شمانیوز
شما نیوز

اندیشکده هریتیج بررسی کرد:

ماجرای هدیه‌ای که دفتر اوباما به سفارت انگلیس پس فرستاد

شمانیوز: یک اندیشکده آمریکایی در بررسی رفتار کاخ سفید و پس فرستادن تندیس وینستون چرچیل، به سفارت انگلیس در واشنگتن می‌نویسد: روابط ویژه میان آمریکا و انگلیس مرده است.  

اندیکشده "هریتیج" در مطلبی با عنوان "ماشین جنگی کاخ سفید نتیجه معکوس می‌دهد" به قلم "هله دیل" به رفتار کاخ سفید تحت رهبری اوباما با مقامات انگلیسی و پس فرستادن تندیس وینستون چرچیل، نخست وزیر سابق انگلیس، به سفارت این کشور در واشنگتن پرداخته و می‌نویسد: روابط ویژه میان آمریکا و انگلیس مرده است.

* روابط ویژه میان آمریکا و انگلیس در حال تخریب است

حمله سیاسی که جمعه گذشته توسط "دان فیفر"، مدیر ارتباطات کاخ سفید در وبلاگ علیه "چارلز کراتامر"، یکی از محترمترین ستون‌نویسان روزنامه‌های واشنگتن صورت گرفت، بسیار رقت‌انگیز بود. فیفر، کراتامر را به خاطر اشتباه در گزارش این حقیقت که کاخ سفید تحت فرمان اوباما در سال 2009 تندیس "وینستون چرچیل"، نخست وزیر سابق انگلیس در اتاق کار رئیس جمهور آمریکا را به سفارت انگلیس پس فرستاده و اینکه این اقدام سیلی تحقیرآمیزی بر صورت انگلیس بود، مورد سرزنش شدید قرار داد. فیفر نه تنها حقایق را اشتباه متوجه شد بلکه منجر به اعتراضات شدیدی به رفتار دولت اوباما با یکی از متحدان قدیمی، مورد اعتماد و بسیار مهم آمریکا شد.

دست مریزاد آقای فیفر. کراتامر در مقاله روز جمعه خود در واشنگتن پست در حالی به بحث چرچیل اشاره کرد که در حال نوشتن مطلبی درباره سفر "میت رامنی" به انگلیس بود و می‌خواست احترام رامنی به روابط ویژه بین انگلیس و آمریکا را در عین بی‌تفاوتی اوباما نشان دهد. فیفر در عرض چند ساعت در وبلاگ کاخ سفید نوشت که ادعای کراتامر مضحک و صد درصد اشتباه است. این تندیس هنوز در کاخ سفید و خارج از اتاق امضای قراردادها قرار دارد. تنها مشکل این است که آن تندیس دیگری از نخست وزیر سابق انگلیس است. تندیسی که کراتامر به آن اشاره کرد به سفارت انگلیس برگردانده شده و انگلیسی‌ها نیز این مسئله را تایید کرده‌اند. فیفر پس از آن مطلبی را منتشر کرد که به هیچ وجه شبیه عذرخواهی و یا ابراز تاسف در برابر کراتامر نبود.

این اتفاق غیر از آنکه برخورد ناشایست کاخ سفید اوباما با حقیقت و حساسیت بیش از حدش را نسبت به انتقادات نشان می‌دهد، همچنین نشان‌دهنده تخریب روابط ویژه میان انگلیس و آمریکاست. اوباما خود را اولین رئیس جمهوری آمریکا با پیشینه‌ای از ‌‌آسیا و اقیانوسیه می‌داند. وی که در آسیا بزرگ شده و فرزند پدری آفریقایی است، هیچ نسبت فامیلی با اروپاییها ندارد. البته این مسئله نمی‌تواند بهانه‌ای برای رفتار بد وی با انگلیسی‌ها باشد که شامل بازگرداندن تندیس چرچیل، رفتار تمسخرآمیز با "گوردون براون"، نخست وزیر سابق انگلیس در دیدار وی از کاخ سفید در سال 2009، دادن آی‌پادی با سخنرانی‌های اوباما به ملکه انگلیس به عنوان هدیه‌ای تشریفاتی، حمایت از آرژانتین درباره جزایر فالکلند و دیگر موارد نقض پروتکل‌های دیپلماتیک می‌شود.

* روزنامه‌های انگلیس: روابط ویژه میان لندن و واشنگتن مرده است

لزومی به گفتن نیست که روزنامه‌های انگلیسی از این رفتارهای آمریکایی استفاده کرده و با خوشحالی در تیترهایشان نوشتند که روابط ویژه میان آمریکا وانگلیس مرده است. اما باید به این نکته توجه کرد که اتحاد میان دو کشور همچنان عمیق است.

خود چرچیل از سوی مادرش نژادی آمریکایی داشت. مجسمه وی خارج از سفارت انگلیس در خیابان ماساچوست واشنگتن به طور عمد طوری قرار گرفته یک پایش در خاک انگلیس و پای دیگرش در خاک آمریکا باشد.

احتمالا همه اهمیتی که به این موضوعات داده می‌شد اکنون در کاخ سفید کمرنگ شده است. اما یک چیز مشخص است و آن هم اینکه روابط ویژه میان دو ملت سالهای طولانی پس از پیوستن دولت اوباما با تاریخ باقی خواهد ماند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی