شمانیوز
شما نیوز

خانه‌دار توانمند می شوند

صنایع دستی جای نفت را می گیرد/جلالی:هنرمندان صنایع‌دستی ثروتمند هستند، اما ...

خانه‌دار توانمند می شوند

معاون صنایع‌دستی کشور با اشاره به اینکه شعار «هر خانه یک کارگاه صنایع‌دستی» دنبال می‌کنیم، گفت: تمام تلاش‌مان است که ارزآوری صنایع‌دستی به شکلی شود که بتوانیم بگوییم صادرات نفتی را پشت سر گذاشتیم.

به ‌گزارش شمانیوز، مریم جلالی - معاون صنایع‌دستی کشور در برنامه تلویزیونی گفت‌وگوی ویژه خبری اظهار کرد: به نظر من صنایع‌دستی هویت خانواده مولد به حساب می‌آید و در حقیقت صنایع‌دستی حاصل غیرت خانواده ایرانی است که توانسته از هیچ، آثار تاریخی فاخر به وجود آورد.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات بسیار خوب در هفته‌های اخیر راه‌اندازی «صد بازار» است. این بازار که مخفف صنایع‌دستی است ابتدا در تهران راه‌اندازی شده و به زودی در سایر استان‌ها نیز افتتاح خواهد شد.

جلالی افزود: بازار مهم‌ترین و اصلی‌ترین محل عرضه محصولات هنرمندان صنایع‌دستی است از این به دنبال گسترش بازارهای صنایع‌دستی هستیم که در این میان از ظرفیت‌های دیجیتال و فضای مجازی نیز استفاده خواهیم کرد.

معاون صنایع‌دستی کشور عنوان کرد: شعار بسیار خوبی را با عنوان «هر خانه یک کارگاه صنایع‌دستی» دنبال می‌کنیم و توجه به خانواده مولد در دستور کار وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است.

وی با اشاره به رویکردهای جدید در حوزه صنایع‌دستی در دوره وزارت ضرغامی اضافه کرد: در نمایشگاه صنایع‌دستی، سالن نام‌آوران را داشتیم که کار ارزشمندی بود. ما اعتقاد داریم که صنایع‌دستی باید در اقتصاد فرهنگ بیاید و به تولید، اشتغال و درآمدزایی کمک کند.

جلالی افزود: در همین راستا تفاهم‌نامه‌هایی را با سایر دستگاه‌ها منعقد کردیم و آموزش‌هایی به علاقه‌مندان ارائه می‌کنیم تا هنرمندان به شرکت‌های دانش بنیان نیز متصل شوند.

وی به تلاش‌های وزیر میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: در هیچ مقطعی از این وزارتخانه این هم‌گرایی و خدمات متقابل در هر سه حوزه وجود نداشته است. اکنون هر سه حوزه به صورت هم‌گرا و هماهنگ با هم فعالیت می‌کنند. به‌عنوان مثال در حال حاضر پایگاه‌های ملی و جهانی و نیز موزه‌ها محلی برای عرضه، فروش و معرفی صنایع‌دستی هستند که اتفاق مبارکی است.

معاون صنایع‌دستی کشورعنوان کرد: خانواده مولد، خانواده تراز است. ۹۰ درصد صنایع‌دستی ما از خانه‌ها شروع شده است و اتفاقا این صنایع‌دستی است که هویت خانواده مولد به حساب می‌آید؛ از این رو موضوع توانمندسازی بانوان و زنان خانه‌دار را در دستور کار داریم، چرا که صنایع‌دستی حاصل غیرت خانواده ایرانی بوده که از هیچ، یک اثر هنری زیبا ساخته است.

جلالی به بیمه هنرمندان صنایع‌دستی اشاره کرد و افزود: هنرمندان صنایع‌دستی ما ثروتمند هستند و می‌توانند با صادرات نفتی برابری کنند، اما در حال حاضر تا رسیدن به این نقطه مطلوب نیازمند حمایت‌هایی نیز هستند که این حمایت‌ها آغاز شده است، به‌عنوان مثال ۲۶۶ رشته صنایع‌دستی اعلان‌محور شده‌اند.

وی تصریح کرد: از طرف دیگر تسهیلات بانکی برای حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی اعطا می‌شود و در ادامه بیمه هنرمندان یکی دیگر از حمایت‌ها از آنان است. موضوع بیمه سالیانه هنرمندان از طرف وزیر میراث فرهنگی پیگیری شده و بخش‌های مختلف دولت موافق آن هستند و موضوع در حال پیگیری است.

جلالی خاطرنشان کرد: ۳۶هزار و ۳۵۴ هنرمند در حال حاضر بیمه شده‌اند و ۲۵۰۰ نفر به این تعداد اضافه شده است. ما تمام تلاش‌مان است که ارزآوری صنایع‌دستی به شکلی شود که بتوانیم سر بلند کنیم و بگوییم صادرات نفتی را پشت سر گذاشتیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied