شمانیوز
شما نیوز

آمارهایی جالب از اربعین امسال

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی با بیان اینکه برخورد جدی با افراد فاقد ویزا و مجوز در مرزهای کشورمان انجام گرفته است، علت لغو نشدن روادید عراق برای زائران اربعین حسینی را تشریح کرد.

آمارهایی جالب از اربعین امسال

به گزارش شمانيوز، حسین ذوالفقاری امروز در حاشیه نشست ستاد مرکزی اربعین حسینی در جمع خبرنگاران درباره ورود و خروج زائران اربعین حسینی در روزهای گذشته گفت: تعداد یک میلیون و 919 هزار و 398 نفر تاکنون از مرزها خارج شده‌اند که از ابتدای ماه صفر تا ساعت 24 شامگاه گذشته نیز 504 هزار نفر از زائران به کشور بازگشتند.

وی با بیان اینکه تعداد روادید اربعین حسینی نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، تصریح کرد: تاکنون 2 میلیون و 320 هزار روادید صادر شده که این رقم در سال گذشته 2 میلیون و 50 هزار روادید بوده است.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی درباره تعداد بیمه‌های صادر شده برای زائران اربعین حسینی گفت: متاسفانه از میان 2 میلیون و 320 هزار روادید فقط بیش از یک میلیون نفر بیمه اربعین را انجام دادند یعنی کمتر از نیمی از زائران بیمه شده‌اند.

ذوالفقاری افزود: البته شاید برخی از زائران با بیمه‌های فرعی دیگری این مرحله از سفر را انجام داده باشند اما باید بررسی‌های دقیقی روی این موضوع انجام گیرد.

وی با بیان اینکه میزان قابل توجهی دارو و اقلام بهداشتی به کشور عراق ارسال شده است، یادآور شد: حدود 8 میلیارد و 400 میلیون تومان دارو در ایام اربعین حسینی و برای رفاه حال زائران به آن سوری مرزها و مسیر پیاده‌روی زائران ارسال شده که سلامتی زائران برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخورد است.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی تصریح کرد: باید دو مسئله در حوزه داخلی و خارجی مورد توجه قرار گیرد که اگر این موضوعات یعنی توجه به زیرساختها و حل مشکل ویزا انجام شود، بسیاری از مسائل زائران کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه بهبود زیرساختها و لغو روادید دو مسئله مهم و اساسی محسوب می‌شود، گفت: زیرساختها فقط به موضوع جاده ختم نمی‌شود بلکه سایر موضوعات همانند موکب ‌ها و تجهیزات نیز مطرح است که این مهم نیز تنها با نذورات مردم انجام نخواهد شد بلکه بخش خصوصی هم باید وارد موضوع شود.

ذوالفقاری ادامه داد: موضوع دیگر لغو روادید است که اگر انجام گیرد شاهد تحولی اساسی خواهیم بود؛ همیشه بر روی موضوع لغو روادید صحبت‌هایی را داشته‌ایم اما طرف عراقی حاضر به انجام لغو روادید نشده است.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی توضیح داد: مسئولان عراقی می‌گویند اگر لغو روادید صورت گیرد زیرساختهای این کشور شاید گنجایش حضور تعداد بیشتری از زائران را نداشته باشد که به همین سبب پیش‌نیاز لغو روادید موضوع توجه به زیرساختهای دو کشور خواهد بود.

وی تاکید کرد: آماده‌سازی زیرساختها و لغو روادید می‌تواند موجب تحول چشمگیری برای حضور زائران دو کشور باشد که این مهم بستگی به اراده طرف عراقی دارد.

ذوالفقاری تاکید کرد: رایزنی برای لغو روادید و توجه به زیرساختها به طور حتم مدنظر خواهد بود و این مهم برای سطوح مختلف و در همه ایام سال باید انجام گیرد.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی تصریح کرد:‌ اگر لغو روادید صورت گیرد اما زیرساختها آماده نباشد مشکلات ادامه می‌یابد که این دو باید در کنار یکدیگر و در آینده با توجه به رایزنی‌ها عملیاتی شود.

وی درباره حضور افراد فاقد مجوز و ویزا در مرزهای کشورمان در ایام اربعین حسینی گفت: حدود 100 هزار نفر از افراد فاقد مجوز و ویزا در روزهای اخیر جمع‌آوری و به عقب عودت داده شدند که به طور حتم برخورد با افراد فاقد مجوز به طور کامل انجام گرفته است.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی درباره دستگیری 25 نفر از افراد فاقد مجوز نیز اظهار کرد: دو گروه 25 نفره و 11 نفره که قصد داشتند از مسیرهای غیرمجاز و غیر از مبادی مرزی برای سفر اربعین خروج پیدا کنند توسط دستگاه‌های ذیربط شناسایی و جمع‌آوری شدند که به طور حتم برخورد با افراد فاقد مجوز تا آخرین ساعت ادامه خواهد داشت.

ذوالفقاری درباره علت باز نشدن مرز خسروی نیز توضیح داد: امسال از حدود 6 ماه قبل با طرف عراقی رایزنی‌های کاملی را برای بازگشایی مرز خسروی انجام دادیم و توافقنامه کتبی میان دو طرف به امضا رسید.

وی ادامه داد:‌ مسیر مرز خسروی به‌صورت کامل در خاک عراق بررسی شد و تیم‌های مشترک برای تامین مسیر طرح‌هایی را مورد توجه قرار دادند ضمن اینکه مسئولان عراقی هم به صورت کامل اعلام آمادگی برای برقراری امنیت مسیر و بازگشایی آن را انجام دادند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی افزود: بعد از چند جلسه میان دو کشور و امضای توافقنامه‌ها قرار بر این شد تا مرز خسروی فعال شود و ما هم برهمین اساس زیرساختهایی نظیر پارکینگ، موکب و... را در مبادی خروجی و ورودی طراحی کردیم که در این باره سرمایه‌ گذاری‌هایی نیز انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: طبق توافق انجام گرفته قرار بود تا یکشنبه هفته قبل نخستین گروه از زائران کشورمان از مرز خسروی وارد کشور عراق شوند اما طرف مقابل اعلام کرد که طبق نظر مقامات این کشور تردد نباید در این منطقه مرزی صورت گیرد.

ذوالفقاری اظهار کرد: از زمان اعلام این موضوع مبنی بر عدم تردد از مرز خسروی، رایزنیهای لازم با مسئولان کشور عراق و وزیر کشور عراق انجام گرفت و آنها نیز قول دادند تا طی چند ساعت نظر نهایی خود را اعلام کنند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی افزود: مقامات کشورمان و سفیر ایران در عراق نیز پیگیریهای کاملی را برای بازگشایی این مرز انجام دادند اما طرف مقابل در نهایت اعلام کرد که براساس ملاحظاتی که برای زائران ایرانی داشته است نمی‌تواند این مرز را بازگشایی کند.

وی تصریح کرد: مقامات کشور عراق اعلام کردند ملاحظاتی را براساس شرایط جدید عراق داشته‌اند و ما نیز منتظر اعلام آن هستیم چرا که خود را برای بازگشایی مرز خسروی آماده کرده بودیم و در این رابطه هم سرمایه‌ گذاری‌های لازم نیز انجام شده بود.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی تاکید کرد: امیدواریم ملاحظات دولت عراق در ادامه برداشته شود تا مسیر مرز خسروی برای تردد زائران فراهم آید.

ذوالفقاری گفت: برداشت کلی ما این است که بحث امنیتی در عدم بازگشایی مرز خسروی بوده است چرا که شرایط عراق در منطقه الانبار نشان می‌دهد که هنوز با برخی تکفیری‌ها درگیری‌هایی وجود دارد و برخی از این عمال تکفیری پراکنده شدند.

وی تاکید کرد: طبق اطلاعات جدید و با توجه به تحولات کشور عراق، مسئولان عراقی نخواستند روی باز شدن محور خسروی و امنیت زائران ما ریسک به خرج دهند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied