شمانیوز
شما نیوز

سیاه بازی جدید آمریکا برای حفظ محدودیتها علیه ایران

سخنان روز گذشته رئیس شرکت هواپیماسازی بوئینگ حکایت از احتمال اعمال محدودیت های جدید نه تنها برای این شرکت بلکه برای همتای اروپایی آن یعنی ایرباس جهت معامله با ایران دارد.

سیاه بازی جدید آمریکا برای حفظ محدودیتها علیه ایران

در پی اقدام مجلس نمایندگان آمریکا در ممنوع کردن فروش هواپیمای بوئینگ به ایران «ای کانر» مدیر ارشد اجرائی شرکت هواپیماسازی بوئینگ گفت: اگر به این شرکت آمریکایی اجازه نهایی شدن قرارداد ۲۵ میلیارد دلاری با ایران داده نشود، سایر شرکت های تأمین کننده آمریکایی که با ایرباس و دیگر شرکت های هواپیماسازی اروپایی رابطه دارند نیز نباید مجوز فروش قطعات یدکی به ایران دریافت کنند.

این اظهارات رای کانر در حالی مطرح می شود که شرکت بوئینگ برای فروش هواپیما به ایران در راستای توافق هسته ای با این کشور، با مخالفت مجلس نمایندگان روبرو شده است.

هم شرکت بوئینگ و هم رقیب اروپایی اش، ایرباس فرانسه، قراردادهای اولیه ای برای فروش یا اجاره بیش از ۱۰۰ هواپیما به ایران امضاء کرده اند. در این میان آن دسته از هواپیماهای ایرباس که بیش از ۱۰ درصد از قطعاتشان در آمریکا ساخته شده باشد نیازمند مجوز وزارت خزانه داری هستند.

کانر به رویترز گفت: فروش‌ احتمالی هواپیما به ایران در مقطعی از زمان اتفاق می افتد که تقاضا برای هواپیماهای عظیم الجثه رو به کاهش است و همین عاملی است که تولید راحت مدل بوئینگ ۷۷۷ را کمی دشوارتر می کند.

توطئه جدید

مجلس نمایندگان آمریکا دلیل مخالفت با فروش هواپیمای بوئینگ به ایران را امکان تغییر کاربری آن و مجهز کردن این هواپیما به موشک بیان کرده است.

در هفته گذشته مجلس نمایندگان آمریکا دو متمم تازه را با هدف جلوگیری از فروش هواپیماهای مسافربری بوئینگ به ایران تصویب کرد. «پیتر روسکام» نماینده جمهوریخواه از ایلینوی و تهیه کننده این متمم‌ها گفته است در صورت فروش این هواپیماهای مسافربری، احتمالا آن‌ها توسط سپاه پاسداران مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

این نماینده جمهوریخواه مدعی است: ‌دادن این نوع هواپیماها به حکومت ایران، به مثابه این است که این محصولات برای مقاصد نظامی به کار گرفته خواهند شد. با تغییر کاربری هواپیماهای مسافربری بوئینگ، می‌توان ۱۰۰ موشک بالیستک و ۱۵ هزار موشک انداز را با آن‌ها جابه جا کرد.

این در حالی است که «خوزه سرانو» نماینده دموکرات از ایالت نیویورک، ضمن مخالفت با طرح گفته است، مخالفت جمهوریخواهان با توافق ایران و بوئینگ، بخشی از راهبرد اعضای این حزب برای ضربه زدن به این توافق است.

به دنبال توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی، رییس جمهوری آمریکا مجوز صدور هواپیمای مسافربری به ایران را صادر کرد. در همین زمینه شرکت هواپیماسازی آمریکایی بوئینگ ماه جاری در بیانیه‌ای از معامله تاریخی با ایران در چارچوب توافق هسته‌ای خبر داد.

«باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا، پیشتر تهدید کرده بود که هرگونه طرحی که باعث تضعیف توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی بشود را وتو خواهد کرد.

این اقدام مجلس نمایندگان آمریکا با اظهارات «بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل، و «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان، علیه فعالیت موشکی ایران تکمیل شد و البته در نشست اخیر ناتو (پیمان آتلانتیک شمالی) نیز بیانیه ای در این ارتباط صادر شد که با واکنش ایران مواجه شد.

در همین رابطه سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: توانایی های موشکی کشورمان صرفا در چارچوب برنامه های مشروع دفاعی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و به هیچ وجه برای حمل کلاهک هسته ای طراحی نشده است.

«بهرام قاسمی» سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه کشورمان اظهار نگرانی مطرح شده در بیانیه پایانی نشست سران ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) پیرامون برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران را مردود و آن را تکرار ادعاهای بی اساس گذشته خواند. همانگونه که بارها اعلام شده است توانایی های موشکی کشورمان صرفا در چارچوب برنامه های مشروع دفاعی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و به هیچ وجه برای حمل کلاهک هسته ای طراحی نشده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: برنامه موشکی ایران نه تنها هیچگونه ارتباطی با برجام و مذاکرات هسته ای ندارد، بلکه همانگونه که بارها تاکید شده است ناقض قطعنامه ٢٢٣١ نیز محسوب نمی شود.

پیش از این «علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی، هم‌زمانی ادعاهای مرکل و اظهارات بان‌کی‌مون علیه جمهوری اسلامی ایران را حاکی از ایجاد توطئه‌ای جدید علیه کشورمان دانست و بر جلوگیری به‌هنگام از آن تاکید کرد.

علی‌اکبر صالحی تصریح کرد: البته بنده برای صحبت کردن در این خصوص احتیاط می کنم و نگرانم که بگویند بحث سیاسی است اما احساس می‌کنم اتفاقاتی در حال روی دادن است زیرا آقای بان کی مون و خانم مرکل حرف‌های عجیبی زده‌اند. به نظر بنده توطئه‌ای در حال ایجاد است وگرنه دلیلی ندارد که آقای بان کی مون و خانم مرکل داد و بیداد و فریاد راه بیندازند.

هشدار یا راهکار

توجه به اظهارات رئیس شرکت بوئینگ مهم است چون وی ریاست شرکتی را برعهده دارد که جدی ترین رقیب ایرباس محسوب می شود. همانطور که اشاره شد ایران با هر دوی این شرکت ها قراردادهایی را امضا کرده و هیچ بعید نیست که آنها بخواهند برای خارج کرن یکدیگر از عرصه رقابت به مسائل سیاسی نیز روی بیاورند.

اظهارات رئیس بوئینگ در اصل نشان دادن راهکار به آن دسته از قانونگذاران آمریکایی است که مخالف هرگونه گشایشی در خصوص امر داد و ستد با ایران هستند . این بدان معنی است که وقتی شرکت بوئینگ خود را در معرض از دست دادن یک قرارداد خوب می بینید با یادآوری این مطلب که بخشی از قطعات هواپیماهای مسافری ایرباس نیز در آمریکا ساخته می شود به قانونگذاران آمریکایی می گوید که امکان متوقف کردن قرارداد تحویل ایرباس به ایران نیز وجود دارد.

نیاز ایران و دسیسه غرب

صنعت حمل و نقل هوایی ایران در سال های گذشته و به دلیل تحریم های غیر منطقی دچار کمبودهایی شده بنابراین طبیعی است که اکنون تهران به دنبال خرید هواپیماهای مسافری باشد اما این نیاز ایران موجب شده تا غرب که در زمان مذاکرات هسته ای نتوانست به خواسته خود در خصوص برنامه موشکی ایران دست یابد فرصتی مناسب برای رسیدن به این خواسته نامشروع بیابد.

ارتباط دادن هواپیماهای مسافری به فعالیت موشکی و مانور رسانه ای مقامات غربی بر روی این مسئله نشان می دهد که ایران برای برآورده کردن این نیاز خود باید وارد میدانی جدید با غرب شود میدانی که موضع ابتدایی غرب در آن کاهش توان موشکی ایران است.

عبدالحمید بیاتی
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied