شمانیوز
شما نیوز

مردان رسوای آمریکا + عکس

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): با افشا رسوایی اخلاقی رئیس سازمان سیا و سپس فرمانده نیروهای ناتو در افغانستان حلقه دیگری به زنجیره رسوایی‌های اخلاقی سیاستمداران و نظامیان آمریکایی افزوده شد.  

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)،هنوز مهر استعفای «دیوید پترائوس» ، رئیس سازمان سیا به خاطر روابط نامشروع با زنی متاهل، خشک نشده بود که ماموران پلیس فدرال آمریکا موسوم به اف‌بی‌آی، در جریان بررسی پرونده فساد اخلاقی او به سرنخ‌های جدیدی دست پیدا کردند که نشان می‌دهد، ژنرال «جان آلن» ، فرمانده نیروهای ناتو در افغانستان با «جیل کلی» خانم متأهلی در ایالت فلوریدا که به فاش شدن رسوایی پترائوس کمک کرده بود، «ایمیل‌های نامناسب» و غیراخلاقی رد و بدل می‌کردند. طبق اعلام پنتاگون، این وزارتخانه 20 تا 30 هزار مدرک از ژنرال آلن یافته که در میان آنها ایمیل‌های نامناسب بین ژنرال آلن و کلی یافته شده است.

جان آلن

نکته جالب توجه رابطه افشاء این پرونده با پرونده رسوایی اخلاقی پترائوس است. این جنجال در دولت اوباما زمانی به پا شد که جیل کلی به دلیل دریافت ایمیل‌های تهدید‌آمیز از جانب «پائولا برادول»، معشوقه پترائوس، به اف‌بی‌آی شکایت کرد و پلیس فدرال آمریکا پس از بررسی ایمیل‌های برادول به رابطه پنهانی این زن 40 ساله متأهل با پترائوس پی برد و پترائوس مجبور شد روز جمعه هفته گذشته از سمت خود به عنوان رئیس سیا استعفا کند. اکنون جیل کلی خود قربانی این پرونده شده است.

آسیب‌پذیری نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

گمانه‌زنی‌های متعددی درباره علت استعفای پترائوس مطرح شده اما یکی از قابل تامل‌ترین این موارد، اظهارنظر «تیری میسان»، تحلیلگر آمریکایی مسائل بین‌المللی بود که گفت،‌ »آنهایی که از نیت اوباما برای حمایت از کاندیداتوری احتمالی پترائوس برای دور بعد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مطلع بودند، باعث استعفای وی شدند».

وی در تشریح این موضوع گفت: افرادی که در پس طراحی و اجرای این عملیات بودند، اطلاع داشتند که ژنرال پترائوس ارتباط خوبی با اوباما دارد و قصد دارد بعد از اتمام ریاست جمهوری باراک اوباما و با حمایت او از طرف حزب دموکرات، کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا شود و به همین خاطر احساس خطر کردند و بعد از مشخص شدن انتخاب مجدد اوباما در انتخابات به سرعت دست به کار شدند و پترائوس را مجبور به استعفا کردند.

فارغ از اینکه این اظهارنظر تا چه حد به واقعیت نزدیک است، نکته‌ای درباره برخی از معروف‌ترین رسوایی‌های اخلاقی مقامات آمریکایی وجود دارد و آن این است که نامزدهای حضور در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همواره در مظان چنین رسوایی‌هایی قرار دارند. به این معنا که صرف کاندیدا شدن برای انتخابات، باعث افشای روابط پنهان آنها می‌شود در صورتی که اگر بحث تصاحب جایگاه‌های سیاسی در میان نبود، ممکن بود، روابط آنها کماکان در خفا باقی بماند.

گری هارت

گری هارت یکی از این موارد به شمار می‌آید. او که سناتور سابق ایالت کلرادوی آمریکاست،‌ سال 1988 اصلی‌ترین گزینه دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری بود. سال 1987 در حالی که انتخابات درون حزبی نزدیک بود، نشریه آمریکایی میامی هرالد دو عکس از گری هارت منتشر کرد که اولی نشان می‌داد زن 29 ساله غریبه‌ای به غیر از همسرش در حال خارج شدن از منزل اوست. دومین عکس نیز گری هارت و این زن 29 ساله را که «دونا رایس» نام داشت، در کنار یکدیگر نشان می‌داد. افشای این رابطه نامشروع باعث از بین رفتن امیدهای گری هارت برای رسیدن به ریاست جمهوری و کناره‌گیری وی از کاندیداتوری در انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها شد.

مارک سانفورد

مارک سانفورد، فرماندار ایالت کارولینای جنوبی نیز از این افشاگری‌ها در امان نماند. در سال 2009 گمانه‌زنی‌هایی مطرح شد مبنی بر اینکه وی کاندیدای ریاست جمهوری حزب جمهوری‌خواه برای سال 2012 خواهد بود. در حالی که زمینه‌های قدرتمندی برای کاندیداتوری مارک سانفورد در این انتخابات در حال فراهم شدن بود وی در ماه ژوئن 2009 به طور غیرمنتظره‌ای به مدت یک هفته در آمریکا ناپدید شد. پس از آنکه وی در 24 ژوئن در فرودگاهی در آمریکا دیده شد، تحت فشار رسانه‌ها اعتراف کرد که این یک هفته را نزد معشوقه خود در کشور آرژانتین سپری کرده است. وی در اظهاراتی علنی گفت: حقیقت این است که من همسر خود را فریب دادم. به دنبال این رسوایی سانفورد از مقام ریاست انجمن فرمانداران جمهوری خواه آمریکا استعفا کرد و هیچگاه از تبعات این رسوایی خلاصی پیدا نکرد.

هرمان کین

هرمان کین نیز یکی دیگر از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سال 2012 بود. اما اکتبر سال 2011 چهار زن این سناتور جمهوریخواه را متهم به آزار جنسی کردند و زن دیگری نیز اعلام کرد 13 سال معشوقه وی بوده است. این زن مدعی شد، هرمان کین کمی پیش از آنکه کاندیداتوری خود برای انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کند به رابطه 13 ساله‌اش با وی پایان داده است. با وجود آنکه هرمان کین اعلام کرد، طرح این اتهامات برای ترور شخصیتی وی انجام شده، اما در ماه دسامبر 2011 اعلام کرد از کاندیداتوری برای ریاست جمهوری انصراف می‌دهد.

البته افشا این رسوایی‌ها فقط مختص به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نبوده. بیل کلینتون، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا در سال 1998 بود که زمان افشا روابط جنسی نامشروع او با مونیکا لوینسکی، کارآموز جوان در کاخ سفید، به درد سر بزرگی افتاد. وی به دلیل انکار این رسوایی در حالی که مدارک غیرقابل انکاری آن را ثابت می‌کردند، توسط مجلس سنای آمریکا به شهادت دروغ و تلاش برای جلوگیری از اجرای عدالت متهم شد اما با کسب یک رای اضافی توانست از برکناری رهایی یابد.

آنتونی وینر، نماینده نیویورک در مجلس نمایندگان آمریکا بود که با افشاگری نسبت به اینکه عکس‌هایی زننده از خود را از طریق وب سایت توییتر برای چند زن فرستاده، روبرو شد و به همین دلیل در ماه ژوئن 2011 اعلام کرد که از کنگره آمریکا استعفا می‌دهد. به دنبال این رسوایی امیدهای وی که برای رسیدن به شهرداری نیویورک در سال 2013 برنامه‌ریزی کرده بود، از بین رفت.

جالب اینکه در میان این افراد،‌ اشخاصی به چشم می‌خورند که یا الگوی اخلاق بوده‌اند یا منادعی حفظ اخلاق در خانواده. الیوت اسپیتزر که دادستان کل نیویورک تا سال 2006 و فرماندار این ایالت تا سال 2008 بود، از نظر نیویورکی‌ها الگوی اخلاق و عفت بود. اما در سال 2008 فاش شد که الیوت اسپیتزر، مشتری ثابت شبکه‌های روسپیگری که علیه آنها اعلام جنگ کرده بود، است. دو روز پس از آنکه وی به داشتن این روابط اعتراف کرد، به دلیل تهدید به استیضاح توسط قانونگذاران ایالت، از مقام فرمانداری ایالت نیویورک استعفا کرد و آینده سیاسی درخشانی که در انتظار وی بود، بر باد رفت.

لری کریگ

لری کریگ از نمونه دیگر این افراد است. این سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی از ایالت آیداهو به خاطر مواضع بسیار محافظه‌کارانه‌اش بر سر طرح اخلاق و خانواده شناخته شده بود. وی در سال 2007 در دستشویی فرودگاه بین‌المللی مینیاپولیس-سنت پل به دلیل پیشنهاد رابطه جنسی به یک مامور مخفی پلیس مرد که او را ردگیری می‌کرد و به اتهام "رفتار زننده" دستگیر شد. وی اتهام خود را پذیرفت اما در عین حال همجنس‌باز بودن را رد کرد. لری کریگ، تحت فشار حزبش پس از این رسوایی از مجلس سنا استعفا کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied