شمانیوز
شما نیوز

پاسخ نخست وزیر سوریه به سخنان مرسی نخست وزیر سوریه

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شما نیوز):پاسخ نخست وزیر سوریه به سخنان مرسی نخست وزیر سوریه نسبت به سخنان اخیر رییس جمهور مصر در ارتباط با مساله سوریه به شدت انتقاد و اظهار کرد که مصر باید از ظرفیت و پتانسیل خود در راستای اثبات صلح و ثبات استفاده کند نه ادامه بحران.

وائل الحلقی عصرديروز در ادامه نشست بعدازظهر شانزدهمین اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها در ابتدای سخنان خود به اهمیت اجلاس غیرمتعهدها و ظرفیت این جنبش در حل مسائل بین المللی اشاره کرد و سپس بخش عمده صحبت های خود را به مسائل سوریه اختصاص داد و گفت: کشور ما در چند ماه اخیر با اقدامات تروریستی که مورد حمایت برخی از کشورهای خارجی نیز هست، روبه رو بوده و متاسفانه تروریست ها، مکان های عمومی در کشور ما را مورد هدف قرار داده و با انجام اقدامات تروریستی اقدام به کشتن مردم کرده اند.

وی با بیان این که «جمهوری عربی سوریه برای دستیابی به یک راه حل مسالمت آمیز تلاش کرده و همواره از گفت وگوی ملی برای حل مساله حمایت کرده است» ادامه داد: سوریه موافقت خود را با طرح کوفی عنان اعلام نمود و این اقدام را در راستای دستیابی به صلح انجام داد. متاسفانه در این میان برخی کشورها علی رغم این که به ظاهر از طرح کوفی عنان حمایت کرده بودند، ولی در واقع مخالف این طرح بودند و از تروریست ها حمایت می کردند که بحران در سوریه ادامه پیدا کند.

وی گفت: برخی از کشورها تلاش می کنند که حوادث سوریه را وارونه جلوه دهند و اذهان را در مورد سوریه مشوش کنند و واقعیت را جور دیگری بیان کنند.

وائل الحلقی با انتقاد از دخالت خارجی ها در امور داخلی سوریه گفت: برخی از کشورهای منطقه و خارج از منطقه به دنبال ضربه زدن به منافع سوریه و عدم ثبات در این کشور هستند. در حالی که برای هر ناظر منصفی مشخص شده است که خواسته ملت برای دولت سوریه در اولویت قرار دارد و دولت سوریه تلاش می کند که این خواسته ها را محقق کند و یک سوریه دموکراسی و چندجانبه ایجاد شود.

وی با بیان این که «گروه های تروریستی در داخل سوریه از سوی برخی کشورهای خارجی حمایت می شوند، و تلاش می کنند از حوادث سوریه سوءاستفاده کنند»، گفت: در بین گروه های تروریستی سوریه، برخی از اعضای تشکیلات القاعده حضور دارند و مطمئنا آن ها نمی توانند در هیچ کشوری مسوولیت دولتی برای حمایت از شهروندان ایجاد کنند.

وی با بیان این که «برخی از کشورها به ظاهر تروریسم را محکوم می کنند ولی در واقعیت از تروریست ها حمایت می کنند» گفت: شعارهایی که آن ها در این ارتباط ارائه می کنند، دروغین است.

نخست وزیر سوریه با بیان این که «ما باید دشمنان سوریه را بشناسیم، کسانی که در امور داخلی سوریه دخالت و تروریست ها حمایت می کنند» گفت: آن ها برای تروریست ها سلاح می فرستند، آن ها را مورد پوشش تبلیغاتی می دهند و مخالف هرگونه گفت وگو هستند و خشونت را دنبال می کنند و باید بر علیه آن ها مجازات های اقتصادی و اخلاقی وضع شود و آن ها بخشی از مشکلات سوریه هستند.

وی اظهار کرد: برخی از کشورهای عضو این جنبش از همبستگی و یکپارچگی حمایت کرده و دخالت های خارجی را در امور دیگر کشورها محکوم کرده اند، ولی در عمل به گونه ای دیگر عمل می کنند و آن ها بخشی از دخالت های خارجی کشور ما هستند. ولی در واقع آن ها بخشی از دخالت های خارجی در کشور ما هستند و مسوولیت بحرانی شدن وضعیت ما برعهده آن هاست. این کشورها اصرار دارند در امور داخلی سوریه دخالت کنند و تمامی اصول و ارزش ها را در این ارتباط زیر پا گذاشته اند.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با انتقاد شدید از صحبت های رییس جمهور مصر در نشست صبح شانزدهمین اجلاس سران جنبش غیرمتعدها و با تاکید بر این که «ایشان نباید این گونه در مورد مسائل سوریه اظهارنظر کنند»، گفت: ما نمی خواهیم اشتباه را با اشتباه پاسخ بدهیم و دولت مصر باید از ظرفیت خود برای ایجاد صلح و ثبات استفاده کند و نه برای ادامه بحران.

نخست وزیر سوریه همچنین به نشست مشورتی تهران در مورد سوریه که در ماه جاری برگزار شده بود اشاره کرد و گفت: ما از تلاش ایران و برخی از کشورها که در نشست هشتم اوت در تهران حضور داشتند تشکر و قدردانی می کنیم. این نشست فوق العاده ای بود که تلاش کرد یک راه حل برای حل بحران سوریه ایجاد کند و گفت وگوهای ملی در سوریه در فضای مسالمت آمیز ایجاد شود و در واقع بیانیه این نشست بیانگر تلاش صادقانه در این نشست بود.

وی گفت: دولت سوریه تشکر عمیق خود را از دولت های روسیه و چین و دیگر کشورهایی که در شورای امنیت از سوریه حمایت کردند، اعلام می کند.

وی تاکیدکرد: کشورها باید با حقیقت آن چه در سوریه می گذرد، آشنا شوند.

وائل الحلقی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: سوریه مجازات های اقتصادی را که از سوی برخی کشورهای غربی و دولت های مستقل وارد می شود را محکوم می کند.

وی در ادامه با انتقاد از تحریم هایی که از سوی برخی کشورها علیه سوریه اعمال شده است، گفت: ما همچنین مخالفت خود را با تحریم های اقتصادی که برخی کشورهای غربی علیه ایران اعمال کرده اند، اعلام می کنیم.

وی در ادامه بار دیگر به اهمیت جنبش نم اشاره کرد و گفت: این جنبش همواره ثابت کرده که می تواند مسوولیت های مهمی را بر دوش بگیرد و همگام با تحولات بین المللی پیش برود و در ایجاد صلح موثر باشد.

نخست وزیر سوریه با بیان این که «این جنبش می تواند در ایجاد نظام سیاسی و اقتصادی جدید موثر و تاثیرگذار باشد»، گفت: تردیدی نیست که چالش های سیاسی و اقتصادی که وجود دارد، اهمیت تدوین یک راهبرد اقتصادی و سیاسی بیش از پیش برای ما در این جنبش روشن می شود. به نحوی که این راهبرد بتواند با خطرات و چالش های اقتصادی و سیاسی مقابله کند.

وی همچنین به اهمیت خلع سلاح و مبارزه با اشکال مختلف استعمار تاکید کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی