارش ها به صورت محدود در اختیار دیپلمات های کشوری عضو آژانس است اما با انتشار در رسانه ها در دسترس عموم نیز قرار می گیرد.

ایران از سال ۱۳۸۲ خورشیدی و همزمان با طرح پرونده اتمی اش در آژانس بین المللی انرژی اتمی، از این سازمان به دلیل درز اطلاعات محرمانه شکایت داشته است.

سیروس ناصری، مذاکره کننده وقت ایران در دولت محمد خاتمی، با ارسال نامه ای به محمد البرداعی، مدیر کل وقت آژانس، به طور رسمی به درز اطلاعات محرمانه ایران از سوی آژانس اعتراض کرد.

ایران می گوید درز اطلاعات محرمانه استفاده "خرابکاران و تروریست ها" از آن علیه برنامه اتمی را آسان می کند.

مطابق معاهده منع گسترش سلاح های اتمی که ایران آن را امضا کرده، آژانس موظف به حفاظت از اطلاعات محرمانه کشورها است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied