شمانیوز
شما نیوز

کریمی: اقتصاد ما نباید بانک‌محور باشد

یک عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: ما باید اقتصادی بسازیم که بانک محور نباشد و محصول نهایی آن بر سفره مردم خود را نشان دهد. ما باید خود را از اتکا به درآمدهای نفتی نجات دهیم.

کریمی: اقتصاد ما نباید بانک‌محور باشد

به گزارش شما نیوز ، رضا کریمی در نطق میاندستور جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) ضمن آرزوی قبولی طاعات مردم در ماه مبارک رمضان بیان کرد: آنچه که امروز ضرورت دارد اتخاذ رویکرد هماهنگ است. رویکردی که بتواند تهدیدات دور و نزدیک به خصوص تهدیدات داخلی را مدیریت کند. ما باید برای سناریوهای دولتمردان آمریکا و هم پیمانان آنها که درصدد هستند با ایجاد اختلاف نظام اقتصادی و سیاسی ما را برهم بریزند، سناریوی متناسب داشته باشیم.

وی در ادامه اظهار کرد: با خروج آمریکا از برجام مشخص شد که سیاست‌ دیپلماسی خارجی کشورمان در گذشته و همچنین حفظ برجام با کشورهای ۱+۴ یک تصمیم عقلایی است. بدین ترتیب جامعه جهانی می تواند به پایبندی سران کشورهای اروپایی به معاهدات بین‌المللی پی ببرد. با اتخاذ این سیاست و استمرار آن باید به فکر تیمار اقتصاد کشورمان با اتکا به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی باشیم.

نماینده مردم اردبیل در مجلس ادامه داد: با گذشت ۴۰ سال از انقلاب اسلامی دیگر تصمیم‌گیری‌های نامناسب قابل پذیرش نیست. سیاست‌گذاری‌ها باید مبتنی بر عقلانیت و واقع بینانه باشد. ما باید کاری کنیم تا از اتکا به درآمدهای نفتی نجات پیدا کنیم و نباید با افزایش درآمد نفتی سرانه درآمد مردم نوسان پیدا کند و رفاه مردم ما سوار بر قیمت نفت باشد. ما باید اقتصادی بسازیم که بانک محور نباشد و محصول نهایی آن بر سفره مردم خود را نشان دهد.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه روند توسعه کشور به گونه‌ای بوده که استانهای پیرامونی و مرزی همچون اردبیل توسعه نیافته باقی مانده‌اند. توسعه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی متوازن باید در همه نقاط کشور محقق شود. توزیع و توسعه نامتوازن و نبود زیرساخت‌های اقتصادی برای تولید و اشتغال در استانهای توسعه نیافته از یک سو و جاذبه‌های اقتصادی و اجتماعی و امکانات در کلانشهرها از سوی دیگر جوانان روستایی را به امید یافتن شغل به حاشیه کلانشهرها کشانده است و فعالیت کشاورزی و روستایی کاهش یافته است. نسبت ساکنین روستاها به ساکنین کل کشور طی ۳۰ سال گذشته از۴۵ درصد به ۲۵ درصد کاهش یافته است.

کریمی تصریح کرد: عدالت در جامعه ایرانی گاه مفقود بوده و گاه چنان تحریف شده که دستاورد آن سر دادن شعار عدالت برای مردم فقط توزیع پول بدون خلق ثروت بوده است و مصداق این مطلب را می توان در هدفمندسازی یارانه‌ها و نظام ناهماهنگ پرداخت حقوقها و قانون مدیریت خدمات کشوری جست. مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم قابل کتمان نیست ولی حل شدنی است. نظام برنامه ریزی و بودجه ریزی کشور می تواند این موضوع را حل کند اما در حوزه‌های مختلف غفلت‌هایی مشاهده می شود.

کریمی ادامه داد: در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی با اتکا به ظرفیت‌های کم نظیر این سند می تواند نقش اساسی در اشتغال جوانان داشته باشد. ولی به رغم داشتن ظرفیت‌ها از یک ساختار منسجم و کارآمد در این حوزه برخوردار نیستیم. در بخش توسعه و عمران روستاها نیز مسئولان کشوری برای تثبیت و تشویق مهاجرت مناطق روستایی برنامه‌ای جامع عملیاتی ندارند.

وی افزود: نرخ تضمینی خرید محصولات کشاورزی به ویژه گندم به میزان نرخ تورم اعلام نمی شود. حتی در سال جاری قیمت سال گذشته ملاک خرید قرار گرفته است. در حالی که قیمت تمام شده ان نسبت به سال گذشته بیشتر بوده و موجب ضرر کشاورزان می شود. پرداخت خسارات آسیب دیدگان ناشی از حوادث انجام نمی شود و روز به روز وضعیت کشاورزان بدتر می شود. راه‌های روستایی وضعیت مناسبی ندارند.

نماینده مردم اردبیل در پایان گفت: برنامه پروازی استان نه تنها نسبت به سال گذشته بهبود نیافته بلکه با تاخیرهای مکرر همراه است. از این بابت مردم بسیار گله‌مند هستند. بخش قابل توجهی از مراکز صنعتی و جمعیتی استان با کمبود آب مواجه است. این امر توسعه پایدار و محیط‌زیست را تحت فشار قرار می دهد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied