شمانیوز
شما نیوز

اختصاصی/الهه کولایی:

تردیدی در تأثیر انتخابات آمریکا در سیاست داخلی ایران نیست

انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رییس جمهور ایالات متحده آمریکا، واکنش‌های مختلفی را در سراسر جهان برانگیخت.

به نوعی به نظر می‌رسید که در عرصه سیاست داخلی گروه‌های تندروی مخالف برجام از انتخاب «پاره‌کننده برجام» به عنوان رییس جمهور آمریکا خرسند شده‌اند و سازهای‌شان را برای ارکستر انتخابات ۹۶ کوک می‌کنند. برای بررسی این واکنش‌های به سراغ دکتر الهه کولایی استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران رفتیم تا نظرشان را در مورد اثر انتخاب ترامپ در سیاست داخلی ایران بپرسیم. الهه کولایی نماینده پیشین مجلس اما می‌گوید که تردیدی در تأثیر انتخابات آمریکا در سیاست داخلی ایران نیست، اما قطعاً با تدبیر و هشیاری به راحتی می‌توان حتی اگر تهدیدی وجود داشته‌باشد آن را به فرصت تبدیل کرد. وی در ادامه گفت:«نتایج انتخابات آمریکا نه تنها بر کشور ما بلکه بر مسائل داخلی بسیاری از کشورهای جهان تأثیر گذار است. دلیل این امر نگرش متفاوت دولت باراک اوباما و دولت آینده آمریکا به ریاست دونالد ترامپ در مورد مسائل بین‌المللی و مسائل منطقه‌ای دارند.»

کولایی تصریح کرد: «دیدگاه دولت جدید آمریکا مسلماً با دیدگاه دولت اوباما در مورد نقش و تأثیر دولت آمریکا در روابط بین‌المللی و مسائل سیاست خارجی متفاوت خواهد بود و این امر باعث می‌شود در همه مناطقی که آمریکا نفوذ دارد یا منافعی در آن دارد، تغییرات جدیدی پدید بیاید. این تفاوت نه تنها می‌تواند فضای بین‌المللی را تحت تأثیر قرار دهد و توازن قوا و روابط میان کشورها را تغییر دهد، بلکه می‌تواند بر مسائل سیاست داخلی کشورها هم تأثیر گذار باشد.»

وی راهکار مقابله با تاثیرات مخرب تغییر نگاه در واشنگتن را اینگونه تشریح می‌کند: «نگرش متفاوت دولت آتی آمریکا به برجام این الزام را ایجاد می‌کند تا دستگاه سیاست خارجی کشورمان با نگرشی پویا، ضروری است که دستگاه دیپلماسی کشور ما تحرک بسیار بیشتر داشته‌باشد. دستگاه دیپلماسی ایران باید برای حفظ و بهبود شرایط اجرای برجام در دوران پس از انتخاب ترامپ از ابزارها و امکاناتی که در منطقه پرآشوب خاورمیانه دارد بهترین بهره‌برداری را کند، تا بتواند به عنوان اهرم فشار متقابل جلوی وارد آمدن ضربه‌های احتمالی از سوی دولت ترامپ به منافع ملی کشور را بگیرد.»

کولایی ادامه داد: «تأثیر نتیجه انتخابات آمریکا در سیاست‌های داخلی ایران غیر قابل انکار است، اما آنچه اهمیت دارد چگونگی واکنش به آن و اتخاذ روش‌های مناسب در جهت منافع مردم ایران است. این رویکرد با استفاده از تجربه‌های پیشین، هشیاری و تدبیر می‌تواند موفق باشد و باعث شود که نتیجه انتخابات آمریکا بیشترین منافع و کمترین مضرات را برای ایران در پی داشته‌باشد.»

حال باید دید که سال 96 انتخابات چه آینده ای را برای ایران رقم میزند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied