شمانیوز
شما نیوز

اوباما:‌

هرگونه تحریم جدید علیه ایران را وتو می‌کنم

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): رئیس جمهور امریکا در سخنرانی سالیانه خود در کنگره اعلام کرد هر گونه تحریم جدید کنگره علیه ایران را وتو خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)، باراک اوباما، در نطق سالانه خود در کنگره این کشور در بخشی از سخنان خود درباره تعامل آمریکا با ایران گفت: دیپلماسی ما بر اساس تعامل با ایران بوده و اولین بار در یک دهه گذشته است که توانستیم برنامه هسته ای ایران را متوقف کنیم و از میزان اورانیوم غنی شده این کشور کاستیم و از این لحظه تا فصل بهار فرصت داریم تا با ایران مذاکره کنیم و مانع از شکل گیری ایران مسلح به سلاح هسته ای شویم تا بتوانیم منافع آمریکا و متحدان این کشور به ویژه اسرائیل را تامین کرده و از بروز بحران های جدید در منطقه جلوگیری کنیم.

وی افزود: هیچ تضمینی وجود ندارد که این مذاکرات به نتیجه خواهد رسید ولی همه گزینه ها را بر روی میز دارم تا ایران نتواند سلاح هسته ای را تولید کند. کنگره در حال حاضر می خواهد تحریم های جدیدی را علیه ایران اعمال کند. تصویب این تحریم ها این پیام را می دهد که دیپلماسی ما در تعامل با ایران شکست خورده است و این مسئله آمریکا را در میان شرکای خود منزوی می کند و باعث می شود ایران بار دیگر به برنامه هسته ای خود ادامه بدهد. بنابراین تحریم های جدید علیه ایران غیر منطقی است بنابراین هر گونه تحریم های جدید علیه ایران را وتو خواهم کرد.
متن کامل این سخنرانی به شرح زیر است:
آمریکا بحران را پشت سر گذاشته و وابستگی به منابع انرژی خارجی نیز کمتر شده است
رئیس جمهور آمریکا در نطق سالیانه خود گفت کشورش بحران را پشت سر گذاشته و وابستگی این کشور به منابع انرژی خارجی نیز کمتر شده است.
«باراک اوباما» در نطق سالیانه خود که در کنگره این کشور برگزار شد گفت: آقای رئیس، آقای معاون رئیس جمهور، اعضای کنگره؛ هم میهنان من: ما ۱۵ سال است که وارد قرن جدید شده ایم. ۱۵ سالی که با تروریسمی که در مرزهای ما ظهور کرد، شروع شد. قرنی که نسل جدید درگیر دو جنگ پرهزینه طولانی شدند، قرنی که در آن رکود گسترده سراسر سرزمین ما و دنیا را فرا گرفت. این برای بسیاری، دوران سختی بود و هنوز هم هست. ولی امشب، ما ورق را برمی گردانیم.
وی گفت امشب، بعد از گشایشی که در آمریکا پدید آمد، اقتصاد ما در حال رشد و ایجاد فرصت های شغلی در سریع ترین روند خود از ۱۹۹۹ به این سو است. بیکاری در کشور ما به کمترین میزان خود از پیش از شروع بحران اقتصادی رسیده است. شماری بیشتری از فرزندان ما در مقایسه با گذشته، فارغ التحصیل می شوند، شمار بیشتری از مردم ما تحت پوشش بیمه قرار دارند و ما از وابستگی به نفت خارجی که سی سال به طول کشید، رها شدیم.
اوباما گفت امروز برای نخستین بار از یازده سپتامبر به این سو، ماموریت رزمی ما در افغانستان به پایان رسیده است. شش سال پیش، 180 هزار نیروی آمریکایی در عراق و افغانستان بودند. امروز کمتر از ۱۵ هزار آمریکایی باقی مانده اند. ما به شجاعت و فداکاری مردان و زنان در این نسل یازده سپتامبری که تلاش کردند ما در امنیت باشیم ابراز احترام می کنیم و برای خدمتی که کرده اند، از آنان سپاسگزاریم.
رئیس جمهور آمریکا گفت آمریکا، برای همه آنچه که شاهدش بودیم، برای همه سختی و تلاشی که برای بازگشت لازم داشت، برای همه وظایفی که پیش رو قرار دارد، این را باید بداند: سایه بحران عبور کرده است و کشور ما اکنون در وضع قدرتمندی قرار دارد. در این زمان، با اقتصادی در حال رشد، کاهش کسر بودجه، صنعتی رو به رونق، افزایش تولید انرژی، ما از بحران رها شده ایم و می توانیم آینده خود را آزاد تر از هر کشور دیگری در روی زمین بنویسیم. حال این به ما بستگی دارد که در پانزده سال و دهه های آینده چه می خواهیم. آیا اقتصادی را قبول خواهیم کرد که در آن عده ای خیلی وضع عالی داشته باشند؟ یا خود را به اقتصادی می رسانیم که ثروتی فزاینده و شانس برای هر کسی که تلاش می کند ایجاد می کند؟ آیا ما با دنیا با ترس و واکنشی برخورد می کنیم، در جنگهایی که ارتش ما را فرسوده می کند وارد می شویم؟ یا اینکه با درایت و استفاده از همه عناصر قدرت خود برای کنار زدن تهدید ها و حفاظت از سیاره خود وارد عمل می شویم؟ آیا به خود اجازه می دهیم که گروه گروه شویم و علیه همدیگر اقدام کنیم یا اینکه هدفی مشترک را دنبال می کنیم و آمریکا را پیش می بریم؟
رئیس جمهور آمریکا گفت در دو هفته، من بودجه را با ایده هایی که سیاسی هستند نه حزبی، به کنگره ارسال می کنم و در ماه های پیش رو، به نقاط مختلف کشور سر می زنم تا این باور ها را بیان کنم. از این رو امشب، می خواهم تمرکز کمتری روی فهرست هدف ها داشته باشم و بیشتر روی ارزش هایی که در گزینه های پیش رویمان قرار دارند، تمرکز کنم.
اوباما با برشمردن گذشته یک زوج آمریکایی که در این سخنرانی نیز به عنوان مه مان حضور داشتند و با وجود سختی هایی که متحمل شدند به موفقیت رسیده بودند افزود آمریکا، داستان ربکا و بن داستان ماست. آنان نماینده میلیون ها شهروندی هستند که سخت کار کردند، صرفه جویی کردن و فداکاری و شما دلیل حضور من در این مقام هستید. شما مردمی هستید که من از ۶ سال پیش تا کنون در تاریک ترین روزهای بحران، زمانی که من گام در کاپیتول گذاشتم و قول دادم که اقتصاد را با مبنایی تازه می سازیم، به یادتان بودم و این تلاش ها و عزم شما بود که چنین چیزی را می سر ساخت تا کشور ما این بار قوی تر وارد عرصه شود.
رئیس جمهور آمریکا افزود: باور داشتیم که می توانیم این موج برون سپاری را باز گردانیم و مشاغل جدیدی را به داخل خاک خود بکشانیم. در طول پنج سال گذشته، صنایع ما بیش از یازده میلیون فرصت شغلی جدید ایجاد کرده اند. باور داشتیم که می توانیم به وابستگی خود به نفت خارجی بکاهیم و از سیاره خود محافظت کنیم. امروز آمریکا اولین تولید کننده نفت و گاز است. آمریکا اولین استفاده کننده از انرژی بادی است. هر ۳ هفته، ما بیشتر از آنچه در همه ۲۰۰۸ انجام داده بودیم، نیروی برق خورشیدی را وارد مدار می کنیم در سال بهای کمتر بهای بنزین و استانداردهای بالای مصرف سوخت، یک خانواده معمولی می تواند هفتصد و پنجاه دلار در هزینه بنزین صرفه جویی کند.
اوباما گفت باور داشتیم که می توانیم برای کودکان خود دنیایی رقابتی تر آماده کنیم و امروز دانش آموزان جوان تر ما در ریاضی و روخوانی، بهترین نمرات همه زمان ها را به دست می آورند. فارغ التحصیلان دبیرستانی بهترین نمرات ثبت شده را به دست می آورند و فارغ التحصیلان دانشگاهی در مقایسه با گذشته، بیشتر شده اند.
وی گفت باور داشتیم که قانونگذاری عاقلانه می تواند از یک بحران دیگر جلوگیری، از خانواده های ورشکست شده حمایت کند و مشوقی برای رقابتی سالم باشد. امروز ما ابزارهای جدیدی برای جلوگیری از تامین مالی از پول مالیات دهندگان و دیدبانی برای حمایت از مصرف کننده در برابر وام های یغما کننده و سوء استفاده در برخی کارتهای اعتباری در اختیار داریم. فقط در سالی که گذشت، نزدیک ده میلیون آمریکایی بیمه نشده از پوشش تامین اجتماعی برخوردار شدند.
وی گفت در هر گام، به ما گفته می شد که هدف هایمان نادرست یا خیلی بلند پروازانه است، می تواند باعث از بین رفتن فرصت های شغلی یا افزایش غیر قابل مهار کسری بودجه شود. به ازای آن، ما شاهد رشد سریع تر اقتصادی در یک دهه و کاهش دو سومی کسر بودجه هستیم، ارزش سهام در بازار ها دو برابر شده اند و تورم خدمات درمانی در کمترین میزان خود در پانزده سال گذشته است.
اوباما افزود از این رو، مساله کاملا روشن است؛ اقتصاد طبقه متوسط جواب داده است. افزایش فرصت ها جواب داده است و این سیاست ها در آینده نیز جواب می دهند تا زمانی که سیاسی کاری در میان صورت نگیرد. ما نمی توانیم اقتصاد خود را صنایعمان را با تعطیل کردن دولت یا نمایش های مالی به خطر بیندازیم. نمی توانیم امنیت خانواده های خود را با گرفتن بیمه سلامتشان، به خطر بیندازیم. قوانین جدید در وال استریت را کنار بگذاریم یا جنگ های قدیمی بر سر مساله مهاجرت را در زمانی که این نظام می بایست اصلاح شود، شروع کنیم. در صورتی که چنین طرحی روی میز من قرار بگیرد و تلاش شود یکی از این کار ها انجام شود، با وتوی من روبرو می شود.
وی گفت امروز در سایه اقتصادی در حال رشد، بهبود اقتصادی در زندگی افراد بیشتری دیده می شود و دستمزد ها در حال افزایش یافتن هستند. می دانیم که صنایع کوچک بیشتری برای افزایش دستمزد کارکنان خود در مقایسه با سال ۲۰۰۷، برنامه ریزی دارند. ولی در این میان مساله ای است، ما می بایست دیدگاه خود را بالا تر از آن چیزی که اطمینان داشته باشیم دولت مانع رشد نمی شود، برسانیم. ما باید کاری فرا تر از آسیب نرساندن انجام بدهیم. امشب، در کنار هم می بایست تلاش بیشتری بکنیم تا ارتباط بین کار سخت و افزایش فرصت برای هر آمریکایی بار دیگر اعاده شود زیرا خانواده هایی مانند ربکا و بن، همچنان نیازمند کمک هستند؛ مانند میلیون ها آمریکایی، آنان خواستار کمک نقدی نیستند بلکه می خواهند دولت راهی برای کمک به آنان برای پیشرفت کردن پیدا کند.
رئیس جمهور آمریکا ادامه داد: مالیات برای هر کودک در هر سال در بین اقشار متوسط و کم درآمد تا سه هزار دلار کاهش خواهد یافت.
اوباما گفت: در حقیقت در هر لحظه که تغییر اقتصادی در تاریخ ما روی می دهد، این کشور برای انطباق با شرایط جدید و اطمینان بخشیدن به همه در زمینه گرفتن سهم عادلانه، اقدام جسورانه در پیش گرفته است. ما حمایت ها از کارگر، امنیت اجتماعی و مراقبت پزشکی را برای حفاظت از خود در برابر بد ترین سختی ها ایجاد کردیم. ما ابزارهای لازم را در اختیار مدارس و دانشکده های شهروندان، زیرساخت ها و اینترنت قرار دادیم تا آن ها تاجایی که می توانند تلاش کنند، به پیش بروند. این خاصیت اقتصاد طبقه متوسط است. این کشور بیشترین تلاش خود را به کار می بندد تا هر کسی سهم خود را بگیرد، سهم خود را داشته باشد و با هر کسی با یک مجموعه قوانین رفتار شود. ما نمی خواهیم هر کسی فقط در موفقیت های آمریکا سهم ببرد بلکه می خواهیم هر کسی به موفقیت ما کمک کند. بنابراین اقتصاد طبقه متوسط در عصر ما نیاز به چه چیزی دارد؟
نخست اینکه اقتصاد طبقه متوسط معنایش این است که به خانواده های در حال کار کمک کند تا امنیت بیشتری را در دنیای همیشه در حال تغییر احساس کند. معنایش این است که به مردم ما کمک کند بتوانند توان مالی مراقبت از فرزند، (هزینه) دانشگاه، مراقبت های بهداشتی، (خرید) یک خانه و بازنشستگی را داشته باشند و بودجه من همه این موضوعات را در نظر خواهد گرفت. معنایش کاهش مالیات خانواده های در حال کار و بازگرداندن هزاران دلار به جیب آن ها در هر سال است. اینجا یک مثال است. در جریان جنگ جهانی دوم زمانی که مردانی نظیر پدربزرگ من به جنگ رفتند، استفاده از زنان مانند مادربزرگ من به عنوان نیروی کار در اولویت امنیت ملی قرار داشت. در نتیجه این کشور یک مراقبت از کودکان منحصر به فردی را فراهم کرد. ما در اقتصاد امروز که کار کردن پدر و مادر یک ضرورت اقتصادی برای بسیاری از خانواده ها است بیش از گذشته نیاز به مراقبت ارزان تر و با کیفیت بالا تر از کودکان داریم. بحث برسر این نیست که بهتر است مراقبت ارزان تر و با کیفیت بالا تر از کودکان داشته باشیم بلکه باید داشته باشیم. اکنون زمان آن است که به نگرش بر موضوع مراقبت کودکان به عنوان یک موضوع فرعی یا موضوع مربوط به زنان پایان دهیم و به آن به دید اولویت اقتصادی ملی برای همه ما نگاه کنیم.
رئیس جمهور آمریکا افزود: به همین جهت طرح من مراقبت با کیفیت کودکان را بیشتر در دسترس قرار خواهد داد و مراقبت از کودکان را با ایجاد فرصت بیشتر و کاهش جدید مالیاتی تا سه هزار دلار برای هر کودک درهرسال برای همه اقشار متوسط و خانواده های درآمد کم که کودک خردسال دارند، ارزان تر خواهد کرد.
هرگونه تحريم جديد عليه ايران وتو می کنم/ تحریم های جدید، امریکا را منزوی خواهد کرد
باراک اوباما رئیس جمهور امریکا به کنگره هشدار داد هرگونه اقدامی برای اعمال تحریم های جدید علیه ایران می تواند مذاکرات حساس برای دستیابی به توافق جامع هسته ای را به شکست بکشاند.
وی گفت: تحریم های جدیدی که از سوی این کنگره به تصویب رسیده است، در این برهه از زمان بدین معنا خواهد بود که دیپلماسی ناکارآمد است.
اوباما در بخش دیگری از سخنرانی خود با توجه به تلاش برخی از نمایندگان برای تهیه پیش نویس لایحه تحریم های جدید علیه ایران بار دیگر اعلام کرد به وعده خود برای وتو چنین لایحه ای عمل خواهد کرد.
رئیس جمهور امریکا افزود :ما از آلان تا بهار فرصت داریم به مذاکرات برای دستیابی به توافق جامعی که مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته ای شود ادامه دهیم. چنین توافقی علاوه بر این به امریکا و متحدانش از جمله اسرائیل مصونیت خواهد بخشید و هم زمان از بروز مناقشه دیگری در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد.
رئیس جمهور امریکا هشدار داد هیچ تضمینی وجود ندارد که مذاکرات موفقیت آمیز خواهد بود. وی تأکید کرد برای مهار ایران هسته ای ، همه گزینه ها همچنان روی میز خواهد بود.
رئیس جمهور امریکا هشدار داد تحریم های جدید، ایالات متحده را از سایر متحدانش منزوی خواهد کرد و اطمینان داد ایران بار دیگر برنامه هسته ای خود را آغاز خواهد کرد.
اوباما با اشاره به توافق موقتی که براساس آن تهران غنی سازی اورانیوم را در ازای کاهش محدود تحریم ها متوقف کرده است گفت: به همین علت است که من هرگونه لایحه جدید تحریم ایران را که روند بی اثر کردن این پیشرفت را تهدید کند، وتو خواهم کرد. مردم امریکا از ما انتظار دارند که فقط به عنوان آخرین چاره ، وارد جنگ بشویم و من قصد دارم به این عقلانیت پایبند و وفادار بمانم. منبع:باشگاه خبرنگاران
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied