شمانیوز
شما نیوز

مهجوریت یک آیین‌نامه در سایه بعضی همکاری‌ها!

همه ساله با آغاز سال تحصیلی، حساسیت والدین نسبت به انتخاب آموزشگاهی مناسب برای تحصیل فرزندان، سرویس مدرسه را که شاید موضوعی ساده به نظر برسد، به یک معضل تبدیل می کند.

همه ساله با آغاز سال تحصیلی، حساسیت والدین نسبت به انتخاب آموزشگاهی مناسب برای تحصیل فرزندان، سرویس مدرسه را که شاید موضوعی ساده به نظر برسد، به یک معضل تبدیل می کند.

نبود متولی خاص برای ساماندهی و نظارت بر عملکرد سرویس مدارس تبعات خاصی را به همراه دارد. از سوار کردن حداقل پنج یا شش دانش آموز در یک خودروی پراید گرفته تا نبود قیمت واحد و عدم گزینش صحیح در انتخاب رانندگان از جمله مشکلاتی است که والدین در این رابطه با آن مواجه هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی- از آنجاکه که نظام تعلیم و تربیت وظیفه آموزش دانش آموزان را در محیط آموزشگاه برعهده داشته و براساس دستورالعمل‌های صادره نمی‌تواند در بیرون از محیط مدرسه اعمال نظر داشته باشد، از این رو قطعا نظارت بر عملکرد مدیران در خصوص سرویس مدارس یا نظارت مدیران بر عملکرد سرویس مدرسه منتفی است.

از سویی مدیران برخی مدارس پا را فراتر از قانون گذاشته و خود اقدام به تعیین سرویس مدارس می‌کنند و برای انجام این کار درصدی از کرایه دانش‌ آموزان را به عنوان حق‌الزحمه برمی‌دارند، اما اگر بیرون از مدرسه اتفاقی برای دانش آموزان بیفتد، هیچ گونه مسئولیتی را نپذیرفته و خود را تبرئه می‌کنند.

در همین رابطه مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی ساوه به ایسنا گفت: مدیریت و نظارت و سازماندهی سرویس مدارس بر عهده مدیران مدرسه نیست.

"یدالله جوانمرد" اظهار کرد: با عنایت به آئین‌نامه اجرایی حمل‌ونقل دانش‌آموزان مدارس مصوب هیئت وزیران که در تاریخ سوم شهریورماه 1387 ابلاغ شده است، شورای سازمان تاکسیرانی ساوه چهار بار با موضوع واگذاری کار ساماندهی و تایید صلاحیت رانندگان سرویس مدارس به سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی، تشکیل جلسه داده است.

وی بیان کرد: با وجود برگزاری این نشست‌ها و تاکید بر این امر متاسفانه مشاهده می‌شود که بیش از نیمی از مدارس سطح شهر بدون اخذ برگه تایید صلاحیت رانندگان اقدام به انعقاد قرارداد با برخی رانندگان شخصی کرده و رانندگان مزبور بدون هیچگونه آرم، علائم و کد در حال انتقال دانش‌آموزان هستند.

به گفته وی از آنجا که کار نظارتی بر عملکرد این رانندگان انجام نمی‌شود، آنها نیز به هیچ مرجعی(از حیث رعایت شئونات اخلاقی، قوانین و مقررات راهنمائی و رانندگی و ...) پاسخگو نیستند و متولی نظارت بر آنها مشخص نیست.

وی تصریح کرد: این عمل مدیران مدارس و رانندگان یاد شده خلاف آئین‌نامه مورد اشاره است.

جوانمرد اظهار کرد: این موارد طی نامه‌ای به فرماندار شهرستان منعکس شده است و پیرو پیگیری‌های مکرر از طریق مکاتبات با پلیس راهنمایی و رانندگی و آموزش و پرورش تقاضای برخورد با موارد خلاف قانون مطرح شده است.

وی تصریح کرد: مدیریت آموزش و پرورش شهرستان نیز در نامه‌ای خطاب به کلیه واحدهای آموزشی خواسته است به منظور تامین خودروهای سواری(شخصی) جهت ایاب و ذهاب دانش‌آموزان از طریق سازمان تاکسیرانی اقدام شود و از انعقاد قرارداد با افراد متفرقه یا افرادی که خود را نماینده مدیریت آموزش و پرورش معرفی می‌کنند، خودداری شود.

به گفته جوانمرد با وجود ابلاغ این دستورالعمل، تنها جمعیت اندکی از واحدهای آموزشی براین اساس اقدام کردند و اکثر مدیران مدارس به همان شیوه سابق اقدام به جذب سرویس مدارس کرده‌اند.

جوانمرد در خصوص درخواست سازمان از پلیس راهنمایی و رانندگی نیز گفت: رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیز در پاسخ به درخواست سازمان مبنی بر برخورد با رانندگان سرویس شخصی مدارس به کلیه افسران انتظامی دستور داده است با تخلفات سرویس مدارس بخصوص موارد رانندگان سواری شخصی برخورد شود و در صورتی که فاقد کارت شناسایی سرویس مدارس و معرفی‌نامه هستند، به سازمان تاکسیرانی جهت اخذ مدارک لازم هدایت شوند.

وی از همکاری آموزش و پرورش و رئیس پلیس راهور ساوه و نیز مدیران مدارسی که با این سازمان در ارتباط هستند و همکاری می‌کنند تشکر و قدردانی کرد.

به گزارش ایسنا، مسئول مدیریت، نظارت و بازرسی تاکسیرانی ساوه نیز گفت: وظیفه ناوگان حمل و نقل مدارس تامین امنیت دانش‌آموزان است.

"ابوالفضل مولودی" افزود: سرویس مدارس تکمیل‌کننده کار ارزشمند علم‌آموزی است و مدیریت صحیح بر آن از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی بیان کرد: نوع رفتار و برخورد رانندگان و ادبیات آنها در هنگام جابجایی دانش آموزان بسیار حائز اهمیت است و نمی‌توان از سرویس مدارس صرفا به عنوان وسیله‌ای برای جابجایی دانش‌آموزان یاد کرد.

مولودی با بیان اینکه دانش آموزان امانت‌های اولیا هستند، افزود: از نوع رفتار و برخورد رانندگان با دانش آموزان به عنوان یک حرکت فرهنگی و آموزشی می‌توان بهره برد.

به گفته وی از این رو کار نظارت بر عملکرد رانندگان سرویس مدارس از اهمیت خاصی برخوردار است و این کار باید به سازمان تاکسیرانی واگذار شود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied