شمانیوز
شما نیوز

عامل بازداشت 25 جاسوس اسرائیل ترور شد/ اقدامات 14 مارس مشکوک است

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شما نیوز):یک تحلیلگر برجسته سیاسی در بیروت با اشاره به اینکه رئیس اطلاعات امنیت لبنان از عوامل اصلی بازداشت 25 جاسوس اسرائیلی بود، افزود: جریان 14 مارس در نظر داشت با سوء استفاده از این ترور دولت میقاتی را ساقط کند.

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شما نیوز):به نقل از خبرگزاری مهر، "وسام الحسن" رئیس اطلاعات نیروهای امنیتی لبنان هفته گذشته در جریان انفجار بمب در منطقه الاشرفیه بیروت کشته شد. پس از این اقدامات تروریستی طیف تندرو جریان 14 مارس به ریاست سعد الحریری تلاش کرد با سوء استفاده از وضع موجود دولت نجیب میقاتی را ساقط کند تا بار دیگر این جریان در عرصه سیاسی لبنان یکه تازی کند.

اما اقدامات خشونت آمیز هواداران این جریان در شهرهای مختلف لبنان و بر هم زدن آرامش و امنیت عمومی با واکنش منفی مردم لبنان مواجه شد. در همین راستا گفتگویی با "طلال عتریسی" کارشناس ارشد مسائل سیاسی در بیروت انجام دادیم؛

* خبرگزاری مهر: برخی معتقدند جریان 14 مارس می تواند با موج سواری بر وقایع اخیر در جریان انتخابات پارلمانی 2013 لبنان اکثریت پارلمان را دراختیار بگیرد و مجددا قدرت را در عرصه سیاسی بدست گیرد، آیا با این تحلیل موافق هستید؟

- طلال عتریسی: نه موافق این نظر نیستم، شاید قبل از وقوع ناآرامیهای اخیر در بیروت و شهرهای دیگر که از سوی جریان 14 مارس هدایت می شد می توانستیم تحلیل این چنینی داشته باشیم اما پس از ایجاد ناامنی های اخیر که در راستای سرنگونی دولت میقاتی انجام می شد، مردم لبنان واکنش منفی نشان داده و از ارتش تقاضا کردند آرامش را به کشور بازگرداند.

در نهایت این ناآرامیها از سطح شهرهای لبنان برچیده شده و مردم توانستند به طور عادی فعالیتهای روزمره را از سربگیرند. از طرفی دولت میقاتی نیز بر خلاف خواست جریان 14 مارس ساقط نشد. البته اینکه جریان 14 مارس بتواند با استفاده از این ترور در انتخابات پارلمانی 2013 لبنان پیروز شود نیز دور از ذهن است

باید به این نکته توجه داشت که وسام الحسن رئیس فقید اطلاعات امنیتی لبنان عامل بازداشت 25 جاسوس اسرائیل در لبنان بود. وی همچنین سابقه ای طولانی در برخورد با گروههای تندروی سلفی داشت. * برخی معتقدند رژیم صهیونیستی از شرایط فعلی موجود در لبنان با توجه به توانمندی مقاومت حزب الله لبنان رضایت ندارد و خواهان تغییر این وضعیت به نفع مصالح خود است.آیا با توجه به سوابق وسام الحسن در کشف شبکه های جاسوسی اسرائیلی در لبنان، می توان تل آویو را مسئول برنامه ریزی و اجرای این عملیات تروریستی دانست؟

- باید توجه داشت که وسام الحسن یک مقام بلندپایه امنیتی نه فقط در لبنان، بلکه در سطح منطقه محسوب می شد، وی روابط امنیتی متعددی با سرویسهای اطلاعاتی کشورهای مختلف همچون آمریکا ، ترکیه، کشورهای حاشیه خلیج فارس ، فرانسه و آلمان داشت. به همین دلیل ترور وی نیز به همین شبکه از روابط امنیتی بین المللی مرتبط است.

در واقع این احتمال وجود دارد که برخی معتقد بودند در راستای برخی مصالح می توانند از ترور وسام الحسن استفاده کنند. البته باید به نقش رژیم صهیونیستی در این ترور نیز اشاره کرد، آنان همواره در تلاش هستند با خلق موقعیتهای ناگهانی امنیت و ثبات لبنان را بر هم زنند. هم اکنون دستگاههای امنیتی لبنان احتمال دست داشتن اسرائیل در این عملیات تروریستی را بررسی می کنند.

باید به این نکته توجه داشت که وسام الحسن رئیس فقید اطلاعات امنیتی لبنان عامل بازداشت 25 جاسوس اسرائیل در لبنان بود. وی همچنین سابقه ای طولانی در برخورد با گروههای تندروی سلفی که در تلاش برای انجام عملیات علیه نیروهای بین المللی بودند، داشت. در واقع برای بررسی عوامل این ترور باید به این مسائل توجه داشت.

* آیا می توان شباهتی میان ترور رفیق حریری در سال 2005 . وسام الحسن رئیس اطلاعات نیروهای امنیتی لبنان قائل شد؟

- من مشابهتی میان این دو اقدام تروریستی نمی بینم. این مسئله واضح است که جریان 14 مارس در نظر داشت همانند سال 2005 از وقایع رخ داده به نتایج موردنظر خودش برسد. در سال 2005 ترور حریری باعث کناره گیری دولت وقت و قدرت گرفتن جریان 14 مارس در عرصه سیاسی شد. آنها می خواستند از ترور وسام الحسن نیز همین نتایج را بگیرند.تا در نهایت بتوانند فردی از جریان 14 مارس را جایگزین نجیب میقاتی به عنوان نخست وزیر لبنان کنند که این تلاشها با توجه به مخالفتهای مردمی و بین المللی شکست خورد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied