شمانیوز
شما نیوز

تحلیل مقام معظم رهبری نسبت به خروج آمریکا از برجام، واقع‌گرایانه است

رئیس کمیته بین‌الملل کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: تحلیلی که مقام معظم رهبری از شرایط موجود ما بعد از خروج آمریکا از برجام داشتند، یک تحلیل واقع‌گرایانه و مبتنی بر تجربه ما در تعامل با غربی‌هاست.

تحلیل مقام معظم رهبری نسبت به خروج آمریکا از برجام، واقع‌گرایانه است

به گزارش شما نیوز ،جلیل رحیمی جهان آبادی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره شروط ایران برای ادامه برجام با اروپایی‌ها، ‌اظهار داشت: فرمایشات رهبری چند بخش داشت، بخش اول این بود که ما خوش بین نباشیم با تعاملاتی که با غرب داریم؛ البته تجربه این را نشان داده حتی در زمانی که با ما مذاکره می کردند و نیز زمانی که آمریکا از برجام خارج شد و نقش پلیس خوب و بد را ایفا می کرد، به قول و عهدی که داده بود، وفادار و پایبند نیست.

وی با بیان اینکه تحلیلی که مقام معظم رهبری از شرایط موجود ما بعد از خروج آمریکا از برجام داشتند، یک تحلیل واقع گرایانه و مبتنی بر تجربه ما در تعامل با غربی‌هاست، افزود: تاکید رهبری این بود که مذاکراتی که دولت با اروپا انجام می دهد، یک سری تضمین های شفاف و عملی را داشته باشیم والا ما نمی توانیم در برجام بمانیم و این حرف درست است. به عنوان مثال برخی تحریم های بانکی، حمایت سرمایه گذاری های مالی و ... از این قبیل موارد بود.

رحیمی جهان آبادی تصریح کرد: بخش دیگر فرمایشات رهبری این بود که ما بیش از این که مسایل داخلی کشور و اقتصاد را به برجام گره بزنیم، نگاه به درون داشته باشیم که این حرف کاملا کارشناسی و دقیق است. می دانید که طی این چند ماه جامعه ملتهب بود و نگاه بخش های اقتصادی به آمریکا بود که آیا آمریکا در برجام می ماند یا خارج می شود که این موضوع باعث ایجاد التهاب آفرینی فضای تردید در سرمایه گذاری ها شده بود و قاعدتا سرمایه گذاران هم سرمایه خود را از کشور خارج می کنند اما وقتی ببینند که ما راه خودمان را می رویم و به مسایل خارجی توجهی نداریم و استوار هستیم، نوعی اطمینان قلبی و آرامش در داخل و بازار ایجاد می شود و سرمایه گذاران با اطمینان بیشتری وارد عرصه سرمایه گذاری در کشور می شوند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: نگاهی که مقام معظم رهبری به آمریکایی ها داشتند، در طول این چند سال نگاه واقع بینانه‌ای بوده است، تاکید رهبری این بود که ما نسبت به آنها عقب ننشینیم زیرا هر چقدر که ما عقب بنشینیم امتیازات بیشتری از ما طلب می کنند گرچه آنچه ما داریم از طریق مذاکره بدست نیاوردیم.

رئیس کمیته بین الملل کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تصریح کرد: به باور همه طیف های سیاسی تحلیل مقام معظم رهبری واقع گرایانه و کارشناسی بوده است و شاید نسبت به بحث تعامل ایران با آمریکا اختلاف نظری قبلا وجود داشت اما الان با حرکتی که ترامپ انجام داده همه طیف ها به یک اجماع کامل رسیده اند که آنچه رهبری در خصوص آمریکا چه در پرونده اتمی و چه در مورد سایر موضوعات بیان کرده اند، مبتنی بر واقعیات موجود در جهان سیاست است و باید همه طیف ها و گروه ها با اجماع داخلی هر منافعی را که داریم دنبال کنند.

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس در پایان گفت: رهبری تاکید دیگری هم داشتند که در مذاکرات با اروپایی ها وارد مذاکرات موشکی نباشیم که این سخن، نکته کلیدی و مهمی است و اگر با آنها وارد مذاکرات موشکی و نفوذ منطقه ای و یا مسایل حقوق بشری شویم حالا حالاها این داستان تمام نمی شود و هر گامی که ما برمی داریم، آنها یک گام جلوتر می آیند و می گویند که فلان موضوع را رعایت نمی کنید؛ لذا باید همه طیف ها، فرمایشات رهبری را منصفانه قضاوت کنند و ببینند آیا آنچه را که رهبری قبل از برجام می گفتند و پیش بینی می کردند، همان اتفاق نیفتاده است. اگر این طور شده باید اکنون با یک اجماع دقیق تر و گسترده تر و با اتحاد ملی از منافع خودمان دفاع کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied