شمانیوز
شما نیوز

ویژگی های رئیس جمهور از نگاه حجت الاسلام قرائتی

شبکه مردمی اطلاع رسانی (شمانیوز): رییس ستاد اقامه نماز کشور با تشریح ویژگی‌های رییس‌جمهور خوب از نگاه قرآن کریم گفت: رییس‌جمهور خوب کسی است که هم به معیشت و دنیای مردم و هم به دین مردم برسد.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی (شمانیوز)، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی شب گذشته در برنامه تلویزیونی با اشاره به ویژگی‌ها،‌ خصوصیات و مولفه‌های رییس‌جمهور در آموزه‌های اسلامی و قرآن کریم افزود: قرآن می‌گوید رییس‌جمهور خوب ذوالقرنین است که حکومت دستش بود به مشرق و مغرب سفر کرد و امنیت برقرار کرد. همچنین در قرآن حضرت یوسف(ع)،‌ سلیمان و طالوت حکومت تشکیل دادند و عادل بودند و این حکومت قرآنی است.

استاد درس‌هایی از قرآن خاطرنشان کرد: رییس‌جمهور خوب کسی است که به معیشت و دنیای مردم و هم به دین مردم برسد. امروز متاسفانه بعد از گذشت چندین سال از انقلاب اسلامی مناطقی در کشور داریم که مسجد ندارند این معلوم می‌شود به دین مردم نرسیدیم.

قرائتی با بیان این‌که «رییس‌جمهور کسی است که هیچ‌کس از او نترسد و از گفتن حرف حق هراس نداشته باشد» گفت: این خوب نیست که استاندار و یا وزیری بترسد از اینکه اگر حرف حق بگوید او را برخواهند داشت، البته ارزش دارد که انسان حرف حق بزند هر چند پست و مقامش را از او بگیرند.

رییس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به دیگر ویژگی‌های رییس‌جمهور خوب از نگاه قرآن کریم افزود: رییس‌جمهور نباید گرفتار غرور شود، باید مردمی باشد، جناحی عمل نکند و زحمات و خدمات گذشتگان را فراموش نکند. بعضی فکر می‌کنند ناجی هستند و خدمات گذشتگان هیچ بوده است و همه را فراموش می‌کنند در حالی که خداوند می‌فرماید خدمات دیگران را نادیده نگیرند زیرا این بی‌انصافی است.

وی افزود: رییس‌جمهور خوب باید سعه‌صدر داشته باشد حتی به جایی برسد که بگوید فلانی از من بهتر است و این یک اخلاق خوب است همانطور که خداوند به پیامبر خود فرمود ای پیامبر بگو بلد نیستم.

قرائتی با تاکید بر این‌که «اخلاق ماندگار است و هر کسی به آن تمسک جست، می‌ماند» گفت: قرآن می‌گوید دو چیز انسان را منحرف می‌کند یکی محبت و دیگری کینه، به عنوان مثال اگر رییس‌جمهور‌ آینده بگوید فلانی من را دوست داشته و یا در ستاد من بوده یا نبوده است و بدون توجه به شایستگی‌هایی با او چنین رفتار کند. این بزرگ‌ترین خیانت است که انسان کشور را به یک نفر بفروشد به این بهانه که من او را دوست دارم.

وی با اشاره به این‌که «یکی از ویژگی‌های رییس‌جمهور خوب دین‌دانی و دینداری است» در پاسخ به این سوال که آیا سکوت بزرگان دینی در برابر تهمت و تخریب‌ها مجاز است؟ گفت: هیچ عالمی در برابر این گناه سکوت نمی‌کند و اگر سکوت کند خلاف است.

رییس ستاد اقامه نماز کشور در ادامه در پاسخ به سوال تعدادی از بینندگان مبنی بر اینکه ساده‌زیستی چه تاثیری در کاندیدای ریاست جمهوری دارد؟ گفت: ساده‌زیستی برای کاندیداها مفید است و حرف او را موثر می‌کند و اشرافی‌گری حرف او را از اعتبار می‌اندازد.

قرائتی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا تاکنون شده به کسی رای دهید و پیشیمان شوید؟ گفت: در عمرم پیشمان نشدم و مطمئنا همان کاری را که ۵۰ سال پیش انجام داده‌ام اکنون نیز انجام می‌دهم.

وی خاطرنشان کرد: در نگاه قرآن سیاست بازی غیر از سیاست‌داری است، سیاست به معنای باند، حزب، گروه، تخریب نیست سیاستی که خدا گفته تعریف دارد و دین ما سبک زندگی ما است.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اثرات ثروت‌اندوزی به ویژه برای مسوولان افزود: ثروت اگر حرام باشد مسوول و غیرمسوول نمی‌شناسد البته برخی که فقیر هستند فکر می‌کنند هر کس پول دارد حرام است، اما باید توجه کرد هر پولی حرام نیست، زیرا از ما خواهند پرسید که این ثروت را از کجا آوردید و این مهم است.

این استاد اخلاق و معارف اسلامی تصریح کرد: اگر مسوولان بخواهند موفق باشند باید زندگی‌شان را ساده بگیرند، زیرا برخی مردم حساس هستند و البته برخی به دنبال نقاط ضعف می‌گردند.

قرائتی درباره آفات ریاست نیز گفت: همواره ریاست دارای آفاتی است در حدیث داریم که اگر با کسی دوست بودید و دیدید پس از آنکه او پست گرفت و یک دهم گذشته‌اش را حفظ کرد او را برای خود نگه دار.

وی در توصیه به کاندیداهای ریاست جمهوری اظهار کرد: اگر خدا بخواهد عزت دهد رییس جمهور هم نشویم عزیز هستیم اگر نخواهد عزت دهد حتی بعد از انتخاب شدن نیز ذلیل می‌شویم اینطور نیست که اگر انسان رییس جمهور شد حتما عزیز می‌شود قرآن می‌گوید عزت صد در صد دست خدا است.

قرائتی همچنین در توصیه به ستادهای انتخاباتی نیز گفت: به مقدار معمول تبلیغ کنند و از تهمت، تخریب و اسراف پرهیز کنند بدانیم اینگونه نیست هر کس خرج کند موفق می‌شود.

رییس ستاد اقامه نماز کشور در توصیه به آنهایی که از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت می‌شوند گفت: کار را با نیت خدا انجام دهید اگر شد شکر کنید اگر نشد باز هم شکر کنید مگر تمام دنیا به ریاست جمهوری ختم شده است.

وی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا اگر شما کاندیدای ریاست جمهوری بودید و رد صلاحیت می‌شدید نیز چنین می‌کردید؟ گفت: من نمی‌دانم اگر بودم همین کار را می کردم یا نه،‌ انسان باید همواره به خدا پناه ببرد.

وی در پایان با بیان این‌که «اصل برای ما دین ما است» گفت: پرکاری، داشتن تخصص، برنامه‌ریزی و همه این موارد که برای یک رییس‌جمهور نیاز است در صورتی جوابگو خواهد بود که در محور دین و تقوا باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی