شمانیوز
شما نیوز

روحانی: راه‌حل بحران یمن، سوریه و عراق سیاسی است

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): رئیس جمهور گفت: هر دو کشور ایران و آفریقای جنوبی معتقدیم که راه‌حل سیاسی می‌تواند بهترین راه‌حل برای حل بحران این کشورها یمن، سوریه و عراق باشد و ثبات و امنیت را به آنان بازگرداند.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):

حجت‌الاسلام حسن روحانی در نشست مشترک با رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی، گفت: به خاطر سفر رسمی سه روزه به ایران، تشکر می‌کنم و خوشآمد می‌گویم.

روحانی یکی از اهداف این سفر را توسعه روابط دو کشور مهم ایران و آفریقای جنوبی دانست و گفت: مردم ایران در دوران مبارزه مردم آفریقای جنوبی در برابر آپارتاید در کنار مردم آفریقای جنوبی بوده و حامی آنان بودند.

رئیس‌جمهور افزود: از آغاز تشکیل جمهوری اسلامی ایران به فرمان امام راحل صادرات نفت به رژیم آپارتاید قطع شد و همکاری اقتصادی ما نیز با آن متوقف گردید اما از زمانی که دولت پسا آپارتاید فعالیت خود را آغاز کرد و کنگره ملی قدرت را در دست گرفت، ایران همواره روابط صمیمی با آفریقای جنوبی داشته است.

وی ضمن گرامیداشت یاد نلسون ماندلا گفت: یاد می‌کنیم از مرحوم ماندلا به عنوان شخصیتی که در دوران مبارزه آفریقای جنوبی مورد احترام مردم ایران بود.

روحانی با اشاره به مذاکرات و رایزنی‌های میان هیأت ایرانی و آفریقای جنوبی، گفت: در مذاکرات خصوصی و عمومی امروز در مورد ظرفیت‌های دو کشور در زمینه اقتصادی، علمی، سیاسی و همچنین همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مذاکره کردیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه توسعه روابط بانکی بین دو کشور می‌تواند موجب توسعه هر چه بیشتر روابط شود، گفت: همچنین روابط دو کشور در زمینه‌های صنعت، معدن و انرژی می‌تواند گسترش یابد و شرکت‌های مهندسی ایرانی و همچنین شرکت‌های خصوصی آفریقایی نیز می‌توانند هر چه بیشتر در این زمینه فعال باشند.

وی موضوع روابط علمی و همچنین حمل و نقل را از دیگر مباحث مطرح شده در دیدارهای عمومی و خصوصی دو هیأت نام برد و گفت: موضوع توریسم از دیگر مباحث مطرح شده میان دو کشور بود، چرا که ایران و آفریقای جنوبی جاذبه‌های خاص توریستی دارند و دو کشور می‌توانند برنامه‌ریزی برای پرواز مستقیم داشته باشند.

روحانی با اشاره به اهمیت مبارزه با تروریسم و خشونت، تاکید کرد: به خاطر اهمیت مسئله مبارزه با تروریسم و خشونت و خطری که این مسئله برای منطقه و جهان دارد و مشکلاتی که قاره آفریقا با تروریسم در منطقه ما دارد همکاری دو کشور در زمینه فعالیت‌های اطلاعاتی و سیاسی می‌تواند بسیار موثر و کمک کننده در این مسئله باشد که در جلسات خصوصی و عمومی پیرامون آن بحث کردیم.

رئیس‌جمهور همچنین موضوع یمن، عراق و سوریه را از دیگر موضوعات مطرح شده در دیدار دو هیأت نام برد و گفت: در این دیدار در خصوص حل بحران منطقه به خصوص یمن، عراق و سوریه مشورت و گفتگو کردیم و هر دو معتقدیم که راه‌حل سیاسی می‌تواند بهترین راه‌حل برای حل بحران این کشورها باشد و ثبات و امنیت را به آنان بازگرداند.

وی تاکید کرد: هر دو کشور در زمینه مسائل بین‌المللی، همکاری‌های جدی‌تر خواهند داشت؛ مخصوصاً آینده سازمان ملل و اصلاحاتی که شورای امنیت سازمان ملل باید داشته باشد برای آنکه کشورها بتوانند از منافع خودشان در سازمان ملل متحد و به ویژه در شورای امنیت سازمان ملل به خوبی دفاع کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied