شمانیوز
شما نیوز

آیا مستند جلیلی را رقبایش ساختند؟!

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):فضای کلی حاکم بر فیلم مستند سعید جلیلی که شب گذشته از شبکه اول سیما پخش شد، ای تردید جدی را به وجود آورد که آیا این فیلم در حمایت از جلیلی ساخته شده است یا برای تخریب او؟

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)، فضای کلی حاکم بر فیلم مستند سعید جلیلی که دیشب از شبکه اول سیما پخش شد، ای تردید جدی را به وجود آورد که آیا این فیلم در حمایت از جلیلی ساخته شده است یا برای تخریب او؟ به گزارش گروه سیاسی صراط، بخش عمده فیلم مذکور به حضور جلیلی در مذاکرات هسته ای ایران و 5+1 و به ویژه دیدار آخر وی با کاترین اشتون در استانبول اختصاص داشت. بر این اساس، در سراسر فیلم به سختی می شد تشخیص داد که این فیلم قرار است به معرفی و تبلیغ یک نامزد انتخابات بپردازد. فضای انتخاباتی، معرفی نامزد مورد نظر، نمایش و بیان نظرات، برنامه ها و ایده های او، ترغیب مخاطب به تمایل به کاندیدا و رای دادن به او و به طور کلی بسیاری از فاکتورهایی که برای یک فیلم انتخاباتی لازم است، در فیلم مستند سعید جلیلی غایب بود.

حمایت یا تخریب؟ در نگاهی خوشبینانه، فیلم جلیلی تاثیری در جذب یا رویگردانی مخاطب از این نامزد نداشته است. اما اگر کمی بیشتر در جزییات فیلم دقیق شویم، شاید بتوان گفت این فیلم برای تخریب جلیلی ابزار بدی هم نیست! در بخش عمده ای از فیلم مذکور تنها نقد و اعتراضات صورت گرفته علیه سیاست های هسته ای ایران در دوران اصلاحات و در هنگام مسئولیت حسن روحانی در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی را شاهد هستیم که نه تنها در آن، اطلاعاتی از اقدامات خود جلیلی در این سمت، به دست نمی دهدبلکه این سوال را در ذهن ایجاد می کند که آیا احتمال ندارد اختصاص بخش عمده ای از فیلم به نقد یکی از نامزدهای رقیب، بازخورد و نتیجه معکوسی در بین مخاطبان به همراه داشته باشد؟ نتیجه این اقدام جز آنکه احتمالا در روزهای آتی با پاسخی از سوی کاندیدای رقیب همراه شود و فضای تبلیغات برای جلیلی را از آن سادگی و بی ریایی و بی پیرایگی مورد انتظار او و حامیانش دور کند، چیست؟ جالب تر و عجیب تر اینکه در نقد همین سیاست ها نیز خود جلیلی غایب است و بیشتر به بیانات رهبر معظم انقلاب و نیز گفتگو با علی باقری (معاون جلیلی) اکتفا شده است.

از زبان دشمن بخش دیگری از فیلم به مصاحبه کوتاه با خبرنگار یک رسانه آمریکایی اختصاص یافته است. احتمالا منظور سازندگان از این قسمت، تایید جلیلی از زبان حتی دشمنان کشور بوده است که البته موفقیتی در آن به دست نیامد؛ چراکه اولا شخص انتخاب شده دارای وزن و تاثیرگذاری خاصی نبود و در ثانی جمله یا تعبیر ویژه ای درباره جلیلی به کار نبرد.

درد معلوم است؛ درمان کجاست؟ گفتگو با روستاییان و ساکنان شهرستان های دوردست تر بخش دیگری از فیلم را تشکیل می داد. نکته ای که در روزهای سپری شده از تبلیغات بارها بدان اشاره شده، بیان مشکلات جامعه بدون ارائه راه حل برای آنهاست. البته این مشکل به اکثر کاندیداها مربوط است اما در فیلم مستند سعید جلیلی نمود بارزتری داشت. سوال اینجاست که بیان درهای مردم یا بخشی از مردم ولو از زبان خود آنها، بدون ارائه راه حل و درمانی برای این دردها، چه مشکلی را حل می کند و چه تاثیری در جذب رای دهندگان و عموم جامعه و مخطبان به یک کاندیدا دارد؟

سوپراستار فیلم؛ جلیلی یا شمقدری؟ اوایل خرداد بود که اعلام شد ساخت فیلم تبلیغاتی جلیلی به عهده «جوانان» گذاشته شده است. در این بین قرعه به نام حسین شمقدری برای ساخت این فیلم افتاد. حسین شمقدری فرزند جواد شمقدری رییس سازمان سینمایی کشور است. تهیه کنندگی مستندهای سعید جلیلی هم بر عهده محمدحسین مددی است که در مستند «میراث آلبرتا» نیز با شمقدری همکاری کرده است. نکته عجیبی که با تماشای فیلم، احتمالا بسیاری از مخاطبان را آزار می دهد، استفاده افراطی از تصویر خود شمقدری بود که قرار بود خود در نقش سازنده، مجری این مستند هم باشد. این افراط تا بدان جا بود که بدون تردید باید نقش اول فیلم را متعلق به او دانست و نه خود جلیلی! استفاده از صدا و تصویر شمقدری در نماها و زوایای مختلف و در حد افراطی، بدون شک به نکته منفی دیگری در فیلم تبدیل شده بود که حتی ممکن است قضاوت نهایی مخاطب درباره کاندیدا را تحت تاثیر قرار دهد! خلاصه آنکه احتمالا تنها دست آورد فیلم جلیلی، معرفی و تبلیغ افرادی غیر از خود کاندیدا در صداوسیما بود که باعث از دست رفتن یکی از مهم ترین فرصت های تبلیغاتی برای او و شاید تردید برخی از رای دهندگان برای رای دادن به او شد. به نظر می رسد همراهان و مشاوران این کاندیدای برجسته انتخابات ریاست جمهوری در ادامه راه با جدیت بیشتری باید به برنامه ریزی و شناساندن دکتر سعید جلیلی برای مردم را در دستور کار قرار دهند . منبع:صراط

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied