شمانیوز
شما نیوز

مصری: مجلس یکپارچه تشنه همکار ی در زمینه تولید است

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: مهم‌ترین اولویت اقتصادی کشور بحث تولید است؛ چراکه تولید هم استقلال ملی را به همراه دارد و هم تنها راه ایجاد اشتغال در اقتصاد ما تولید است. مهم‌ترین مشکل جوانان ما امروز مسئله اشتغال است و این مسئله حل نمی‌شود مگر در گرو تولید.

مصری: مجلس یکپارچه تشنه همکار ی در زمینه تولید است

به گزارش شما نیوز ، عبدالرضا مصری بیان کرد: از نظر من عملکرد کل تصمیم‌گیران در خصوص تحقق شعار سال « اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال » نه تنها قابل قبول نیست بلکه با گذشت پنج سال از ابلاغ اقتصاد مقاومتی تا امروز عملکرد ما در این زمینه مردود است. ما هیچ حرکتی در راستای اقتصاد مقاومتی انجام نداده‌ایم امروز هر دستگاهی که بخواهد فعالیت‌ها عادی خود را گزارش دهد فقط کلمه اقتصاد مقاومتی را به آن اضافه می‌کند و می‌گوید در راستای اقتصاد مقاومتی این اقدامات را انجام داده است. اگر اقتصاد مقاومتی ابلاغ نشده بود همان گزارش ارسال می‌شد منتهی این بار با نام دیگر.

وی ادامه داد: بحث تولید دو مشکل عمده دارد؛ اول این‌که نقدینگی در بازار برای تولید کننده نیست و تولید کننده مجبور است پول را گران بخرد؛ بنابراین امکان رقابت با کالای مشابه خارجی را از دست می‌دهد. مشکل دوم واردات کالاهایی است که ما در کشور خودمان با کیفیت بسیار مناسب می‌توانیم تولید کنیم، است. این واردات یا در قالب حدود 40میلیارد دلار واردات رسمی صورت می‌گیرد و یا حدود 25 میلیارد دلار قاچاق کالا انجام می‌شود. واردات کالا به این میزان و قاچاق کالا هر دو ضد و مخل امنیت تولید کنندگان هستند.

وی گفت: طبیعتا کسی که درخارج از ایران از یک کالا 2 میلیون قطعه تولید می‌کند، نقطه سر به سر در یک جایی انجام می‌شود و مابقیش برایش سود است. لکن در ایران تولید کننده تا چه مقدار باید تولید داشته باشد تا به این نقطه رسد؛ لذا با وجود این‌که پتانسیل و ظرفیت بالایی در کشور به منظور ایجاد اشتغال داریم اما متاسفانه حمایت لازم صورت نمی‌گیرد.البته حمایت به منظور دادن پول به تولید کننده نیست بلکه ما باید بکوشیم شرایطی را که تولید کنندگان خارجی دارند برای تولید کنندگان داخلی نیز ایجاد نماییم. به عنوان مثال تولید کننده خارجی پول ارزانتری در اختیار دارد، حق بیمه کمتری پرداخت می‌کند، فشار مالیاتی کمتری دارد و جایزه صادراتی دریافت می‌کند. ما می‌توانیم برای کالاهای خارجی تعرفه ایجاد کنیم و همین امر باعث رشد کالا ها داخلی می شود.

این نماینده مردم کرمانشاه گفت: مجلس یکپارچه تشنه همکار ی در زمینه تولید است. تاکنون هیچ لایحه‌ای دولت نیاورده است، که مجلس تصویب نکند. مجلس یک کمیسیون ویژه با عنوان رفع موانع تولید ایجاد کرده است تا هر مانعی که دولت فکر می کند بر سر راه تولید است و به مجوز مجلس برای رفع نیاز دارد؛ به طور فوری به آن رسیدگی شود.

وی افزود: اخیرا مجلس با لایحه‌ای که دولت به مجلس آورد موافقت کرد که بر اساس این لایحه 1.5 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به منظور ایجاد اشتغال برای روستاییان با سود صفر درصد اختصاص گرفت که براساس قانون برنامه ششم برداشت از صندوق توسعه ملی ممنوع است لکن مجلس به منظور ایجاد اشتغال با آن موافقت کرد.

وی با بیان این‌که «ما مشکل قانونی نداریم» ابراز عقیده کرد: دولت یا برنامه ندارد یا این‌که در اجرای برنامه ها تاخیر دارد. هر قانونی که مانع کار است، دولت لایحه دهد مجلس آن را حذف می‌کند و به هر قانون و مجوزی که نیاز دارد دولت لایحه دهد مجلس تصویب می‌کند. در نهایت باید گفت که عزم بر اقتصاد مقاومتی و اجرا در کشور ضعیف است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied