شمانیوز
شما نیوز

آیا پیش بینی کیهان به حقیقت پیوست؟!

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): علی رغم آنکه رسانه های بیرونی و داخلی از یک توافق بزرگ میان ایران و 5+1 خبر می دادند، مذاکرات 3 روزه و فشرده ژنو 5 بدون توافق به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)، در این میان در فضای رسانه ای بر نقش «فرانسه» در به توافق نرسیدن مذاکرات ژنو مانور داده شده و این در حالی است که شواهد و قرائن به وضوح نشان می دهد یک تقسیم کار از سوی طرف غربی در روند مذاکرات صورت گرفته است و فرانسه نقش«پلیس بد» را بازی کرده است.

سؤال این است که علت اصلی در عدم توافق میان ایران و 5+1 در مذاکرات ژنو چیست؟ علت اصلی را باید در این نکته واکاوی کرد که ایران در مقابل 5+1 بر رعایت خطوط قرمز خود در مسايل هسته ای و حفظ حقوق مردم پافشاری نمود و در جریان مذاکرات فشرده بخصوص در قالب مذاکرات سه جانبه میان ظریف، اشتون و جان کری باج نداد.

باج خواهی حریف غربی از ایران در مذاکرات هسته ای در شرایطی است که پیش از این و در دور قبلی مذاکرات نیز کیهان با تکیه بر مستندات غیرقابل انکار پیش بینی کرده بود که طرف مقابل به دنبال گرفتن امتیازات نقد از ایران است و در ازای آن حتی وعده نسیه هم نخواهد داد. از همین روی، مواجهه طرف غربی با ایران در مسیر مذاکرات هسته ای به دور از یک توافق با بار معنایی حقوقی است.

بنابر آنچه که از محتویات مذاکرات ژنو به بیرون درز پیدا کرده است تعلیق غنی سازی 20 درصد از سوی ایران به انضمام پاره ای از تعهدات در برابر آزادی دارایی های بلوکه شده کشورمان یا وعده بدون تضمین برای کاهش مقادیر ناچیزی از تحریم های ثانویه با یک توافق جامع و متوازن میان طرفین مذاکرات، فاصله ای پر ناشدنی دارد.

برای همین است که مقارن با این فضا، مذاکرات ناتمام مانده و دور بعدی در 20 نوامبر (29 آبان) مجدداً در ژنو از سرگرفته خواهد شد.

بنابراین آنچه در مذاکرات اخیر در ژنو دو طرف به آن متمایل شدند تنها صدور یک بیانیه مشترک است.

در متن بیانیه رسمی مشترک ظریف و اشتون که پس از پایان مذاکرات فشرده دو طرف بامداد دیروز منتشر شد آمده است: ما از یک نشست 3 روزه با مذاکرات طولانی، فشرده و مباحث سازنده آمده ایم.

براساس این بیانیه، پیشرفت های واقعی و محکمی حاصل شده اما بعضی از اختلافات همچنان باقی مانده است. ما می خواهیم از وزرای خارجه که در ژنو به ما پیوستند و همچنین میزبانمان تشکر کنیم.

در بیانیه ظریف و اشتون همچنین آمده است؛ به همراه تیم های مذاکره کننده 6 کشور، 20 نوامبر مجدداً همدیگر را ملاقات خواهیم کرد.

نشست خبری مشترک اشتون و ظریف

پس از صدور بیانیه مشترک، کنفرانس مطبوعاتی مشترک ظریف و کاترین اشتون نیز بامداد روز یکشنبه به وقت تهران برگزار شد.

در ابتدای این کنفرانس مطبوعاتی، اشتون به مذاکرات ایران و 1+5 اشاره کرد و گفت: ما یک جلسه طولانی داشتیم و سه روز است که درگیر مذاکرات سازنده هستیم. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: پیشرفت های زیادی حاصل شده اما تفاوت هایی نیز وجود دارد و من می خواستم از وزرایی که آمدند و به ما پیوستند و همچنین از میزبان سازمان ملل تشکر کنم.

ظریف نیز در این کنفرانس با اشاره به روند مذاکرات سخت ژنو گفت: نشست 2 ساعته ای که ما در آن شرکت کرده ایم جلسه خوبی بود و مهم اراده سیاسی و حسن نیت برای خاتمه دادن به این فاز و اجرای مرحله اول توافقاتی که در خصوص مسائل هسته ای حاصل خواهد شد، است. وزیر خارجه کشورمان گفت: ما این اراده را داریم که در نشست بعدی گام های رو به جلو بعدی را برداریم، این 3 روز خیلی خوبی و بسیار مثمرثمر بود.

ظریف پس از پایان نشست مطبوعاتی مشترک با اشتون در جمع خبرنگاران ایرانی نیز گفت: هنوز توافقی صورت نگرفته است اما در مسیر رسیدن به توافق پیشرفت های خوبی داشته ایم.

وی افزود: با جدیت و اعتماد به نفس و خودباوری و باور به توان مردم و جمهوری اسلامی و توانی که حماسه سیاسی سال اخیر را برای کشور و سیاست خارجی ایجاد کرد این مذاکرات را به پیش می بریم. امیدوارم با کار کارشناسی که همکاران من عراقچی و روانچی و همکاران شان در دستگاه ها و بخش های مختلف انجام می دهند و ساعت ها کار فراوانی که برای این کار صرف کردند نتایج خوبی داشته باشیم. ما در مقابل هرگونه زیاده خواهی مقاومت نشان داده و خواهیم داد.

قصد ما این است که با دنیا با منطق صحبت کنیم و در سطح بین المللی به عنوان مردمی که دارای تمدن و فرهنگ و منطق هستند فعال باشیم. مردم ما سلاح هسته ای را برای دنیا مضر می دانند. وی با بیان این که برای ما مهم بوده است که این روند هم اعتمادساز باشد تاکید کرد: قرار شده کار را به پیش ببریم. نکاتی که درباره اختلاف ها و توافقات در رسانه ها مطرح می شود مبنای واقعی ندارد. ما در حال صحبت کردن بر روی کل یک طرح هستیم. ممکن است بر موارد زیادی توافق شده باشد اما مثلا نکاتی مورد توافق نباشد.

وی درباره مذاکرات در خصوص تحریم ها نیز اظهار کرد: یکی از اساسی ترین موضوعات مسئله تحریم است و این که در مذاکرات قبلی نیز کارشناسان تحریم حضور داشتند بر همین اساس بود. موضوع تحریم یکی از اساسی ترین موضوعات مطرح است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا بر سر میز مذاکره درباره اختلاف های دیگر ایران و فرانسه از جمله سوریه بحث شد و آیا این امر دلیل مخالفت فرانسه است؟ گفت: در مذاکرات دو جانبه در پاریس با فرانسه راجع به همه موضوعات از جمله سوریه صحبت کردیم. ما بارها گفتیم موضوع مذاکرات ما در 1+5 صرفاًً هسته ای است. هیچ موضوعات دیگری را مطرح نمی کنیم. با هیچ کس نه فرانسه و نه آمریکا و نه دیگر بازیگران بحث دیگری را مطرح نمی کنیم و هدف مذاکرات نیز تنها هسته ای است و نه تغییر نوع رابطه و موضوعات دیگر.

رئیس دستگاه سیاست خارجی ایران درباره این که مذاکرات آینده چند روزه خواهد بود؟ گفت: 20 نوامبر (29 آبان ماه) یک فرصت سه روزه در نظر گرفته ایم. این موضوع بستگی به این مطلب دارد که چقدر وقت داشته باشیم. 20 نوامبر اولین فرصتی بود که من و اشتون هر دو زمان آزاد داشتیم. من از 23 نوامبر باید در تهران میزبان اجلاس وزیران خارجه اکو باشم.

واکنش های حریف به مذاکرات ژنو

به موازات اصرار پر سر و صدای وزیر خارجه فرانسه مبنی بر بی نتیجه بودن مذاکرات سه روزه ژنو بین ایران و گروه 1+5، کشورهای آمریکا، آلمان، انگلیس و روسیه از مذاکرات استقبال کرده و رویکرد مذاکرات را سازنده توصیف کردند.

لوران فابیوس که براساس تقسیم کار انجام شده بین گروه 1+5 نقش پلیس بد و وکیل مدافع رژیم صهیونیستی را در این دور از مذاکرات بازی می کرد پس از پایان مذاکرات گفت: نشست 3 روزه ژنو بدون هیچ گونه توافقی پایان یافت.

وزیر خارجه فرانسه گفت: از همان ابتدا تمایل داشتیم تا مسئله هسته ای ایران در ژنو حل شود اما هنوز سؤالاتی وجود دارد که نیاز به رفع نگرانی دارد. وی گفت: نمی خواهد کشورش بخشی از یک توافق احمقانه باشد.!

گفتنی است؛ این عصبانیت وزیر خارجه فرانسه در امتداد همان سناریویی است که می کوشد شرایط را نسبت به ایران ملتهب نماید.

وزیر خارجه آمریکا اما در ژستی متفاوت با وزیر خارجه فرانسه به مذاکرات واکنش نشان داد. در این مذاکرات تفاوت ها را کمتر کردیم. هیچ شکی ندارم که پیشرفت هایی داشته ایم.

به گزارش تسنیم، کری گفت: در 3 روز گذشته به پیشرفت های بزرگی دست یافتیم. امشب در موضع و هدفمان اتحاد داشتیم... هفته آینده متعهدیم که با هدف تمام کردن آنچه شروع کرده ایم به اینجا می آییم... اعتمادسازی فرآیندی طولانی و سخت است. 1+5 و ایران اراده و توانایی اثبات صلح آمیز بودن برنامه هسته ای را دارند...، دیپلماسی زمان می برد.

وی تصریح کرد: از همه می خواهیم که از قضاوت زودهنگام و باور به شایعات پرهیز کنند. حقیقت این است که مذاکرات به صورت محرمانه انجام می شوند و این نشان دهنده جدیت است، ما مدت زیادی روی این کار کرده ایم... تاکید می کنم که پنجره دیپلماسی تا ابد باز نخواهد بود...

جان کری درباره اعتراضات فرانسوی ها به توافقات نیز گفت: ما با آنها درباره برخی مسائل موافق بودیم اما با لحن متفاوتی به اینجا آمدیم و این چیزی است که در مذاکرات انجام می دهند.

وی ضمن رد عدم هماهنگی فرانسه با گروه گفت: اوباما نیز تاکید داشته که عجله ای نداریم زیرا عدم توافق بهتر از توافق بد است.

وی درباره رآکتور آب سنگین ایران گفت: این مسئله بسیار مهم است و باید در هر توافقنامه ای به آن پرداخته شود.

آلن ایر سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا نیز درباره مذاکرات گفت: ارزیابی ما این است که این دور از مذاکرات خیلی مثبت و سازنده بود. هر دو طرف با حسن نیت و با احترام متقابل مذاکره کردند و قرار شد در آینده نزدیک در سطح مدیران سیاسی این مذاکرات ادامه داشته باشد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: همانطور که کری اعلام کرد عجله کار شیطان است. یعنی ما نباید عجله کنیم البته ما عجله نکردیم بلکه پیشرفت کردیم.

ایر در پاسخ به این سوال که آیا به نتیجه نرسیدن مذاکرات اخیر، موضع مخالفان کاهش تحریم ها علیه ایران را در کنگره آمریکا قویتر خواهد کرد؟ گفت: به هیچ وجه این طورنیست. کنگره و دولت اوباما در ایجاد نظام تحریم ها با هم همکاری و دولت با سایر قوا مشورت می کند. وزیر خارجه پس از بازگشت به آمریکا با رئیس جمهور و کنگره دیدار و نتایج مذاکرات را گزارش خواهد کرد. فراموش نکنید هدف ما این است که ایران به سلاح هسته ای دست نیابد.

وزیر خارجه انگلیس نیز با دشوار ارزیابی کردن گفت وگوهای هسته ای ایران، امکان دستیابی به توافق در این زمینه را مطرح کرد.

«ویلیام هیگ» در گفت وگو با شبکه خبری «بی بی سی» آینده گفت وگوهای هسته ای ایران را در آینده نزدیک خوب ارزیابی کرد.

وی گفت که مطمئن است که گفت وگوهای هسته ای با ایران به نتیجه می رسد.

«گیدو وستروله» وزیر خارجه آلمان نیز بامداد یکشنبه بعد از پایان سه روز مذاکرات فشرده در ژنو از بروز پیشرفت در روند گفت وگوها خبر داد.

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در پایان مذاکرات 3 روزه نمایندگان ایران و میانجیان بین المللی در گروه «1+5» اعلام کرد که در جریان گفت وگوهای صورت گرفته طرفین پایه و اساس همکاری برای تدوین راه حل نهایی مسائل مربوط به برنامه هسته ای ایران را بر اساس پیشنهاد مسکو مبنی بر رفع اختلافات به صورت مرحله به مرحله و اقدام متقابل را طرح ریزی کرده اند. همه این واکنش ها و اظهارات در حالی است که تحلیل ماجرا نشان می دهد هرچند به لحاظ ظاهری مذاکرات با پیشرفت همراه بوده ولی نکته اصلی و کلیدی این است که در جریان این پیشرفت در مذاکرات، ایران به طرف مقابل باج نداده و بر اصول هسته ای خود پافشاری کرده است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی