شمانیوز
شما نیوز

دومین دور گفتگوهای هسته ای در ژنو

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): دومین دور گفتگوهای وزرای خارجه ایران و آمریکا با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و وزیر انرژی آمریکا و با حضور عراقچی، روانچی و شرمن در ژنو دقایقی پیش آغاز شد.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):

دومین دور گفتگوهای وزرای خارجه ایران و آمریکا با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و وزیر انرژی آمریکا و با حضور عراقچی، روانچی و شرمن در هتل ویلسون ژنو دقایقی پیش آغاز شد. دو طرف در ساعات پایانی شب گذشته (یکشنبه) نیز به مدت ۲ ساعت و نیم به گفتگو درباره موضوع هسته‌ای ایران پرداختند. همزمان با این رایزنی‌ها نیز نشست کارشناسان ایران، آمریکا و اروپا در حال برگزاری است. شایان ذکر است؛ "سید عباس عراقچی" در واکنش به اظهارات اخیر مقامات آمریکایی گفت: ارزشی برای فضاسازی های رسانه ای قائل نیستیم و تا وقتی که ادبیات احترام در پشت میز مذاکره وجود دارد آن را با عزم و اراده قوی می دهیم.

عراقچی گفت: ما با عزم و اراده‌ای قوی مذاکرات را ادامه خواهیم داد و هرجا که احساس کنیم مذاکرات در جهت منافع ملت و کشور و در جهت هدف تعریف شده پیش نمی رود حتما از مذاکره خارج خواهیم شد.

همچنین روز گذشته یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده ایران در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه جان کری تهدید کرده اگر ایران شرط ما را نپذیرد، ما نشست را ترک می‌کنیم، گفت: اینگونه اظهارنظرها عادی و طبیعی است. گفتنی است؛ خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد: جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در آستانه برگزاری نشست دو جانبه‌اش با محمدجواد ظریف همتای ایرانی‌اش در چارچوب مذاکرات هسته‌ای، گفت که هنوز اختلافات کلیدی میان طرف‌های مذاکره‌کننده وجود دارد. پس از آنکه معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا به همراه هلگا اشمید معاون فدریکا موگرینی هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا روزهای جمعه و شنبه 7 و نیم ساعت گفتگو کردند،روز شنبه علی اکبر صالحی معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی از ایران و ارنست مونیز وزیر انرژی امریکا با حضور در قالب نشست عالی فنی مذاکرات را ادامه دادند.

در سومین روز از رایزنی‌های هسته‌ای در شهر ژنو "سید عباس عراقچی"، "مجید تخت روانچی" معاونان وزیر خارجه ایران، "وندی شرمن" معاون وزیر خارجه آمریکا به همراه ویلیام برنز نیز به صورت دوجانبه و همچنین به صورت سه جانبه و با حضور هلگا اشمیت معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت‌وگو کردند. همچنین "علی‌اکبر صالحی" رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان که روز شنبه به منظور حضور در مذاکرات هسته‌ای و رایزنی با "ارنست مومیز" وزیر انرژی آمریکا وارد ژنو شد یکشنبه در دو نوبت با وی به گفتگو نشست.

در حالیکه تقویم تاریخ به سوم اسفند رسیده، محمدجواد ظریف و جان کری وزرای خارجه ایران و آمریکا به همراه "علی‌اکبر صالحی" رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و "ارنست مونیز" وزیر انرژی آمریکا (ساعت۲۰:۳۰ به وقت محلی) در ژنو به گفتگو پرداختند.

حضور "دکتر صالحی" و "ارنست مونیز" وزن این دور از مذاکرات را به شدت افزایش داده است.

بالاخره رایزنی‌های ایران و آمریکا با حضور افراد مذکور پس از ۲ ساعت و نیم گفتگو به منظور حل اختلافات موجود بر سر راه توافقنامه جامع هسته‌ای پایان می‌یابد. شایان ذکر است، عصر دیروز سیزدهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای با حضور هیأت‌های مذاکره کننده ایران و 6 کشور (آمریکا،‌فرانسه، روسیه، چین، انگلستان و آلمان) و در سطح معاونان در دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در ژنو ادامه یافت.

گفتنی است؛قرار است رایزنی‌های دوجانبه ایران و آمریکا در سطح وزرای خارجه دوشنبه نیز در شهر ژنو ادامه یابد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی