شمانیوز
شما نیوز

تهران از فردا میزبان اجلاس جهانی عدم‌تعهد/7هزار نفر در150 هیات می‌آیند

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شما نیوز):شانزدهمین اجلاس سران عدم تعهد از فردا در تهران کار خود را آغاز می کند و این در حالی است که تا کنون حضور سران 51 کشور در این اجلاس قطعی شده است.  

شانزدهمین اجلاس سران عدم تعهد از فردا در تهران کار خود را آغاز می کند، این اجلاس که دارای 120 عضو دائم است، در سه سطح برگزار خواهد شد.

سطح کارشناسی اجلاس در روزهای 5 و6 شهریور ماه، سطح وزیران خارجه در روزهای 7 و8 شهریور ماه و سران نیز در روزهای 9و10 شهریور ماه برگزار می شود.

بر اساس اعلام مقامات برگزار کننده اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران تا کنون 51 کشور اعلام آمادگی کرده اند که در سطح سران در شانزدهمین اجلاس عدم تعهد شرکت کنند و باقی کشورهای نیز در سطوح مختلف وزیران خارجه ، معاونان وزیر خارجه و کارشناسان در این اجلاس حضور خواهند یافت.

نشست کارشناسان و وزیران خارجه شرکت کننده در این اجلاس در مرکز همایشهای بین المللی سازمان صداوسیما برگزار می شود و اجلاس سران کشورها در ساختمان اجلاس سران برگزار خواهد شد.

در این اجلاس حدود 20 سازمان بین المللی شرکت می کنند و مهمانانی نیز از کشور های غیر عضو جنبش حضور خواهند داشت.

گفته می‌شود تا کنون برای حضور 7 هزار نفر در تهران امکانات در نظر گرفته شده است و حدود 150 هیأت برای شرکت در این اجلاس اعلام آمادگی کرده‌اند. حضور مرسی در تهران اعلام حضور محمد مرسی رئیس جمهور جدید مصر در شانزدهمین اجلاس عدم تعهد در تهران از پر سر و صداترین اعلام آمادگی ها بود. خبر حضور مرسی در اجلاس عدم تعهد را در چند روز گذشته چندین رسانه داخلی و خارجی به نقل از منابع مصری تأیید کرده اند. شرکت بان کی مون در اجلاس تهران حضور بان کی مون در اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در تهران حاشیه های بسیاری به همراه داشت اما بالاخره رسانه های خارجی از حضور بان کی مون خبر دادند.

شبکه اسکای نیوز عربی در خبری فوری گزارش داد بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد در اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در تهران شرکت خواهد کرد. رئیس کشور کره شمالی به تهران می آید کیم یونگ نام رییس کشور کره شمالی در شانزدهمین اجلاس سران کشورهای عدم تعهد در تهران شرکت خواهد کرد.

کیم یونگ نام رییس مجلس کره شمالی پس از رهبر کره شمالی به عنوان دومین مقام قدرتمند کشور است. یونگ نام که ریاست مجلس را برعهده دارد به عنوان رییس کشور نیز محسوب می شود.

همچنین خبرگزاری رسمی کره شمالی نیز با تایید این خبر نوشت: رئیس کشور و رییس مجلس کره شمالی با دعوت احمدی نژاد دیداری رسمی از ایران خواهد داشت. گفتنی است کیم ایل سونگ بنیانگذار فقید کره شمالی به عنوان رییس جمهوری ابدی این کشور معرفی شده و رهبر کنونی کره شمالی کیم جونگ اون نوه کیم ایل سونگ است

رئیس جمهور تاجیکستان 8 شهریور به تهران سفر می کند امام علی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان برای انجام سفر دو جانبه و نیز شرکت در اجلاس سران جنبش عدم تعهد در راس هیئتی به تهران سفر می کند.

رحمان روز هشتم شهریور یعنی یک روز قبل از شروع اجلاس سران جنبش عدم تعهد(نم) عازم تهران می شود . وزیر امور خارجه تاجیکستان نیز در اجلاس وزیران خارجه جنبش عدم تعهد شرکت خواهد کرد. امیر کویت به تهران می آید امیر کویت نیزدر راس هیئتی از مقامات این کشور برای شرکت در اجلاس سران جنبش عدم تعهد به ایران می آید. بر اساس اعلام مسئولان کویت، این کشور در عالی ترین سطح در اجلاس سران جنبش عدم تعهد شرکت خواهد کرد. وزیر خارجه بحرین به تهران سفر می کند وزیر امور خارجه بحرین نیز برای شرکت در اجلاس جنبش عدم تعهد به ایران خواهد آمد. خالد بن احمد الخلیفه وزیر امور خارجه بحرین قرار است برای شرکت در اجلاس جنبش عدم تعهد روانه تهران شود.این نخستین سفر مقامات رسمی دو کشور بعد از بروز نا آرامی در بحرین و اعتراض ایران به سرکوب مردم بحرین است که منجر به تنش در روابط دیپلماتیک دو کشور شد. سفیر بحرین در ایران که از سال گذشته تهران را ترک کرده بود هفته گذشته به تهران بازگشت اما ایران اعلام کرده است که در شرایط سرکوب مردم بحرین تصمیمی برای بازگرداندن سفیر خود به منامه ندارد. رئیس جمهور آذربایجان در اجلاس عدم تعهد حضور می یابد الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان از جمله مقامات دیگر است که در رأس هیأتی به منظور شرکت در اجلاس سران عدم تعهد به تهران سفر می کند. وزیر خارجه آذربایجان نیز برای شرکت در اجلاس وزیران جنبش عدم تعهد به ایران خواهد آمد. کرزای به همراه سه وزیر و هیئتی 70نفره به تهران می آید حامد کرزای ، رئیس جمهور افغانستان هم در رأس هیأتی متشکل از وزیر امور خارجه و دو وزیر دیگر از این کشور برای شرکت در اجلاس عدم تعهد به تهران سفر می کند. هیأت 70نفره افغان از روزهای 5 و6 شهریور وارد تهران خواهد شد. سفر رئیس جمهور سودان به تهران/ وزرای خارجه تونس و لیبی عمر البشیر رئیس جمهور سودان و وزرای خارجه تونس و لیبی برای حضور در شانزدهمین اجلاس عدم تعهد در تهران اعلام آمادگی کردند. حضورعمر البشیر رئیس جمهور سودان برای شرکت در این اجلاس قطعی شده است. همچنین وزیر خارجه تونس و لیبی به همران نماینده ویژه پادشاه اردن نیز برای حضور در اجلاس عدم تعهد اعلام آمادگی کرده اند. برزیل و آرژانتین دو عضو ناظر جنبش عدم تعهد نیز نمایندگان خود در سازمان ملل را روانه تهران خواهند کرد تا در اجلاس شرکت داشته باشند وزیر خارجه افریقای جنوبی در اجلاس عدم تعهد شرکت می کند وزیر امور خارجه افریقای جنوبی در راس هیئتی در اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران شرکت خواهد کرد.

مایته ماشابانه وزیر امور خارجه افریقای جنوبی در راس هیئتی برای شرکت در اجلاس وزیران و سران جنبش عدم تعهد عازم جمهوری اسلامی ایران خواهد شد . رئیس جمهور ارمنستان راهی تهران می شود رئیس جمهور ارمنستان نیز از مقامات دیگری است که در نشست سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در تهران شرکت خواهد کرد.

سرژ سرکیسیان رئیس جمهور ارمنستان قرار است در راس هیئتی برای شرکت در اجلاس سران جنبش عدم تعهد روانه تهران شود. جزئیات هیئت اماراتی در اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجی امارات در راس یک هیئت عالیرتبه از وزرات خارجه امارات در نشست وزرای خارجه عدم تعهد در تهران شرکت خواهد کرد.

سعید الشامسی معاون وزیر خارجه در امور سازمان های بین المللی نیز به عنوان رییس هیئت کارشناسی امارات برای نشست کارشناسان عدم تعهد معرفی شده است. رئیس جمهور لبنان در شانزدهمین اجلاس سران عدم تعهد حضور می یابد رئیس جمهور لبنان در رأس هیأتی به منظور شرکت در شانزدهمین اجلاس عدم تعهد به تهران سفر می کند. میشل سلیمان ، رئیس جمهور لبنان در رأس هیأتی به منظور شرکت در شانزدهمین اجلاس عدم تعهد به تهران سفر می کند. امیر قطر در رأس هیأتی برای شرکت در اجلاس نم به تهران سفر می کند امیر قطر در رأس هیأتی بلند پایه که شیخ حمد بن جاسم ، نخست وزیر و وزیر خارجه قطر نیز همراه وی هستند در اجلاس غیر متعهدها حضور خواهد یافت. موگابه به ایران می آید رئیس جمهور زیمبابوه برای شرکت در اجلاس سران جنبش عدم تعهد روانه تهران خواهد شد. رابرت موگابه رئیس جمهور زیمبابوه قرار است در راس هیئتی برای شرکت در اجلاس سران جنبش عدم تعهد به جمهوری اسلامی ایران سفر کند. وزیر امور خارجه زیمبابوه نیز برای شرکت در اجلاس وزیران خارجه جنبش عدم تعهد به تهران سفر خواهد کرد. هیئتی 50 نفره موگابه را در این سفر همراهی می کند. سینگ با هیئتی 150 نفره به تهران می آید نخست وزیر هند 8 شهریور و وزیر امور خارجه این کشور 7 شهریور ماه برای شرکت در اجلاس عدم تعهد وارد تهران خواهند شد. هیأت همراه نخست وزیر هند شامل وزیر امور خارجه ، دبیر شورای امنیت ملی و دونفر از معاونین نخست وزیر این کشور و همچنین کارشناسان مختلف خواهند بود. هیأت هندی که به تهران سفر می کنند حدود 150 نفر خواهند بود، بخشی از وزارت خارجه و نخست وزیری در سطوح سیاسی و اقتصادی هستند و حدود 40 نفر نیز از رسانه ها نخست وزیر را همراهی خواهند کرد. عمان در سطح رئیس مجلس در اجلاس عدم تعهد تهران شرکت می کند هیأت 27 نفره عمان در اجلاس عدم تعهد در سطح رئیس مجلس، نماینده وِیژه سلطان قابوس و وزیر امور خارجه عمان خواهد بود. هیأت شرکت کننده در اجلاس سران عدم تعهد از سوی عمان در حدود 27 نفر خواهند بودو در سطح رئیس مجلس، نماینده وِیژه سلطان قابوس و وزیر امور خارجه عمان خواهد بود. رئیس جمهور پاکستان برای شرکت در اجلاس عدم تعهد به تهران سفر می کند رئیس جمهور ، وزیر خارجه و هیأت کارشناسی وزارت خارجه پاکستان به منظور شرکت در اجلاس عدم تعهد به تهران سفر خواهند کرد.

هیأت شرکت کننده پاکستان در شانزدهمین اجلاس عدم تعهد در سطح رئیس جمهور این کشور خواهد بود. آصف علی زرداری رئیس جمهور، حنا ربانی وزیر خارجه و هیأتی کارشناسی از وزارت خارجه پاکستان به منظور شرکت در اجلاس عدم تعهد و در رأس هیأتی بلندپایه به تهران سفر خواهند کرد. هیأت شرکت کننده اتیوپی در اجلاس جنبش عدم تعهد مشخص شد هیأت شرکت کننده از کشور اتیوپی در شانزدهمین اجلاس عدم تعهد متشکل از مشاور وزیر امور خارجه ، مدیر کل امور بین الملل و یکی از کارشناسان وزرات خارجه اتیوپی خواهد بود. گفته می شود، از عراق هم جلال طالبانی رئیس جمهور و در صورت عدم بهبود حال وی نوری مالکی نخست وزیر این کشور در اجلاس تهران شرکت می کنند. همچنین حضور رئیس جمهور بولیوی و وزیر خارجه ونزوئلا تا کنون در اجلاس قطعی شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied