شمانیوز
شما نیوز

اوباما دیدار با پوتین را بررسی می‌کند

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):یک روزنامه آمریکایی نوشت با توجه به اقدامات اخیر روسیه در سوریه، رئیس‌جمهور آمریکا در حال بررسی گزینه دیدار با همتای روس خود در خصوص بحران سوریه می‌باشد.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):

بیش از یکسال است که «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا برای دیدار دوجانبه با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه مقاومت کرده است و تنها یک تماس تفنی با او برقرار کرده است و این رهبر کرملین را به دلیل آنچه که مداخله در اوکراین می‌دانسته، طرد کرده است.

روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» با این مقدمه نوشت، اما در ماه جاری میلادی، در میان افزایش تنش‌ها در سوریه، رروسای جمهور دو کشور آمریکا و روسیه به صورت همزمان در یک شهر خواهند بود و کاخ سفید در حال بررسی دیدار روسای جمهور آمریکا و روسیه برای رفع اختلافات قبل از آنکه بیش از پیش تشدید شود، می‌باشد.

طبق گزارش نیویورک‌تایمز، استقرار اخیر سلاح‌ها و تجهیزات روسیه در سوریه به تنش‌هایی که واشنگتن با مسکو داشت، دامن زده است و کاخ سفید را بین دو گزینه تعامل با روسیه یا تلاش برای منزوی کردن آن قرار داده است.

اگر اوکراین و سوریه، مهم‌ترین مناطق جنگی در جهان باشند، برخی مقامات استدلال می‌کنند که راه‌حل هر دو مشکل در نهایت از طریق مسکو حل می‌شود و همین امر گفت‌وگو با این کشور را ضروری می‌کند. برخی دیگر نگران هستند که موافقت با دیدار اوباما با پوتین تنها به نفع پوتین است و پاداشی برای یک فرد قلدر بین‌المللی محسوب می‌شود.

نیویورک‌تایمز سپس با اشاره به این مسئله گفت که اوباما ترجیح می‌دهد که با پوتین وارد مذاکره شود؛ همانطور که وارد مذاکره با کوبا و ایران شد که از دشمنان قدیمی آمریکا بودند.

طبق این گزارش، اقدام روسیه در تقویت دولت «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه بر رویکردهای متناقض در مبارزه با تکفیری‌های داعش تأکید می‌کند. در حالیکه اوباما از گروه معارضان برای غلبه بر داعش حمایت می‌کند و با اسد مخالف است، روسیه تأکید دارد که دولت سوریه تنها نیرویی است که می‌تواند تکفیری‌ها را شکست دهد.

پوتین روز سه‌شنبه (دیروز) به شدت از کمک نظامی مسکو به دمشق حمایت کرد و گفت: «ما در مبارزه علیه یک تهاجم تروریستی از دولت سوریه حمایت می‌کنیم و کمک‌های فنی و نظامی لازم را به آنها ارائه می‌دهیم و در آینده نیز چنین کمک‌هایی را در اختیار آنها قرار می‌دهیم و از دیگر کشورها می‌خواهیم که به ما بپیوندند».

وی در ادامه افزود: «واضح است که بدون نقش فعال مقامات و ارتش سوریه و بدون مبارزه ارتش سوریه، بیرون کردن تروریست‌ها از این کشور و تمام منطقه غیرممکن است.»

آمریکا به این اقدامات روسیه اعتراض دارد و روز سه‌شنبه، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه برای سومین بار در روزهای اخیر صحبت کرد تا اعتراض خود را به این رفتارهای مسکو نشان دهد.

در مسکو، تحلیلگران می‌گویند که پوتین می‌خواهد در سازمان ملل یک سخنرانی را درباره تشکیل یک ائتلاف بین‌المللی علیه داعش مطرح کند که این ائتلاف شامل دولت بشار اسد نیز باشد.

اوباما و پوتین از زمان اولین نشست فشرده در سال ۲۰۰۹ با یکدیگر دیدار مهمی نداشتند. پوتین، اوباما را ضعیف می‌داند و اوباما نیز پوتین را آدمکش می‌داند.

اوباما در سال ۲۰۱۳ نشست با پوتین را بعد از آن لغو کرد که روسیه به «ادوارد اسنودن» پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا که پرده از برنامه جاسوسی آمریکا برداشته بود، پناهندگی داد.

در حالیکه کری یکی از حامیان تعامل با روسیه است، برخی مقامات وزارت خارجه و کاخ سفید نگران هستند که دیدار پوتین و اوباما در نیویورک، باعث تقویت پوتین شود که تلاش می‌کند جایگاه خود را بعنوان یک بازیگر جهانی در یکی از بزرگترین صحنه‌ها احیا کند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied