شمانیوز
شما نیوز

خلاصه تحلیلی گزارش آمانو؛

19 نکته کلیدی از گزارش جدید آژانس درباره ایران

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شما نیوز):گزارش نوامبر 2012 مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته ای ایران، حاوی چند نکته مهم است که همه آنها از رو به پیشرفت بودن برنامه هسته ای ایران حکایت می کند.  

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شما نیوز): در زیر 10 نکته اصلی این گزارش که خلاصه مهم ترین موارد مطرح شده رد آن است، آورده شده است. 1. پاراگراف های 4-6 به این موضوع اختصاص دارد که یک مدالیته (رویکرد ساختاری) هنوز میان ایران و آژانس نهایی نشده است. اما آژانس در این گزارش ها به محتوای مسئله و استدلال های ایران هیچ اشاره ای نکرده است. ایران عقیده دارد الگوی مدالیته اوت 2007 نمونه خوبی برای تدوین هر نوع مدالیته جدید است و مدالیته جدید باید تمام کننده باشد. 2. در پاراگراف 7، آژانس بر این نکته مهم تاکید می کند که حتی تاسیساتی که در آن قطعنامه های شورای امنیت اجرا نمی شود، تحت پادمان است. این نشان دهنده آن است که ایران با زورگویی قدرت های غربی مشکل دارد نه با عمل به تعهدات پادمانی اش در مقابل آژانس. 3. مطابق پاراگراف 10 گزارش، ایران تا کنون 7611 کیلوگرم اورانیو 5 درصد و 8/232 کیلوگرم اورانیوم 20 درصد تولید کرده است. این نشان دهنده رشد تولید مواد غنی شده در ایران و تاثیر ناپذیری از فشارهاست. 4. مطابق همین پاراگراف، ایران 3/96 کیلوگرم از ذخیره اورانیوم 20 درصد خود را به کارخانه تولید صفحه سوخت (FPFP) برای تبدیل به U3O8 (صفحات سوخت راکتور تهران) تزریق کرده است. این مقدار بیش از 50 درصد ذخیره اورانیوم 20 درصد ایران است و نشان می دهد بر خلاف تبلیغات غربی ها، هدف اصلی ایران از غنی سازی 20 درصد، نه انباشت مواد، بلکه تامین سوخت راکتور تهران است که این کشورها از فروش آن به ایران خودداری کردند. 5. مطابق پاراگراف 11 ایران 10414 ماشین در نطنز نصب کرده است. این عدد نشان دهنده آن است که ایران از گزارش قبلی تا کنون 991 ماشین دیگر به نطنز افزوده است. 6. آژانس در پاراگراف 14 اذعان می کند که نطنز از سال 2007 دقیقا همانگونه که ایران اعلا کرده فعالیت نموده است. در پاراگراف 21 این موضوع را درباره بخش تحقیق و توسعه نطنز نیز تایید می کند. پاراگراف 25 این مسئله را در مورد فردو هم تایید می کند. در پارارگراف 28 تاکید می کند که راکتور آب سنگین اراک هم تحت پادمان آژانس قرار دارد. به این ترتیب روشن می شود که تمامی بخش های برنامه هسته ای ایران تحت پادمان است. 7. آژانس در پاراگراف 22 اعلام کرده است که ایران تا کنون 2784 ماشین نوع اول در فردو نصب کرده است. به توجه به اینکه ظرفیت تاسیسات فردو کلا 3000 ماشین بیشتر نیست، می توان نتیجه گرفت که ظرفیت فردو تکمیل شده است. ایران از زمان گزارش قبلی مدیر کل به این سو 644 ماشین دیگر در فردو نصب کرده است. 8. یک خبر مهم که در پاراگراف 29 اعلام شده این است که ایران تلاش دارد راکتور آب سنگین اراک را در 3 ماهه اول سال 2012 عملیاتی نماید. 9. مطابق پاراگراف 37 ایران به آژانس اطلاع داده تولید سوخت نمونه (مجازی) برای راکتور اراک را تکمیل کرده است. 10. مطابق پاراگراف 38 ایران کنون قادر بوده 46 صفحه سوخت 20 درصد برای راکتور تهران تولید نماید.

9 یافته کلیدی درباره گزارش آژانس ایران هسته ای هم گزارش داد، موسسه علوم و امنیت بین المللی ارزیابی خود را از گزارش نوامبر 2012 آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته ای ایران منتشر کرد. این گزارش حاوی 9 یافته کلیدی است. 1- تعداد سانتریفیوژ های نطنز و فردو افزایش یافته است. 2- از زمان گزارش قبلی مدیر کل در اوت 2012، هیچ اورانیوم 20 درصدی برای تبدیل به صفخات سوخت به اصفهان منتقل نشده است. 3- تعداد آبشارهایی در فردو که غنی سازی 20 درصد انجام می دهد ثابت باقی مانده است. 4- همه سانتریفیوژ ها در فردو نصب شده است (ظرفیت این تاسیسات کامل شده است). 5- برنامه سانتریفیوژ های پیشرفته در حال پیشرفت است. 6- در تاسیسات تبدیل اورانیوم نشت هسته ای رخ داده است. 7- امید کمی برای توافق درباره یک رویکرد ساختاری میان ایران و آژانس برای حل و فصل مسائل مربوط به ابعاد احتمالی نظامی شکل گرفته است. 8- ایران به پاکسازی تاسیسات پارچین ادامه می دهد. 9- آژانس بر ناتوانی خود در تایید کامل بودن اظهارنامه های ایران تاکید کرده است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied