شمانیوز
شما نیوز

4 تذکر مشابه رهبر انقلاب در یک سال

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):مقام معظم رهبری از خردادماه سال گذشته تاکنون در چهار نوبت که در دیدارهایشان با مقامات لشکری و کشوری با مبالغه برخی افراد مواجه شده اند نسبت به این رویکرد واکنش نشان داده اند و از به کارگیری کلمات غلوآمیز در وصف خودشان انتقاد کرده اند که روشن است این چنین برخوردی با تأسی از سیره و سلوک ائمه معصوم(ع) صورت می گیرد

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)،رسول خدا(ص) در نکوهش چاپلوسی دستور دادند: به صورت ستايشگران چاپلوس خاك بپاشيد. (علامه مجلسى‏،بحار الانوار،تهران،اسلامیه،ج‏۷۰،ص۲۹۴)

مقام معظم رهبری از خردادماه سال گذشته تاکنون در چهار نوبت که در دیدارهایشان با مقامات لشکری و کشوری با مبالغه برخی افراد مواجه شده اند نسبت به این رویکرد واکنش نشان داده اند و از به کارگیری کلمات غلوآمیز در وصف خودشان انتقاد کرده اند که روشن است این چنین برخوردی با تأسی از سیره و سلوک ائمه معصوم(ع) صورت می گیرد.

اما شدت یافتن این گونه تعاریف حکایت از تکرار یک اتفاق تاریخی نامیمون دارد و آن اغراضی است که افراد از به کارگیری چنین شیوه ای برخلاف میل ایشان و جامعه دارند.

متاسفانه در تاریخ چند ساله اخیر چهره های به اصطلاح خواصی کم نبودند که با سردادن شعارهایی در جهت جلوتر نشان دادن خودشان در صف نزدیکان به ولایت برآمدند تا از این طریق با هزینه کردن از ولایت سپر مستحکمی دربرابر ضعف های خود بسازند و باب هرگونه انتقاد ازخود را بر دیگران ببندند و به اصطلاح از رهبری هزینه می کنند.

این اقدام به طور عمده با هدف باقی ماندن در قدرت به هر قیمت صورت می گیرد که معنایی جز ابزارگرایانه به اعتقاد مردم به اصل مترقی ولایت فقیه ندارد.

مشکل در آنجا شدت می یابد که دستگاه ها و نهادهای مختلف در کشور که وظایفی را بر عهده دارند از این اقدام برای پوشش فعالیت های انجام نداده یا انجام داده ولی بی کیفیت خود بهره می گیرند.

نصب بنرهای بزرگ مطابق آن چه که جلوی یکی از ساختمان های مجلل یکی از نهادهای کشور در کنار پل کالج نصب شده و عموماً شعار «رهسپاریم با ولایت تا شهادت» یا «تو به ما جرأت طوفان دادی» نیز بر آن ها نقش بسته حکایت از آن چه پیشتر آمد دارد.

حال با این اوصاف باید پرسید در شرایطی که ملت مقاوم کشورمان سخت ترین فشارها را تحمل می کنند آیا بهتر نیست مسئولان شرایط را برای زندگی بهتر مردم و اجرای عملی منویات رهبر معظم انقلاب فراهم کنند و با عمل ثابت کنند مرید و مطیع ولی فقیه هستند؟

در این مقال اما بهتر است برخی از فرمایشات مقام معظم رهبری در این مورد را بررسی کنیم. معظم له ۴ مورد انتقاد از خردادماه سال گذشته تاکنون در مذمت استفاده از کلمات مبالغه آمیز در وصف خودشان بیان داشته اند:

اول: ۸ خرداد سال گذشته هنگامی که یک نماینده مجلس در سخنان خود برخی تعابیر و تمجیدهای مبالغه آمیز را در وصف رهبری طرح کرد، ایشان در واکنش به سخنان وی فرمودند: «این تعبیرات کمکی به پیشرفت کار نمی کند» و«اينجور بيانات، هم به ضرر من است، هم به ضرر خود گوينده است.»

دوم: ۲۷ مهرماه سال گذشته رهبری در روز آخر سفرشان به كرمانشاه در جمع مسئولان استان با اشاره آنچه در سطح شهر مشاهده كرده‌اند، نظرشان را درباره تبلیغات پیرامون سفر اعلام كردند: «من يك گلايه‌ى كوچكى هم دارم؛ چند روز است منتظر فرصتى بودم كه اين گلايه را هم عرض بكنم. آن گلايه اين است كه من وقتى توى خيابانهاى كرمانشاه رفتم، ديدم به شكل غير متعارفى عكسهاى بزرگى از چهره‌ى اين حقير در مسير نصب شده - به افراط، به اسراف - حتّى به نظرم در راه پاوه كه ميرفتيم، من ديدم در بعضى جاها توى جاده هم عكس نصب كرده‌اند؛ چرا؟ اين همه عكس! اين كار چند تا اشكال دارد: يكى اينكه اينها هزينه‌بر است، خرج دارد - من اطلاع دارم، ميدانم - و كارى است كاملاً غير لازم، با هزينه‌ى سنگين؛ خب، اين توجيهى ندارد. ثانياً اين نحوه‌ى كار كردن و عكس زدن و تبليغهاى اينجورى، مناسب وضع ما و شأن نظام جمهورى اسلامى و شأن طلبگى ما نيست؛ اينجور كارها مال ديگران است. كار ما بايستى با بساطت و سادگى پيش برود. اينجور كارهاى رنگ و لعاب‌دار، متناسب با وضع ما نيست؛ و البته از لحاظ فنى هم كسى نگاه كند، اينها ضد تبليغ هم هست. حالا اگر كسى هم مي خواهد واقعاً يك محبتى بكند، اينها كارهائى است كه خيلى تأثير ندارد؛ تأثيرات عكس هم دارد. به هر حال من گلايه‌مند شدم، منتها ندانستم كه به كى بايد اين گله را بگويم؛ كداميك از دستگاه‌هاى مختلف در اين زمينه دست‌اندركار بودند و آنها اين فكر را، اين عمل را، اين اقدام را كردند؛ ديدم بهترين جا، همين جاست؛ اين چند روزه، جاى ديگرى فرصت پيش نيامد. به هر حال اينجور كارها خوب نيست. اين را همه‌ى دوستان، مسئولان و همكاران بدانند؛ اين سبك كار كردن و تبليغاتِ اين شكلى، باب انقلاب و نظام اسلامى نيست.

سوم: ۵ اردیبهشت ماه سال جاری رهبر انقلاب در جمع فرماندهان نیروی زمینی ارتش به‌طور ضمنی از استفاده‌ی تعبیر «جانم فدای رهبر» در مراسم‌ رسمی نیروهای مسلح انتقاد و تصریح كردند: «ارتشى كه نه در خدمت قدرت‌طلبى‌هاى شخصى است، نه براى شخص می‌میرد. این را من باید تأكید كنم؛ نه خدا راضى است،

نه احكام اسلام اجازه می‌دهد كه ما بگوییم ارتش ما، یا نیروهاى مسلح ما، یا عناصر ما، براى خاطر فلان آدم بمیرند؛ نه. بله، براى خاطر اسلام همه بمیرند؛ فلان آدم هم براى خاطر اسلام بمیرد. براى برافراشته نگهداشتن پرچم استقلال كشور كه كشور اسلامى است. همه آماده باشند براى مردن در این راه؛ كه این مردن اسمش شهادت است.» پس از این بیانات و در دیگر مراسم‌ رسمی نظامی بعدی، شعار «الله اكبر جانم فدای رهبر» نیروهای نظامی به «الله اكبر پاینده رهبر» تغییر یافت.

چهارم: چهارشنبه ۲۹ شهریورماه سال جاری نیز وقتی ایشان در دیدار با با نیروهای مسلح منطقه‌ی شمال كشور و خانواده‌های آنان در نوشهر با این شعر مواجه شدند که: «كشتی ولایت را / ناخدای دورانی ماه آسمان عشق / نور چشم ایرانی بیم موج و طوفان نیست / تا تو نوح ما هستی زنده‌ایم و وقتی تو / جان و روح ماهستی» لب به اعتراض گشودند و فرمودند: «من به شما عرض می‌كنم، به همه هم این را می‌گویم و گفته‌ام و تكرار می‌كنم: مبادا آن صفاتی، خصالی، مناقبی كه متناسب با وجود ولی‌عصر ارواحنافداه هست، این‌ها را تنزل بدهیم در سطح انسان‌های كوچك و ناقصی مثل این حقیر و امثال این حقیر.»

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied