شمانیوز
شما نیوز

برنامه ششم توسعه، آخرین امید صنایع‌دستی

معاون صنایع‌دستی گفت: امیدواریم برنامه ششم توسعه به عنوان یکی از آخرین امیدهای صنایع‌دستی، جان تازه‌ای به این حوزه بدهد.

معاون صنایع‌دستی گفت: امیدواریم برنامه ششم توسعه به عنوان یکی از آخرین امیدهای صنایع‌دستی، جان تازه‌ای به این حوزه بدهد.

بهمن نامور‌مطلق امروز چهارشنبه - 20 آبان - در بازدید از غرفه ایسنا‌ در بیست‌ویکمین نمایشگاه مطبوعات، درباره نگرانی جایگاه صنایع‌دستی در برنامه ششم توسعه گفت: همه ما منتظریم. با توجه به تاکیداتی که مقام معظم رهبری در ابلاغیه خود داشتند، امیدواریم که برنامه‌ریزان به این موضوع توجه کنند.

او همچنین درباره تشکیل کارگروه برای هنرمندانی که نشان ملی دریافت می‌کنند بیان کرد: امروز صبح در اداره کل ترویج صنایع‌دستی درباره این موضوع بحث شد. زیرا آثار هنرمندان صنایع دستی برای دریافت نشان ملی در قزوین نیز به پایان رسیده است. بِرندسازیِ نشان ملی یکی از اهداف ماست. زیرا افرادی که این نشان را دریافت می‌کنند، در اولویت شرکت در نمایشگاه‌ها در نظر گرفته می‌شوند. امروز هم صحبت کردیم تا از بهترین افراد انتخاب شده گروهی تشکیل دهیم تا در بخش گسترده‌تر از 30 نفر از برترین هنرمندانی که موفق به دریافت نشان ملی شده‌اند‌، یک انجمن یا کارگروه از بهترین طراحان صنایع‌دستی تشکیل دهیم.

این مدرس دانشگاه افزود: همچنین از بین ممتازان این گروه افرادی را که شایستگی دارند به شرکت‌های تجاری فروشگاه‌های صنایع دستی فاخر در داخل و خارج از کشور معرفی می‌کنیم، البته این افراد شناسایی شدند و همچنین در این زمینه کتابی هم منتشر شده است. فکر می‌کنم باید از سطح چاپ کتاب بالاتر برویم و خودمان متولی معرفی این افراد شویم، مثل راه‌اندازی انجمن صادرات.

نامورمطلق اضافه کرد: ما در انجمن صادرات یک نفر را مامور کردیم تا مشکلات اعضای 30 نفری این انجمن را حل کند، زیرا اگر این تعداد کارشان به خوبی پیش برود، قطعا 300 هزار نفر پیشرفت کرده‌اند. زیرا این 30 نفر همگی صادرکننده و تاجران صنایع‌دستی هستند. هم‌اکنون در حال راه‌اندازی تشکل 30 تا 50 نفری از بهترین طراحان صنایع‌دستی هستیم تا با گفت‌وگو و مبادلات علمی پیشرفت‌های لازم را داشته باشند.

معاون صنایع‌دستی همچنین درباره نخستین بازارچه دائمی صنایع‌دستی در محله اودلاجان و روند کاری آن توضیح داد: در حال حاضر این بازارچه به صورت آزمایشی شروع به کار کرده و حدود 20 حجره فعال هستند. ما علاقه‌مند هستیم که این بخش انحصارا دست صنایع دستی باشد و در حال گرفتن مصوبه آن هستیم. امیدواریم هرچه زودتر مابقی غرفه‌های این بازارچه ‌راه‌اندازی شود، زیرا با راه‌اندازی بازارچه اودلاجان یک محله نجات پیدا کرد و صنایع‌دستی نیز جایگاهی پیدا کرد تا بتواند کالاهایش را در سطح بازار و استان تهران توزیع کند.

او اظهار امیدواری کرد: در منطقه دیگر از تهران یک بازار مخصوص صنایع‌دستی مثل بازار مبل یافت‌آباد که مختص مبل است داشته باشیم و بتوانیم این بازارچه را در اصفهان یا تهران راه‌اندازی کنیم. در همین رابطه رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نامه‌ای را تهیه کرده تا به دست شهردار تهران برساند و در حال حاضر منتظر پاسخ آن هستیم.

نامورمطلق گفت: امیدواریم به طور کلی شهرداری‌ها از صنایع‌دستی حمایت بیشتری کنند. زیرا در همه دنیا شهرداری‌ها در کشورهای آسیای شرقی از صنایع‌دستی بسیار خوب حمایت می‌کنند و مراکزی را ساخته‌اند که در اختیار هنرمندان و تاجران قرار داده‌اند. متاسفانه ما هنوز در حوزه صنایع‌دستی از بضاعت‌های شهرداری استفاده نکرده‌ایم. علی‌رغم تاکیدات مقام معظم رهبری و سایر مسئولان، هنوز آنطور که باید از امکانات شهرداری استفاده نشده است.

وی اضافه کرد: شهرداری‌ها باید بدانند کار صنایع‌دستی کار دولت نیست و متعلق به همه مردم است، بنابراین همه از جمله شهرداری، صدا و سیما و سایر نهادهای دیگر موظف هستیم به این موضوع بپردازیم و تسهیلات لازم را برای شکوفایی هنرمندان این حوزه بپردازیم. من هیچ نهادی را نمی‌شناسم که نتواند به نوعی در کمک به صنایع دستی مشارکت کند.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied