شمانیوز
شما نیوز

مقدم فر:

خاتمی اجازه دخالت سپاه و بسیج را نمیداد

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شما نیوز):;مقدم فربا بیان اینکه در واقعه تیر سال 78 خاتمی اجازه دخالت سپاه و بسیج را نمی داد گفت: خودداری خاتمی ادامه داشت تا آنکه شورای عالی امنیت ملی به خاتمی ابلاغ کرد که باید بسیج وارد ماجرا شود و هنگامی که این ابلاغیه صادر شد، آشوب هم تمام شده بود.  

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شما نیوز):حمید رضا مقدم فر كارشناس مسائل سياسي كشور در سلسله نشست های سازمان بسیج شهرداری تهران به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس با تشریح وضعیت و شرایط ایران و عراق قبل از جنگ گفت:اگر بدانیم که وضعیت ایران و عراق در آن زمان چگونه بود، آنگاه متوجه میشویم که چرا حتی یک وجب خاک ایران به دشمن داده نشد.

وی با اعلام اینکه عراق و صدام یقین داشتند که ظرف مدت چند روز به تهران می رسند گفت: تحقیقات نشان میدهد که عراقی ها در مسایل مادی محاسبه دقیقی داشتند و اگر شرایط را درک نکنیم، عظمت دفاع مقدس و ایستادگی مردم را خوب درک نکرده ایم.

مقدم فر با تاکید بر اینکه شرایط قبل از جنگ مهم است گفت: حضرت علی(ع) به امام حسن می‌فرماید «باید تاریخ را بدانی، زیرا اگر بدانی، یعنی با مردم همراه بوده ای».

وی شرایط ایران را در سه بعد سیاسی، اقتصادی و نظامی بررسی کرد و در بعد سیاسی به تشریح شرایط ایران در سالهای اول پیروزی انقلاب پرداخت و گفت: ابتدا مهندس بازرگان سکان را به دست گرفت. این افراد به لیبرالها و اهل سازش معروف بودند. امام خمینی(ره) می فرمود شاه باید برود اما لیبرالها می گفتند با شاه هم می شود مملکت را درست کرد.

اين استاد دانشگاه با یادآوری اینکه بازرگان و بنی صدر تهاجم سازمان یافته ای را به وفاداران به امام دنبال می کردند گفت: وقتی لانه جاسوسی به وسیله دانشجویان خط امام اشغال شد، بازرگان که رییس دولت موقت بود تهدید به استعفا کرد و امام نیز فرمود که بروید استعفا بدهید، تسخیر سفارت آمریکا انقلاب دوم است.

مقدم فر با اشاره به اینکه بنی صدر نیز خط بازرگان را در جنگ دنبال میکرد گفت: بنی صدر اجازه حضور بسیج و سپاه در جنگ را نمیداد و فقط تاکید بر این داشت که باید ارتش جنگ را اداره کند.

وی با اشاره به واقعه 18 تیر سال 1378 گفت: در آن واقعه به مدت 3 روز تهران دست هیچ کسی نبود و هر چه به خاتمی میگفتند عده ای بانکها و بازار را آتش میزنند، اجازه دخالت سپاه و بسیج را نمیداد.

وی با اشاره به اینکه ماجرای 18 تیر را ابتدا دانشجویان آغاز کردند گفت: مساله این بود که عده ای اراذل و اوباش وارد ماجرا شدند و آن ماجراها را به راه انداختند.

وي افزود: خودداری خاتمی ادامه داشت تا آنکه شورای عالی امنیت ملی به خاتمی ابلاغ کرد که باید بسیج وارد ماجرا شود و هنگامی که این ابلاغیه صادر شد، آشوب هم تمام شده بود.

وی افزود: در جنگ هم مردم با دست خالی در خرمشهر و ایلام مقاومت میکردند و نفت شهر هم از دست رفته بود تا آنکه با آمدن بسیج، پیروزی ها آغاز شد.

اين كارشناس مسائل سياسي به تشریح وضعیت اقتصادی ایران در قبل از جنگ پرداخت و گفت: تمام قراردادهایی که در زمان شاه منعقد شده بود، تعطیل شد. مراکز تولیدی به مشکل خورد زیرا کارشناسان فنی خارجی از کارخانه ها رفته بودند و دارایی های ایران در آمریکا نیز بلوکه شده بود و این مشکلی است که امروز هم داریم. بدین معنا که کشور ما را تحریم اقتصادی کردند و البته یکی یکی کشورها از تحریم معاف میشوند یک روز هند و یک روز دیگر گروههای اقتصادی اروپایی از لیست تحریم ایران معاف میشوند.

وی با اشاره به اینکه قبل ازپیروزی انقلاب، کارگران کارخانه ها و صنعت نفت اعتصاب کرده بودند گفت: تازه انقلاب پیروز شده بود و کار میخواست شکل بگیرد و کارگران به سر کارهایشان باز گردند که با تحریم رو به رو شدیم و نفت ما در تحریم قرار گرفت و نتوانستیم نفت بفروشیم. از سوی دیگر جریانهای چپ و مارکسیستی و کمونیستی وارد کارخانه ها میشدند علیه نظام جریان سازی میکردند تا کارخانه ها را به تعطیلی بکشانند.

مقدم فر به تشریح شرایط نظامی ایران در قبل از جنگ پرداخت و گفت: آمریکایی ها 50 هزار مستشار نظامی در ایران داشتند که یک جا ایران را ترک کرده بودند و همین آمریکایی ها به صدام اعلام کرده بودند که با ترک مستشاران آمریکایی، ایران 48 ساعت هم نمیتواند در برابر ارتش عراق مقاومت کند و کار ایران تمام است.

وی با یادآوری اینکه در آن شرایط بحرانی پس از انقلاب، بازرگان اعلام کرده بود که ارتش نمیخواهیم گفت: بازرگان مدت سربازی را از 24 ماه به 12 ماه کاهش داده بود در نتیجه کشوری که برای سازندگی به سرباز نیاز دارد پادگانهایش خالی شد و سرباز نداشت.

وی با اعلام اینکه بازرگان قراردادهای نظامی ایران را ملغی کرده بود گفت: قرارداد خرید 6 فروند زیردریایی و هواپیماهای جنگنده نظامی را باهدف کاهش توان نظامی ایران ملغی کردند در حالی که ایران پول خرید این تجهیزات را نیز پرداخت کرده بود.

وی در تشریح شرایط سیاسی عراق گفت: در آن زمان حاکمیت بلامنازع حزب بعث عراق بر ساختار سیاسی عراق حاکم بود. خصوصیت حزب بعث عراق ضد اسلام و ضد شیعه بود. صدام معتقد به برتری قومیت عرب و ضد ایران و ایرانی بود. تمرکز در حکومت وجود داشت و صدام میخواست رهبر جهان شود و رهبریت مقتدر و با ثباتی داشت. در بلوک شرق تعریف شده بود و روابط گرمی با بلوک شرق و روابط عادی با بلوک غرب داشت. مخالف آمریکا بود و دشمنی سرسختی با اسراییل داشت. صدام به شدت به قلع و قمع مخالفین خود میپرداخت. عراق در آن زمان 13 میلیون جمعیت داشت که 8 میلیون نفر آن شیعه و 5 میلیون غیر شیعه بود اما حکومت در اختیار اقلیت 2 میلیون نفری بود و چون مخالفانی داشت در راستا مقابله با آنها هر کاری میکرد. صدها نفر از علمای شیعه را کشتند و مردم عراق معتقدند که 2 میلیون عراقی را صدام کشته است. صدام سیاست ایران هراسی را در بین کشورهای عربی رواج میداد و خود را ناجی قوم عرب معرفی میکرد و سعی داشت این تفکر را به اعراب و همه کشورها القا کند.

مقدم فر به تشریح شرایط اقتصادی عراق در قبل از جنگ پرداخت و گفت: عراق در آن زمان با افزایش در آمد نفتی رو به رو بود و در حالی که 13 میلیون جمعیت داشت در برابر ایران با جمعیت 36 میلیون نفری 3 برابر بیشتر در آمد نفتی داشتو عراق در آن زمان 30 میلیارد دلار ذخایر ارزی داشت و همکاری اقتصادی اش با کشورهای عرب و شیوخ منطقه بسیار عالی بود.

وی گفت: دکترین نظامی شوروی در آن زمان عراق حاکم بود. قدرت روسها در روی زمین است بر عکس آمریکایی ها که در بحث هوایی و دریایی قوی هستند. آمریکایی ها اول با هواپیماهایشان منطقه را بمباران میکنند و سپس با نیروی زمینی وارد میشوند اما روسها از همان ابتدا با نیروی زمینی وارد جنگ میشوند.

وی به بازسازی قدرت نظامی عراق از سوی غرب اشاره کرد و گفت: یک باره شاهد این هستیم که غرب به تجهیز عراق میپردازد ونیروی هوایی عراق با جنگنده های میراژ فرانسه تجهیز میشود. بودجه نظامی عراق افزایش چشمگیری پیدا میکند و یک باره 6 میلیارد دلار تجهیزات نظامی از کشورهای جهان میخرد.

وی تاکید کرد: با این وضعیتی که از شرایط ایران و عراق تشریح کردم، جنگ ما به یک معادله تبدیل میشود که بر روی کاغذ و در شرایط مادی هرگز نمیتوانیم بگوییم که در جنگ پیروز میشویم.

وی با طرح این پرسش که رمز پیروزی ما در کجا بوده است گفت: به راستی 8 سال دفاع مقدس چه رمزی داشت؟ صدام که تا نزدیک اهواز آمد، چرا به تهران نرسید؟

مقدم فر گفت: ایمان و اعتقاد به خدا رمز پیروزی در دفاع مقدس بود. خداوند خیلی از معادلات را بر هم میزند و باعث پیروی عده ای بر عده دیگر میشود.

وی به جنگ 33 روزه حزب الله لبنان با رژیم اشغالگر قدس اشاره کرد و گفت: بی شک ارتش اسراییل یکی از مجهزترین ارتشهای دنیاست. آنها انواع موشک و تجهیزات پیشرفته نظامی جهان را دارند و حتی بمب اتم هم دارند اما چرا شکست خوردند؟

وي تصریح کرد: ملتی که از جانش گذشت و حاضر شد جوانانش را بدهد، پیروز میشود و ملتی که این گونه بود خداوند هم در قرانش وعده نصرت به او داده است.

وی گفت: مطمئن باشید که دیگر جنگ سخت نخواهیم داشت اما باید نیروهای نظام ما آماده باشند. البته دلیل دارم که میگویم جنگ سخت نخواهیم داشت. امروزه آمریکا و اروپا وضعیت بدی دارند. آنها بحران سیاسی و اقتصادی را با هم دارند بنا بر این نمیتوانند جنگ سخت انجام دهند به همین دلیل است که با ما جنگ نرم را به راه انداختند.

وی جنگ نرم را مشکلتر و سخت تر از جنگ سخت دانست و گفت: فهم جنگ نرم، سخت تر است .

سلسله نشستهای بررسی هشت سال دفاع مقدس به همت سازمان بسیج شهرداری تهران تا پایان هفته دفاع مقدس در بوستان اندیشه ادامه دارد.

میهمان امشب این برنامه محمد اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خواهد بود و فردا شب محمد باقر قالیباف سخنرانی خواهد کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied