شمانیوز
شما نیوز

تصمیم اصلاح‌طلبان رادیکال برای معرفی موسوی به عنوان کاندیدای ریاست‌جمهوری

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شما نیوز):اصلاح طلبان قصد دارند میرحسین موسوی را دوباره کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری کرده و آزاد بودن انتخابات را منوط به تأیید صلاحیت موسوی اعلام کنند.

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شما نیوز)به نقل از فاطر، «انتخابات آزاد» کلیدواژه ای است که از چند ماه قبل بارها از سوی طیف رادیکال اصلاح طلبان به کار برده شده است.

چهره های برجسته این جریان رادیکال تأکید کرده اند که تنها راه برون رفت از وضعیت فعلی برگزاری «انتخابات آزاد» است.

یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که اولین انتخابات ریاست جمهوری پس از انتخابات جنجالی و حاشیه ساز سال ۸۸ است، خردادماه سال آینده برگزار خواهد شد.

آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار اعضای شورای عمومی انجمن اسلامی دانشکده فنی دانشگاه تهران می گوید: برگزاری «انتخابات آزاد»، شفاف و منطبق بر قانون اساسی می تواند بخش بزرگی از مشکلات کشور را حل کرده و علاوه بر افزایش اعتماد مردم و دوستداران نظام، دشمنان خارجی کشور را در بسیاری از زمینه ها خلع سلاح و مأیوس کند.

حجت الاسلام سیدمحمد خاتمی رئیس جمهور دولت اصلاحات هم تأکید می کند که مطلوب این است که یک «انتخابات آزاد» و واقعاً اطمینان بخشی برگزار شود که مردم بتوانند آزادانه انتخاب کنند.

او در جای دیگری بر ضرورت برگزاری «انتخابات آزاد» تأکید کرده و می گوید: اگر «انتخابات آزاد» برگزار شود و نقدها هم بشود، مردم انتخاب می کنند و مسئولیت انتخاب خود را نیز می پذیرند و اگر انتخابشان درست نبود، هزینه آن را هم می دهند و ۴ سال بعد فرد دیگری را انتخاب می کنند.

همچنین محمدرضا خاتمی نائب رئیس مجلس ششم و دبیرکل حزب منحل شده مشارکت در گفت وگو با روزنامه اصلاح طلب اعتماد تأکید می کند: اصلاح طلبان زمانی می آیند که انتخابات آزاد باشد. هدف برگزاری انتخابات آزاد است. برگزاری انتخابات آزاد یعنی اعلام عملی تغییر سیاست ها و یعنی همه چیز و همه کس در چارچوب قانون.

غلامحسین کرباسچی شهردار اسبق تهران که به دلیل جرائم مالی از این سمت کنار گذاشته شده بود نیز فقط «انتخابات آزاد» را راه حل بهتر اداره شدن کشور عنوان کرده است.

آقای کرباسچی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، رئیس ستاد انتخابات مهدی کروبی از کاندیداهای ناکام این انتخابات بود.

علاوه براصلاح طلبلان رادیکال داخلی، در خارج از ایران هم برخی افراد خواستار برگزاری «انتخابات آزاد» در سال آینده شده اند.

رضا پهلوی پسر محمدرضا شاه یکی از این افراد است که چندین بار بر ضرورت برگزاری انتخابات آزاد تأکید کرده است.

او می گوید که برای دستیابی به حکومت صندوق رأی و حاکمیت پایدار مردم بر مردم در ایران، در چارچوب برگزاری «انتخابات آزاد»، سالم و عادلانه بر اساس معیارهای بین المللی، از پا نخواهد نشست.

فرزند محمدرضا پهلوی همچنین تأکید کرده است: ما باید با خرد جمعی خطر جنگ را از بین ببریم و از دنیا و سازمان های حقوق بشری دنیا بخواهیم که ما را در انجام خواست برگزاری یک «انتخابات آزاد» کمک کنند.

رضا پهلوی راه رسیدن به انتخابات آزاد را « گذشتن از سد جمهوری اسلامی» از طریق «نافرمانی های مدنی همچون اعتصابات سراسری» عنوان می کند.

اما آیت الله سیداحمد خاتمی امام جمعه موقت تهران و عضو مجلس خبرگان رهبری معتقد است: « امروز شعار جریان فتنه برگزاری انتخابات آزاد است و از نگاه آن ها انتخاباتی آزاد است که فقط نام آن ها از صندوق بیرون بیاید، در غیر این صورت انتخابات آزاد نیست».

سایت رجانیوز نیز در تحلیلی به صحبت های آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره ضرورت برگزاری انتخابات آزاد اشاره می کند و می نویسد: »هدف اصلی او (هاشمی) زمینه سازی برای برگرداندن بدون شرط دست کم بخشی از فعالان فتنه ۸۸ - که ارتباط نزدیکی با وی دارند- به صحنه سیاسی کشور است؛ با این توجیه که انتخابات آزاد موجب جلب اعتماد عمومی و حمایت مردمی می شود و لازمه آن هم حضور همه گروه های سیاسی حتی سردمداران داخلی فتنه آمریکایی-صهیونیستی ۸۸ است. در همین راستاست که او به مانور ویژه بر موضوع «انتخابات آزاد» مشغول است. معنی دیگر «انتخابات آزاد و شفاف» - پس از شبهه افکنی درباره سلامت انتخابات - تاکید بر حضور همه سیاسیون از جمله همه اصلاح طلبان در انتخابات است».

برخی از کارشناسان سیاسی طرح موضوع «انتخابات آزاد» در ماه های منتهی به انتخابات سال ۹۲ را مشابه تشکیل «کمیته صیانت از آرا» عنوان می کنند.

«صیانت از آرا» نام کمیته ای بود که چندماه پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ از سوی میرحسین موسوی و مهدی کروبی تشکیل شد و مهدی هاشمی رفسنجانی فرزند آیت الله هاشمی که هم اکنون در زندان به سر می برد نیز یکی از اعضای آن بود.

کمیته «صیانت از آرا» که عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان آن را غیرقانونی و مغایر قانون اساسی دانسته بود، گفته می شد با تقلید از طرح های تشکلی آمریکایی به نام «خانه آزادی» تشکیل شده است.

«خانه آزادی» بنیادی سیاسی و وابسته به سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) است.

شنیده های خبرنگار فاطر حاکیست که اصلاح طلبان قصد دارند با طرح موضوع انتخابات آزاد از یک سو، و همچنین تأکید بر کاندیداتوری "میرحسین موسوی" در این انتخابات، رویکرد خاصی را در انتخابات ریاست جمهوری آتی دنبال کنند.

میرحسین موسوی به دلیل اقدامات خود پس از انتخابات ریاست جمهوری ۸۸، هم اکنون در حصر خانگی به سر می برد.

در این باره علی اکبر موسوی خوئینی ها دبیرکل مجمع روحانیون در دیدار با اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران با بیان اینکه «اگر انتخابات آزاد در کار باشد، می توان به آن فکر کرد»، می گوید: «باید شخصیت هایی مثل آقای مهندس موسوی و جناب آقای کروبی بتوانند در صحنه انتخابات حاضر شوند اما اگر قرار باشد از میان نامزدهای انتخابات و حامیانشان یکی به کرسی ریاست جمهوری برسد و دیگران یا در حبس باشند یا در حصر، این معنای انتخابات آزاد نبوده و قابل قبول نیست».

قانون اساسی جمهوری اسلامی نظارت بر انتخابات را وظیفه شورای نگهبان می داند.

سخنگوی این شورا پیش تر تأکید کرده بود: «قطعاً صلاحیت کسانی که در فتنه ۸۸ حضور و مشارکت فعال داشته اند، تأیید نخواهد شد.»

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied