شمانیوز
شما نیوز

دیمونا؛ پاشنه آشیل اسراییل در جنگ با ایران

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شما نیوز):در حالی رژیم صهیونیستی کشورهای جهان را به حمله نظامی تهدید می کند که خود دارای نقاط ضعف عدیده ای در داخل است که در جنگ های نظامی می تواند موجودیت این رژیم را از بین ببرد

به گزارش شبکه مردمی اطلاع رسانی(شما نیوز)براساس گزارش های اطلاعاتی و مطبوعاتی، اسرائیل حداقل ۹ نیروگاه هسته ای دارد و نیروگاه اتمی «دیمونا» که در مرکز تحقیقات هسته ای «نقب» قرار دارد، مهمترین نیروگاه هسته ای اسرائیل به شمار می رود و متشکل از ۱۰ ساختمان و حدود دو هزار و هفتصد نفر دانشمند و کارشناس فنی است و کارخانه آزمایش پلوتونیوم اسرائیل نیز در آنجا قرار داد.

در سیزده کیلومتری جنوب شرقی شهر دیمونا و در صحرای نقب نیروگاهی اتمی واقع شده است که به لحاظ قدمت دومین نیروگاه هسته ای قدیمی جهان است و این محل همان نیروگاه قدیمی دیمونا است.

مردخای وانونو یک اسراییلی مراکشی تبار که تکنسین هسته ای نیروگاه اتمی دیمونا بود در سال ۱۹۸۶ در مصاحبه با هفته نامه بریتانیایی ساندی تایمز اطلاعات و تصاویری محرمانه از این نیروگاه و کلاهک های اتمی اسرائیل در اختیار این نشریه انگلیسی قرار داد و به نوعی برای نخستین بار جامعه جهانی را نسبت به خطر اسراییل آگاه کرد.

بر اساس گزارشی که در گذشته توسط العربیه منتشر شد، علاوه بر این نیروگاه، نیروگاه هسته ای «رافائل» نیز از دیگر نیروگاه های اسرائیل است؛ این نیروگاه مرکز مهندسی اتمی به شمار می رود. نیروگاه اتمی «عیلبون» دیگر نیروگاه اتمی اسرائیل است که در زیر زمین روستای «نبرین» قرار دارد؛ این نیروگاه انبار تسلیحات تاکتیکی هسته ای اسرائیل است.

در سال هزار و نهصد و و نود سازمان اطلاعات آمریکا شمار زرادخانه اسرائیل را بین هفتاد و پنج تا صد و سی کلاهک اتمی تخمین زد.

بار دیگر، براساس مقاله منتشر شده توسط ارتش آمریکا پیرامون سلاح های هسته ای رژیم صهیونیستی، این رژیم تا پایان سال ۲۰۰۰ میلادی بالغ بر ۱۰۰ تا ۲۰۰ کلاهک اتمی در این نیروگاه و در مرکز مطالعاتی تسلیحات هسته ای نقب اسراییل تولید کرده است.

• دیمونا؛ پاشنه آشیل اسراییل در جنگ

این درحالی است که بارها مقامات صهیونیستی خواستار توقف فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران شده بودند ودر پشت پرده نیز مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی به صورت محرمانه از عدم وجود سلاح هسته ای یا عدم تلاش ایران برای دستیابی به این سلاح خبر داده بودند.

با توجه به قدمت بالای دیمونا و عدم امنیت کافی این نیروگاه در برابر حملات نظامی، اطلاعات کافی پیرامون سایر نیروگاه های این رژیم و از طرفی مساحت بسیار کم رژیم صهیونیستی امکان برطرف کردن خطر و یا به حداقل رساندن تلفات را از اسراییل می گیرد.

اسراییل می گیرد.

تصویر قدیمی تاسیسات اتمی دیمونا

مقامات اسراییلی بر این باورند که در صورت حمله احتمالی این رژیم به تأسیسات هسته ای ایران، این نیروگاه در تیررس موشک های ایران است؛ بنابراین، در صورت انجام حمله ای از سوی رژیم صهیونیستی، ایران بنا بر حق دفاع مشروع، می تواند تلافی کرده و تأسیسات هسته ای این رژیم را آماج قرار دهد.

در همین باره، نشریه «تایمز» لندن گزارش داده است که تصمیم تعطیلی نیروگاه هسته ای دیمونا توسط کمیسیون انرژی هسته ای این رژیم به دلیل آسیب پذیر بودن آن در مقابل حملات تلافی جویانه ایران گرفته شده است.

در همین حال، «هاآرتص» گزارشی منتشر کرد که بنا بر آن، دیمونا در مقابل حملات تلافی جویانه ایران نفوذپذیر است و تعطیلی آن، خطر را برای این رژیم در آن منطقه به کمترین میزان خواهد رساند.

در همین راستا برخی از دانشمندان اسراییلی بر این باورند که خنک کردن راکتور های این نیروگاه و به حداقل رساندن موارد رادیواکتیو آن، چند هفته ای زمان خواهد برد. وی در عین حال اشاره کرده است که این نیروگاه به دلیل پیشینه زیاد، خطراتی دارد که باید پیش از این تعطیل می شد.

• اذعان مقامات صهیونیست به قدرت موشکی ایران

تصمیم برای تعطیلی نیروگاه هسته ای دیمونا، حاکی از تخمین تکنولوژی و قدرت موشکی ایران توسط سران رژیم اسرائیل است، زیرا در صورتی که ایران بخواهد بر اساس حق دفاع مشروع از خود و منافع خویش دفاع کند، می تواند این تأسیسات را آماج حملات قرار دهد.

در مطالبی دیگر سایت خبری عربی "الملف" پیرامون واکنش ایران به حملات رژیم صهیونیستی به ایران نوشت: ایران تصمیم دارد در صورت حمله به خاکش دست به اقدام متقابل بزند و موشک های شهاب ۳ خود را شلیک خواهد کرد.

این موشک ها با برد دستکم ۱۳۰۰ کیلومتر قادر هستند به راحتی تمام نقاط اسرائیل از جمله نیروگاه اتمی دیمونا را هدف قرار دهند .

تاسیسات اتمی دیمونا رژیم صهیونیستی

به نوشته این سایت، ایران در سال های اخیر شهاب ۳ را پیشرفته تر کرده و دقت هدف گیری و قدرت تخریبی آن را تا حد قابل ملاحظه ای بالا برده و اکنون در حال کار بر روی پروژه شهاب ۴ است؛ هر چند که شایعاتی پرامون تکمیل شهاب ۴ نیز منتشر شده است .

• تفاوت ایران و عراق در واکنش به هر نوع تجاوز

این پایگاه خبری در بخش دیگری از مطالب خود عنوان داشت: ایرانی ها بارها اعلام کرده اند بر خلاف حکومت صدام، در برابر هر گونه حمله ای به کشورشان واکنش سریع و قاطعانه ای خواهند داشت و منتظر راه های بیهوده ای مانند مداخله سازمان های بین المللی نخواهند بود .

عراق در ماجرای حمله نیروی هوایی اسرائیل در سال ۱۹۸۱به نیروگاه اتمی اوسیراک در ۱۸ کیلومتری بغداد که به تخریب این مجموعه هسته ای انجامید ، واکنشی نشان نداد.

• ناکارامدی سپر موشکی اسراییل در برابر موشک های بالستیک ایران

همچنین بسیاری از متخصصان و کارشناسان اسراییلی از ناکارامدی طرح سپرهای موشکی این کشور در برابر موشک های بالستیک ایران سخن می گویند.

رویوین پداتزور ، کارشناس صهیونیست و استاد دانشگاه تل آویو به شدت از سامانه دفاع موشکی «آرو» که برای مقابله با موشک های بالستیک ایران طراحی شده، انتقاد کرد و گفت: اقدامات متقابل ساده ای وجود دارد که می تواند کارآیی سامانه دفاع موشکی آرو را به صفر برساند.

• ضعف سپرموشکی چند میلیون دلاری اسرائیل در برابر موشک های ۱۰ دلاری حماس

وی همچنین از سامانه های دفاع موشکی «گنبد آهنین» و «قلاب سنگ داوود» که برای مقابله با موشک های حماس طراحی شده، نیز انتقاد کرد و این سیستم را در برابر موشک های قسام فلسطین نیز ناکارامد دانست و گفت: در حالی قیمت بعضی از موشک های طرح سپر موشکی رژیم صهیونیستی به چند صد هزار دلار می رسد قیمت هر موشک قسام زیر ۱۰ دلار است! و این کار را برای مقابله با حملات گسترده موشکی ایزان بسیار دشوار می کند.

رادارهای آمریکایی نصب شده در صحرای نقب سرزمین های اشغالی

• چرا اسرائیل نمی تواند به ایران حمله کند؟

همچنین در گزارشی که در روزنامه یدیعوت آحارونوت منتشر شد، ران بن یشال تحلیلگر مسائل نظامی صهیونیستی گفته بود: هیچ جایی در اسرائیل نیست که در تیررس موشک های ایران نباشد؛ هرچند انبارهای موشکی اسرائیل از لحاظ کمی و کیفی پیشرفته هستند اما تعداد موشکهای موجود در آن که به ۱۰۰ هزار فروند می رسد همواره در تیررس موشک های ایران است.

بنابراین نه تنها کشورهای منطقه بلکه سران خود رژیم صهیونیتی نیز بر این باور هستند که این رژیم در صورت حمله به تاسیسات هسته ای ایران با موج گسترده ای از حملات مواجه خواهد شد که توان دفع یا مقابله با آن را نخواهد داشت و این عدم توان کافی به متغیرهای مختلفی از جمله عدم نوسازی نیروگاهها و تمرکز زدایی و عدم رعایت ساختار جنگ های نامتقارن و دفاع غیر عامل بازمی گردد که این عوامل دست در دست یکدیگر، اسراییل را از هرگونه کار نابخردانه بر حذر می دارد زیرا جامعه بشری هنوز فاجعه چرنوبیل را خوب در یاد دارد و اسراییل خود می داند با وقوع هرگونه جنگی ده ها چرنوبیل در اسراییل به وقوع می پیوندد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied