شمانیوز
شما نیوز

وقتی عربستان از توافق با ایران خبر ندارد!

چرا اظهارات صالحی تکذیب شد؟

روابط ایران و عربستان همواره در طول تاریخ فراز و نشیب های زیادی داشته است. از ماجرای جزایر ۳ گانه ایران و حمایت آل سعود از شیخ نشین امارات گرفته تا تنش ها در خصوص خلیج فارس و ماجرای حج ایرانیان، همواره در طول این سال ها، موضوعی برای اختلاف بین دیپلماسی دو کشور وجود داشته است.  

از ماجرای جزایر ۳ گانه ایران و حمایت آل سعود از شیخ نشین امارات گرفته تا تنش ها در خصوص خلیج فارس و ماجرای حج ایرانیان، همواره در طول این سال ها، موضوعی برای اختلاف بین دیپلماسی دو کشور وجود داشته است.

اعدام ایرانیان در عربستان نیز آخرین موضوعی بود که خشم افکار عمومی را برانگیخت.

ماجرا اما از این قرار بود که، در روزهای ابتدایی خردادماه خبر اعدام ۱۰ ایرانی در زندان دمام عربستان،بعد از ۸ ایرانی که ماه قبل از ان اعدام شده بودند، موج اعتراضات نسبت به روند محاکمه اتباع کشورمان در سرزمین‌های بیگانه را دوباره به جریان انداخت تا تعداد ایرانی‌های اعدام شده سال ۹۱ در عربستان به عدد هجده رسیده و نگرانی‌ها برای سایر زندانیان ایرانی در این کشور به اوج برسد.

ماجرایی که ابتدا و با اعلام خبر گردن زدن ۸ ایرانی در اواخر فروردین ماه به شدت از طرف وزارت خارجه کشورمان تکذیب شد، چراکه مقامات بر توقف حکم صادر شده در دادگاه آن سوی خلیج فارس تاکید داشتند در حالی که هیچ توضیحی برای پیگیری‌های آتی ماجرا و حتی دستیابی به اولین حق کشورمان مبنی بر ملاقات با زندانیان بر اساس کنوانسیون ۱۹۶۳ وین داده نشد تا کماکان سایه ترس بر سر ایرانیان دربند «زندان دمام» و خانواده‌شان گسترده بماند.

این اعدام ها در حالی صورت گرفت که پیش از این علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه از توقف اعدام اتباع ایرانی در عربستان خبر داده بود و تاکید کرده بود: من در این خصوص با سعودالفیصل، وزیر امور خارجه عربستان صحبت کردم و خوشبختانه روند اجرای حکم اعدام این هموطنان متوقف شده است. امیدوارم با مبادله توافق‌نامه‌های دوجانبه میان ایران و عربستان درباره تبادل زندانیان، زمینه آزادی این عزیزان فراهم شود.

با این حال این اعدام ها انجام شد و ۱۰ تن دیگر از ایرانیان در عربستان اعدام شدند.بعد از این ماجرا بود که صالحی اعلام کرد توافقنامه ای با عربستان مبنی بر استرداد زندانیان امضا شده است تا از موج اعتراضات به اقدام ضعیف وزارت خارجه پایان دهد.

وزیر امور خارجه کشورمان اخیر اعلام کرده بود: تفاهم‌نامه‌ای آماده شده که قرار است دو طرف ایران و عربستان امضا کنند و بر اساس آن استرداد مجرمان اعمال می شود تا مجرمان و محکومان در کشورهای خود مشمول مجازات شوند.

حالا اما سخنگوی وزارت خارجه عربستان می گوید این کشور تفاهم نامه ای با ایران برای استرداد مجرمان ندارد تا سخنان صالحی رسما تکذیب شود!

"اسامه نقلی" سخنگوی وزارت امور خارجه عربستان در گفتگو با روزنامه عکاظ از سخنان اخیر "علی اکبر صالحی" درباره امضای قریب الوقوع تفاهمنامه استرداد مجرمان میان ایران و عربستان، اظهار بی اطلاعی کرد.

وی افزود: در این باره مذاکره ای صورت نگرفته و اگر طرف ایرانی خواهان امضای تفاهم نامه است، توافقنامه های امضا شده متعددی میان دو کشور وجود دارد که می توان آنها را وارد فاز اجرایی کرد.

تا به این ترتیب ضعف دیپلماسی کشور در قبال عربستان بیش از پیش مشخص شود و معلوم نیست وزیر امور خارجه بر چه اساسی در این خصوص سخن گفته است؟

البته باید منتظر ماند و دید واکنش وزارت خارجه کشورمان به این اظهارت چه خواهد بود و سرانجام دیگر زندانیان در عربسان چه رقم خواهد خورد؟

سحر رحيمي

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied