شمانیوز
شما نیوز

با موافقت سازمان حج اتفاق افتاد

حذف مراسم برائت از مشرکین و دعای کمیل از مراسم حج امسال

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):سازمان حج و زیارت در تفاهمنامه امسال خود در مورد برگزاری مراسم حج با طرف سعودی درباره تعدیل بندهای مربوط به برگزاری مراسم برائت از مشرکین و دعای کمیل بدون هماهنگی با مسئولان ارشد نظام به توافق رسید.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)،به نقل از فاطر نيوز مراسم برائت از مشرکین به عنوان یکی از ارکان مناسک حج، هرساله سال گذشته براساس توافق سازمان حج و زیارت ایران و وزارت حج سعودی برگزار می شود. اما مسئولان سازمان حج، امسال تفاهمنامه ای را با طرف سعودی امضا کردند که بر خلاف سال های گذشته اجرای مراسم برائت از مشرکین منوط به اجازه طرف سعودی شده است و عملاً از دستور کار خارج شده است.

اعلان برائت از مشرکین تعبیری برگرفته از قرآن است که به مفهوم بیزاری و اجتناب از مشرکین و دشمنان مسلمانان و قطع پیوند با آنها و در مفهوم وسیعتر به فعالیت هایی که در بُعد سیاسی حج به صورت اجتماعی انجام می گیرد اطلاق می شود.

توافقنامه امسال سازمان حج و زیارت ایران و وزارت حج عربستان سعودی نه تنها بندهای مربوط به اجازه برگزاری مراسم برائت از مشرکین را تعدیل کرد بلکه بند مربوط به برگزاری دعای کمیل در جوار قبرستان بقیع را هم مورد بازبینی قرار داد.

هم اکنون سید احمد موسوی رئیس سازمان حج است

* مقایسه تفاهمنامه امسال و سال گذشته طرف ایرانی و سعودی

- مراسم برائت از مشرکین طرف سعودی در مفاد تفاهمنامه سال قبل در مورد مراسم برائت از مشرکین تاکید کرده بود، «در هر صورت هیچ مجالی برای اقامه این مراسم نیست و طرف ایرانی نیز ضمن آگاهی از این امر مواضع احتیاط آمیز و ملاحظات خود را اعلام کرد.» (واعلن تحفظه وأکد علی…)

اما در توافقنامه سال جاری دو طرف ضمن حذف عبارت (طرف ایرانی مواضع احتیاط آمیز و ملاحظات خود را اعلام کرد) نسبت به تفاهنمامه سال گذشته، آورده اند: «طرف سعودی تاکید می کند که در هر صورت هیچ مجالی برای اقامه این مراسم نیست.. طرف ایرانی نیز ضمن اعلام آگاهی نسبت به این امر، اعلام کرد که با تعالیم و دستور العمل های حج مخالفت نکرده و آن را نقض نخواهد کرد. (فأبدی الجانب الایرانی إحاطته علماً بما ذکر ولن یخالف تعلیمات الحج.)

حذف عبارت «مربوط به پافشاری طرف ایرانی در بند پایانی بحث برائت از مشرکین» و بلافاصله ذکر عبارت مبتنی بر «عدم مخالفت ایران از دستورالعمل های حج (تعالیم حج سازمان سعودی)» حاکی از این نکته است که طرف ایرانی در توافقنامه اخیر، نسبت به مواضع قبلی خود در برگزاری این مراسم عقب نشینی کرده است.

این در حالی است که عربستان سعودی طی سالهای اخیر، بارها مخالفت خود را با اجرای مراسم برائت از مشرکین اعلام کرده، و هیچگاه در توافقنامه ها چنین واکنشی از جانب جمهوری اسلامی ثبت نشده است.

- مراسم دعای کمیل

دو طرف ایرانی و سعودی در مورد برگزاری مراسم دعای کمیل در جوار مزار بقیع در تفاهمنامه سال گذشته به توافق رسیده بودند که «طرف ایرانی پس از آگاهی نسبت به امر ممنوعیت برگزاری این مراسم در جوار بقیع، ملاحظات و مواضع احتیاطی خود را نسبت به این امر بیان کرد». (و أبدی تحفظه علی ذلک)

اما در تفاهنامه امسال دو طرف ضمن حذف عبارت (طرف ایرانی ملاحظات خود را نسبت به این امر بیان کرد) اینگونه به تفاهم رسیدند که «طرف ایرانی ضمن آگاهی خود نسبت به موارد مذکور اعلام کرد که مشتاق و حریص نسبت به عدم مخالفت با تعالیم و دستور العمل های حج می باشد. ( فابدی الجانب الایرانی إحاطته علماً بما ذکر وانه حریص علی عدم مخالفته تعلیمات الحج)

حذف عبارت مربوط به پافشاری طرف ایرانی در بندپایانی بحث اقامه دعای کمیل و بلافاصله ذکر عبارت مبتنی بر تبعیت ایران از دستورالعمل های حج حاکی از این نکته است که طرف ایرانی در توافقنامه اخیر، نسبت به مواضع قبلی خود در برگزاری این مراسم عقب نشینی کرده است. برگزاری مراسم دعای کمیل در سنوات گذشته در جوار مزار بقیع و بر اساس توصیه و تاکید مراجع تقلید و مقام معظم رهبری برگزار می شده است.

بر این اساس، سازمان حج متعهد شده که در مورد اجرای مراسم برائت از مشرکین و دعای کمیل نسبت تعالیم و دستورالعمل های «وزارت حج سعودی» پایبند باشد. این به معنای آن است که طرف سعودی می تواند در صورت صلاحدید از برگزاری مراسم برائت از مشرکین و دعای کمیل در حج تمتع امسال جلوگیری کند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied