شمانیوز
شما نیوز

راهکارهای اقتصادی یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس

راهکارهای اقتصادی یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خودش را جای وزیر اقتصاد گذاشت و برای وضعیت نابسامان فعلی اقتصاد چند راهکار ارائه کرد.

به گزارش شما نیوز ،مهرداد لاهوتی در پاسخ به این پرسش که اگر وزیر اقتصاد یا رییس کل بانک مرکزی بود چه نسخه ای برای وضعیت اقتصادی کشور میپیچید، گفت: متولی اقتصاد ایران مشخص نیست، کیست. آیا شما وزیر اقتصاد را متولی اقتصاد میشناسید؟ وزیر اقتصاد در ایران، وزیر وصول مالیات است، همین. به بیان روشن‌تر وزیر اقتصاد در جمهوری اسلامی، متولی و تصمیم گیرنده نیست. به آقای وزیر اقتصاد گفته می‌شود با بانکها فلان گونه رفتار کن، می‌گوید چشم، بعد می گویند نه فلان طور رفتار شود، باز هم می‌گوید، چشم.

نماینده مردم لنگرود در مجلس متذکر شد: وزیر اقتصاد باید طبق قانون پاسخگو و تصمیم گیرنده اقتصاد باشد اما در عمل اقتصاد دست وزیر نیست.

وی ادامه داد: یا وقتی دچار بحران ارز می‌شویم سراغ بانک مرکزی می‌رویم ولی آیا بانک مرکزی متولی و تصمیم گیرنده سیاستهای ارزی است؟ به نظر بنده، خیر. این در حالی است که بانک مرکزی در همه اقتصادها برای تصمیم گیری، استقلال دارد. وقتی به بانک مرکزی ما گفته می‌شود ارز را با این نرخ بفروش، می‌فروشد اگر هم گفته شود نه، به این نرخ بفروش، باز هم می گوید، چشم.

وی ادامه داد: تا وقتی نتوانیم متولی مشخص و پاسخگو برای کشور تعیین کنیم وضعیت اقتصادمان بهتر از وضعیت جاری نمی شود.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه با فرض نشستن بر کرسی وزارت اقتصاد یا ریاست بانک مرکزی، اینچنین پیشنهاد داد: حدود ۸۰ میلیارد دلار واردات از ناحیه قاچاق داریم. برای درست کردن اقتصاد باید ابتدا اراده این کار را پیدا کنیم و بعد تلاش کنیم صادرات را افزایش و واردات را کاهش دهیم. اگر بتوانیم عدد واردات قاچاق را به ۵۰ میلیارد دلار کاهش دهیم و منابع به سمت رونق تولید هدایت شود، آن وقت اقتصاد کشور «تکان» خواهد خورد و اوضاع در مسیر بدتر شدن، متوقف می‌شود.

لاهوتی افزود: تا وقتی قاچاق کالا را ۵۰۰ میلیون دلار واردات توسط کولبران بدانیم و حواسمان از ۲۰ میلیارد دلار قاچاق وارد شده به کشور پرت شود نمی‌توان قاچاق را مهار کرد.

نماینده مردم لنگرود در مجلس در عین حال خواستار جدی شدن نظارت دستگاه‌های ناظر برای بهبود کیفیت تولید کالای ایرانی در همه بخش ها شد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • اخبار داغ
  • پربحث‌ترین ها
  • اخبار روز
  • پربیننده ترین
تبلیغات متنی