شمانیوز
شما نیوز

ظریف: کارزار فشار حداکثری ترامپ محکوم به شکست است

وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه‌ای از تلاش‌های تیم «ب» برای براندازی نظام ایران انتقاد کرد و هشدار داد کارزار فشار حداکثری ترامپ علیه ایران راه به جایی نخواهد برد.

ظریف: کارزار فشار حداکثری ترامپ محکوم به شکست است
به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از مهر، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با «فاکس نیوز» تاکید کرد اعضای دولت واشنگتن و همچنین برخی کشور‌های خاورمیانه، آمریکا را به سمت درگیری با ایران سوق می‌دهند.
ظریف: کارزار فشار حداکثری ترامپ محکوم به شکست است از میان آن‌هایی که به گفته ظریف خواستار تشدید تنش‌ها با ایران هستند، می‌توان از جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید، رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی و امارات نام برد. وی پیشتر نیز در پیامی توئیتری خطاب به دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا گفته بود: مراقب باش تو با کارزاری علیه مداخله‌های پرهزینه و احمقانه روی کار آمدی، اما نادیده گرفتن دسیسه آتش‌افروزان جنگ و آدم‌کش‌های گروه ننگین «ب» شامل «بولتون، بن سلمان، بن زائد و بی‌بی» منجر به چیزی بدتر از آن خواهد شد که سودای آن را داشتی. ظریف در این مصاحبه که مشروح آن روز یکشنبه منتشر خواهد شد، در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه آیا همه آن‌ها به دنبال تغییر نظام ایران هستند، گفت: دستکم، این حداقل (کاری که آن‌ها می‌خواهند انجام بدهند) است. رئیس دستگاه دیپلماسی ایران ادامه داد: همه آن‌ها تمایل برای سوق دادن آمریکا به یک درگیری (با ایران) را نشان داده‌اند. من فکر نمی‌کنم که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا خواهان چنین چیزی باشد. ظریف با توجه به شعار‌های ضد جنگ ترامپ در کارزار انتخاباتی ۲۰۱۶ افزود: بر این باورم که ترامپ کارزار انتخاباتی خود را بر مبنای وعده عدم ورود آمریکا به جنگی دیگر پیش برد. اما معتقدم که نیت وی از اعمال فشار حداکثری با هدف به زانو درآوردن ایران در برابر فشارها، محکوم به شکست است. اظهارات ظریف در مصاحبه با فاکس نیوز که از رسانه‌های طرفدار ترامپ است، در حالی مطرح شد که آمریکا هفته گذشته معافیت از تحریم‌های نفتی ایران را لغو کرد تا به‌زعم خود فشار‌ها علیه این کشور را به اوج خود برساند. این در حالی است که اغلب کارشناسان و مقامات غربی که زمانی برای امضای برجام با نمایندگان ایران بر سر میز مذاکره نشسته‌اند معتقدند که تهران تسلیم فشار‌های ترامپ نشده و با کاخ سفید وارد مذاکره نمی‌شود. برای مثال، «وندی شرمن» معاون جان کری وزیر خارجه پیشین آمریکا در پیامی توئیتری در واکنش به تمدید نشدن معافیت خریداران نفت ایران، تحریم‌های واشنگتن را بی نتیجه دانست و نوشت: وقتی اروپا در اوایل دهه ۲۰۰۰ مذاکره با ایران را آغاز کرد، ایران ۱۶۴ سانتریفیوژ داشت. ایران در سال ۲۰۱۳ پس از آنکه تحریم‌های تنبیهی که به اقتصاد ایران فشار می‌آورد تحمیل و اجرایی شد، ۱۹ هزار سانتریفیوژ داشت. شرمن با بیان اینکه تحریم‌ها تأثیری بر رفتار تهران ندارد، افزود: تحریم‌ها می‌توانند انتخاب‌ها را به عنوان مثال به مذاکره محدود کنند. اما بعید به نظر می‌رسد که ایران با دونالد ترامپ مذاکره کند. تهران به احتمال زیاد منتظر انتخابات ۲۰۲۰ می‌ماند. مقاومت اسم رمز این کار است.
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied