شمانیوز
شما نیوز

نماینده اراک تاکید کرد: تقویت سازمان مدیریت بحران و نگاه علمی به بروز بلایای طبیعی

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی بر ضرورت تقویت زیرساخت‌ها به منظور پایداری در زمان وقوع زلزله تاکید کرد.

نماینده اراک تاکید کرد: تقویت سازمان مدیریت بحران و نگاه علمی به بروز بلایای طبیعی

به گزارش شما نیوز ،سیدمهدی مقدسی با عرض تسلیت به خانواده جانباختگان زلزله اخیر و آرزوی بهبودی و سلامتی برای مصدومین اظهار کرد: ایران در منطقه گسل‌های زلزله خیز زمین قرار دارد و هر چندسال یکبار زمین لرزه هایی با مقیاس بالا در آن رخ می دهد.

وی با اشاره به آسیب های فراوانی که در زلزله های مختلف به ایران وارد شده است، افزود: به نظر می‌رسد هنوز با توجه به این آسیب‌ها، موضوع زلزله و آثار تخریبی آن در کشور ما جدی گرفته نشده است.

وی افزود: گرچه دولت و متولیان امر نظیر شهرداری‌ها و نظام مهندسی ساختمان تلاش می‌کنند که موضوع مقاوم سازی را در بین مردم امری جدی مطرح کرده و تغییرات اساسی را در بافت فرسوده صورت دهند، اما به نظر می رسد تا نقطه مطلوب فاصله داریم و درصد بالای تخریب زلزله اخیر در غرب کشور دلیلی بر این ادعاست که هنوز کار اساسی در مقاوم سازی و استحکام ابنیه و سازه های ناایمن صورت نگرفته است.

وی با اشاره به تقویت زیرساخت‌ها در کشورهای زلزله‌خیزی نظیر ژاپن گفت: با وجود اینکه این کشور درصد بالایی از وقوع زمین لرزه را به خود اختصاص داده است اما به دلیل مقاوم سازی صورت گرفته شاهد حداقل خسارت وارده هستیم و به عبارتی تلفات جانی در این کشور متاثر از زلزله به صفر رسیده است.

مقدسی با اشاره به ضعیف بودن زیرساخت‌ها در ایران و به تبع آن در استان مرکزی، گفت: گرچه اقدامات خوبی در این سالها صورت گرفته است اما کافی نیست و باید فکر اساسی کرد. باید در ساخت و سازهای جدید اصول مقاوم سازی به درستی رعایت شود.

وی با انتقاد از ساخت و سازهای غیرمجاز در استان مرکزی به ویژه نقاط حاشیه نشین استان اظهار کرد: از آنجا که این ساخت و سازها به صورت غیرقانونی و غیر مجاز در سکونتگاه های غیررسمی انجام می شود و نظارتی هم بر احداث بناها نیست، لذا از استحکام لازم برخوردار نبوده و با کوچکترین زمین لرزه‌ای تخریب می‌شوند.

وی تاکید کرد: باید به گونه‌ای در بین مردم فرهنگ سازی شود که مقاوم سازی تبدیل به یک ضرورت شود نه الزام قانونی و لازم است نگرش مردم به این مسئله تغییر پیدا کند تا برای حفط جان خود و فرزندان بر رعایت استاندارد در ساختمان‌سازی توجه لازم را داشته باشند.

این نماینده مردم در خانه ملت افزود: اگر به تصاویری که از زلزله غرب کشور منتشر شده نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که درصد تخریب در اماکنی که در بافت فرسوده قرار دارند یا از استحکام بنای لازم برخوردار نبودند بیشتر بوده است.

وی گفت: این مسائل در زمان وقوع زلزله از سوی همه مسئولان مطرح می شود و همگان تاسف می‌خورند و پس از گذشت چند روز از وقوع زلزله به فراموشی سپرده می‌شود، در حالی که خسارات ناشی از بلایای طبیعی باید درس بزرگی برای همه مسئولان و متولیان امر باشد تا در تحکیم ابنیه و سازه‌های ناایمن تلاش جدی کنند.

مقدسی خواستار نظارت بیشتر در ساخت‌وسازها و سخت گیری در تایید روند صدور مجوز اجرای سازه‌های ساختمانی با تاکید بر رعایت استانداردهای لازم شد و افزود: تعیین ضوابط و مقررات برای شناسایی بافت‌های فرسوده و تبدیل آنها به بافت‌های مستحکم با حفظ حقوق مالکین اصلی‌ترین اولویت است.

نماینده اراک بر لزوم تقویت سازمان مدیریت بحران و نگاه علمی به بروز بلایای طبیعی برای مدیریت بهینه تاکید کرد و افزود: فرهنگ سازی از طریق رسانه ها برای مقاوم سازی بناها و ساخت اصولی منطبق با استانداردهای لازم، برخورد قانونی با کوتاهی هایی که در احداث بناهای غیرمستحکم صورت گرفته است و بخش اعظمی از تخریب‌های ابنیه متاثر از اهمال‌ و کوتاهی آنان بوده است و مواخذه و در نظر گرفتن اشد مجازات برای ناظران خاطی ساختمانی از ضروریات است.

مقدسی با تاکید بر اینکه پیشگیری قبل از اتفاق باید جدی گرفته شود، افزود: اگر با کوتاهی ها و اهمال کاری ناظران متخلف و افرادی که در ساخت وسازهای غیراصولی دخیل بودند برخورد جدی شود قطعا بازتاب خوبی در جامعه داشته و این برخورد سلبی موجب خواهد شد که مقاوم سازی بناها محقق شود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied