شمانیوز
شما نیوز

زیبا کلام به شبکه‌ی الجزیره چه گفت؟

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):شب گذشته برنامه ی تحلیل سیاسی با عنوان Inside Story که از شبکه ی الجزیره انگلیسی پخش می شود، به موضوع انتخابات ریاست جمهوری ایران و رد صلاحیت ها پرداخته است.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)،در این برنامه صادق زیباکلام (استاد دانشگاه تهران)، قنبر نادری (همکار روزنامه کیهان و مقیم لندن)، و گلنوش نیک نژاد (روزنامه نگار مقیم خارج) با مجری برنامه صحبت کردند. در قسمتی از برنامه، مجری نظر صادق زیباکلام را در مورد تهدیدهای احمدی نژاد به افشاگری می پرسد. مجری می گوید: «احمدی نژاد اعلام کرده بود که اگر مشایی تایید نشود اسنادی را افشا می کند و برخی را لو می دهد. حال که چنین کاری را انجام نداده، آیا بدین معنی نیست که بلوف می زند؟ به طور مثال در مورد خانواده ی لاریجانی که نتوانست کاری انجام دهد و افشاگری اش بی حاصل بود؟»

صادق زیبا کلام در پاسخ می گوید: «نه! دیوید! من با شما مخالفم! افشاگری احمدی نژاد بی فایده نبود. چون اقدامی که کرد باعث شد ضربه زیادی به لاریجانی ها وارد کرد. من معتقدم که علی لاریجانی تصمیم جدی داشت که به انتخابات ریاست جمهوری وارد شود و کاری که احمدی نژاد کرد باعث شد که از تصمیمش منصرف شود.»

همچنین قنبر نادری که به عنوان روزنامه نگار کیهان بین الملل معرفی می شود در این برنامه به دفاع از «سعید جلیلی» می پردازد و وی را رئیس جمهور مناسب برای آینده ی ایران معرفی می کند. نادری با انتقاد از باقر قالیباف می گوید: «من دنبال کسی مانند قالیباف نیستند که پارک و جاده و مکان تفریحی بسازد، بلکه کسی را می خواهند که بتواند با غرب صحبت کند، و با غرب ارتباط برقرار کند و مسائل را حل کند.» این سخنان با واکنش و مخالفت صادق زیباکلام روبرو می شود. وی در پاسخ به نادری می گوید که: «سعید جلیلی در طول سه-چهار سال گذشته مذاکره کننده ی هسته ای بوده است ولی هیچ دستاوردی نداشته است.»

از سوي ديگر زيباكلام در مصاحبه با مهر گفت: فکر نمي کنم نه آقاي هاشمي و نه آقاي خاتمي از هيچ يک از دو نامزد اصلاح طلب رسما و علنا و صراحتا حمايت کنند. صادق زيباکلام با بيان اينکه فکر نمي کنم نه هاشمي و نه خاتمي از هيچ کدام از دو نامزد اصلاح طلب رسما و علنا حمايت کنند، گفت: با اين وجود هم آقاي هاشمي و هم آقاي خاتمي و هم ساير رهبران اصلاح طلب به هيچ وجه مردم را به عدم مشارکت در انتخابات تشويق و ترغيب نخواهند کرد. زيباکلام ادامه داد: ممکن است در ۲۴ خرداد فيلم آقاي خاتمي و هاشمي را در هنگام راي دادن ببينم، ولي فکر نمي کنم تا روز انتخابات اين دو از هيچ کانديدايي چه از آقاي عارف و چه آقاي روحاني حمايت کنند. وي در خصوص احتمال ائتلاف ميان روحاني و يا عارف و کناره گيري يکي به نفع ديگري گفت: تصور نمي کنم که اين اتفاق بيفتد و هر دو نفر تا آخر انتخابات در عرصه رقابت حضور خواهند داشت.

اين فعال سياسي اصلاح طلب در خصوص احتمال راي آوري روحاني و عارف گفت: بعد از رد صلاحيت هاشمي رفسنجاني شانس اين دو بزرگوار براي پيروزي در انتخابات چه هردو با هم شرکت کنند و چه يکي به نفع ديگري انصراف دهد، صفر خواهد بود. حتي به فرض اينکه هاشمي و خاتمي و يا رهبران اصلاح طلب از طرفداران خود بخواهند که به يک نامزد راي دهند، درصد قابل توجهي از حاميان آنها از عمل به خواست آنها امتناع خواهند کرد.

ممکن است روحاني و عارف کناره گيري کنند اين استاد دانشگاه در خصوص احتمال کناره گيري عارف يا روحاني گفت: يک احتمال خيلي ضعيف وجود دارد که يکي از اين دو و يا هر دو به صورت مشترک براي احترام به اصلاح طلبان و احترام به آقاي هاشمي رفسنجاني و در اعتراض به ردصلاحيت ايشان از شرکت در ادامه انتخابات انصراف دهند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied