شمانیوز
شما نیوز

بی‌ثمر بودن چشم‌اندازهای"کاهش نرخ بیکاری" با تداوم روند نزولی جمعیت روستایی

یک عضو هیئت رئیسه مجلس روند نزولی جمعیت روستایی در ایران را نگران‌کننده دانست و با مقایسه جمعیت روستایی ۲۵ درصدی ایران با متوسط ۴۶ درصدی آن در جهان گفت: با تداوم روند نزولی جمعیت روستایی در کشور نمی‌توان امیدی به کاهش نرخ بیکاری در ایران داشت.

بی‌ثمر بودن چشم‌اندازهای"کاهش نرخ بیکاری" با تداوم روند نزولی جمعیت روستایی

به گزارش شما نیوز ، غلامرضا کاتب در جلسه شورای اداری شهرستان گرمسار، امیدها به کاهش بیکاری را با ادامه روند کاهشی جمعیت روستایی بی ثمر دانست و اظهار کرد: با وجود اجرای چندین برنامه‌ توسعه، متاسفانه عملکرد این برنامه‌ها در کاهش نرخ بیکاری چندان موثر نبوده است.

وی ادامه داد: نرخ بیکاری در برنامه اول توسعه ۱۲.۶، در پایان برنامه دوم ۱۲.۵، برنامه سوم ۱۲.۷، در برنامه چهارم ۱۱.۹ و در پایان برنامه پنجم ۱۲.۴ درصد بوده است.

نماینده گرمسار و آرادان گفت: طبق قانون برنامه مصوب باید سالانه ۸ دهم درصد نرخ بیکاری کاهش یابد که تا پایان برنامه نرخ بیکاری به هشت درصد برسد اما این اتفاق نیفتاده است.

این عضو هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد: در حال حاضر در ۶ ماه اول نه تنها نرخ بیکاری کاهش نیافته است بلکه افزایش هم داشته است.

وی با اشاره به دلایل عدم توفیق برنامه‌ها در حوزه اشتغال خاطرنشان کرد: تا زمانی که ریشه‌های بیکاری را نشناسیم و ندانیم ریشه‌های بیکاری در چیست امکان ندارد بتوانیم این معضل را حل کنیم.

کاتب با اشاره به عدم توجه به جمعیت مولد روستایی افزود: یکی از مهمترین مواردی که باعث بروز بیکاری و کاهش تولید در کشور شده کاهش سهم جمعیت روستایی است.

وی تاکید کرد: کاهش جمعیت روستایی کشور به ۲۵.۹ درصد در سال ۹۵ در مقایسه با متوسط جهانی که ۴۶ درصد است خود گواه جدی بودن این معضل است.

این عضو هیات رییسه مجلس گفت: پیش‌بینی ما در افق ۲۰۵۰ این است که جمعیت روستایی ایران به ۱۶ درصد خواهد رسید و اگر این پیش‌بینی محقق شود دیگر برای کاهش نرخ بیکاری هیچ کاری نمی‌توان کرد.

وی با بیان اینکه وضعیت مهاجرت روستائیان به شهرها را باید جدی گرفت، ادامه داد: یکی دیگر از نکات مهمی که در کشور ما به آن توجه نشده آمایش سرزمینی است و از همین رو متاسفانه توسعه کشور بر اساس ظرفیت واقعی صورت نگرفته و لذا عدم توازن در توسعه اقتصاد کشور باعث شده که امروز برای اشتغال با مشکل مواجه شویم.

کاتب به عدم تناسب نظام آموزشی با نیاز بازار کار اشاره کرد و گفت: این مورد هم تاثیر بسیار زیادی بر روی بیکاری و افزایش آن داشته است.

وی با تاکید بر اینکه در دنیا ۷۰ درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی تکنسین هستند و ۳۰ درصد آنها تحصیلات عالیه دارند، گفت: متاسفانه این آمار در کشور ما کاملا برعکس است.

نماینده گرمسار و آرادان با اشاره به برخی اقدامات صورت گرفته برای مهار بیکاری در کشور اضافه کرد: یکی از اقداماتی که توانستیم برای رفع مشکل بیکاری به انجام برسانیم استفاده از صندوق توسعه ملی بوده است که باید با برنامه‌ریزی مسئولان، دهیاران و روستائیان به بهترین نحو ممکن از این ظرفیت استفاده کرد.

وی گفت در روستاهای شهرستان‌های گرمسار و آرادان ظرفیت‌های زیادی وجود دارد لذا با بهره‌گیری از تسهیلات پیش‌بینی شده می‌توان ظرفیت خوبی برای تولید در روستاهای منطقه ایجاد کرد.

وی با اشاره به تجربه تلخ ارائه تسهیلات اشتغال در گذشته گفت: نباید تجربه تلخ ادوار گذشته در دریافت تسهیلات رخ دهد و این مهم تنها با نظارت مسئولان و بانک ها ممکن می‌شود.

کاتب به نقش مهم فرمانداران اشاره و خاطرنشان کرد: فرمانداران تاثیر بسیار مهمی در این بخش دارند. ضمن اینکه با تشکیل کمیته‌هایی متشکل از بانک های عامل مدیران دستگاه‌های مرتبط با تسهیلات و بررسی و تصویت طرح‌هایی که منجر به اشتغال می‌شوند می‌توانند در این بخش موثر باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied