شمانیوز
شما نیوز

مداح های معروف از کدام نامزد حمایت می کنند؟

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): هرچند که حمایت مداحان مطابق پیش بینی‌ها از کاندیداهای اصولگرا بوده، اما عدم اجماع بر یک کاندیدای واحد از سوی آن ها تا حدی عجیب به نظر می رسد. ردپای این بی اعتمادی را می توان در عملکرد احمدی نژاد در دوره دوم ریاست جمهوری جستجو کرد.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)، حضور فعال مداحان در عرصه سیاست کشورمان تاریخچه ای کوتاه دارد، اما تاثیر مهمشان در انتقال آراء و عقاید بخش مهمی از مردم ایران، اعضای این صنف را به وزنه های مهمی در بین نیروهای سیاسی تبدیل کرده است. امروز مداحان به جز ایجاد شور و هیجان در مراسم مذهبی، تا حدودی در شورآفرینی عرصه انتخابات نیز فعال هستند.

تجربه ارتباط و موضع گیری های جامعه مداحان و اعضای سرشناس آن در دو انتخابات گذشته که به حمایت از محمود احمدی نژاد پرداختند، مهر تاییدی بر جهت گیری مناسب و شم سیاسی آنان در تحلیل وضعیت اجتماعی و سیاسی کشور بود. حمایت تمام قد حاج منصور ارضی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ از احمدی نژاد و همچنین حمایت قاطع او و سعید حدادیان و سایر مداحان مشهور در انتخابات سال ۸۸ از احمدی نژاد، بخشی از این حضور تاثیرگذار مداحان در حمایت از رئیس جمهوری آینده بود.

پس از گذشت ۴ سال از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری و حضور همیشگی آن ها در جریانات سیاسی، انتظار می رود فعالیت های سیاسی جامعه مداحان هماهنگ‌تر از قبل شده و با کسب تجربه ای ۴ ساله، حتی از دوره های قبل هم منسجم‌تر عمل کنند.

نگاهی به موضع گیری های اعضای بلند پایه این صنف در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ اما، نشانی از هماهنگی و انسجام ندارد. بخشی از این اظهار نظرها و موضع گیری ها را در زیر می خوانیم: عبدالرضا هلالی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ از کاندیداتوری محمد باقر‌قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری حمایت کرده است. او در همایش «تشکل‌های فرهنگی بانوان» که در حمایت از محمد باقر قالیباف در شهرستان کرج برگزار می‌شد، در خصوص دلیل حمایتش از قالیباف، گفت: هدف ما انتخاب شخصی است که سرباز خوبی برای ولایت باشد لذا می خواهیم رئیس جمهوری که انتخاب می کنیم هماهنگ ترین فرد با رهبر معظم انقلاب باشد. ما با بررسی تمامی کاندیداها و بررسی ملاک‌های مقام معظم رهبری و البته بررسی سوابق و عملکرد آنها، محمدباقر قالیباف را بهترین کاندیدای ریاست جمهوری دیدیم.

حاج مهدی سلحشور هم در جمع حامیان سعید جلیلی حاضر شده و به حمایت از او پرداخته است. حاج محود کریمی، روح الله بهمنی و سلیم موذن زاده اردبیلی اما در موضع گیری متفاوت حمایت خود را از کاندیداتوری محسن رضایی در انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرده اند.

سعید حدادیان و منصور ارضی هم هرچند هنوز به شکل رسمی از هیچ کاندیدایی حمایت نکرده اند، اما اخباری مبنی بر حمایت آنان از برخی کاندیداها شنیده می شود.

به این ترتیب هرچند که حمایت مداحان مطابق پیش بینی‌ها از کاندیداهای اصولگرا بوده، اما عدم اجماع بر یک کاندیدای واحد از سوی آن ها تا حدی عجیب به نظر می رسد. ردپای این بی اعتمادی را می توان در عملکرد احمدی نژاد در دوره دوم ریاست جمهوری جستجو کرد که کار را تا آنجا پیش برد تا بسیاری از مداحان مشهور بر علیه احمدی نژاد موضع گیری رسمی کنند و به نوعی از او برائت بجویند.

چنین شد که منصور ارضی که روزگاری او را نیمه احمدی نژاد می خواندند و سعید حدادیان که زمانی مبلغ احمدی نژاد در این هیات‌ها و مراسم مختلف بود، همصدا با بسیاری از ائمه جمعه و علما و اصولگرایان، علیه احمدی نژاد سخنانی را بر زبان آوردند که حتی تندترین منتقدان او نیز جرأت ابراز آن را نداشتند.

در یکی از موارد، ارضی به احمدی نژاد حمله کرد که فتنه دینی به سراغش آمده و تصریح کرد که نگران دین اوست و از احمدی نژاد انتقاد کرد که دیگر در هیات ها پیدایش نمی شود و مدعی شد كه نمي گذارند بيايد هيئت! و اين يك بيماري است.

حدادیان هم با حمله توأم به مشایی و احمدی نژاد ، چنان تعابیری را علیه آنان به کار برد که به قول خودش رسانه ها نتوانند این تعابیر زشت را بنویسند. او احمدی نژاد را تهدید کرد که کاری نکند که از "بهشت حزب الله" اخراج شود ، همان طور که حضرت آدم با خطایی که مرتکب شد از بهشت برین طرد شد.

از سوی دیگر تعداد زیاد کاندیداهای اصولگرای این دوره باعث شده هیچ کدام از کاندیداها نتوانند حمایت تمام و کمال اصولگرایان را جلب کنند. البته همین تعدد کاندیداها عاملی است که احتمال کشیده شدن انتخابات به دور دوم را افزایش داده است. در صورت بروز چنین اتفاقی، شاید بتوان منتظر تمرکز مداحان بر حمایت از یک کاندیدا بود. منبع:افکارنیوز

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied