شمانیوز
شما نیوز

تمایل خواهرشهری دنیا با "نصف جهان" ایران؛

می دانستید اصفهان با 16 شهر جهان خواهرخوانده است

اصفهان یعنی نصف جهان، شهری که زمانی سه مرتبه پایتخت ایران بود و معماری و صنایع دستی اش شهره عالم؛ کما اینکه نمی توان از خوراکی های بریونی و گوش‌فیل و دوغ آن به راحتی گذشت، گرچه معروفترین خوردنی اصفهان "’گز" است. شهری که خیلی از شهرهای جهان آرزوی خواهرخواندگی با آن را دارند.

می دانستید اصفهان با 16 شهر جهان خواهرخوانده است

به گزارش شمانیوز، شهر اصفهان در روزگار اوج شکوه خود ۱۳۷ کاخ، ۱۶۲ مسجد، ۴۸ مدرسه، ۲۷۳ حمام و ۱۲ گورستان داشت، شهری که به پل، کاخ و مسجدهای زیبا و تاریخی اش شهره است.

اگر بخواهی به آثار هنری و تاریخی (گابا – نام باستانی اصفهان) نمره 20 بدهی باید 20 اثر نیز نام ببری، از جمله میدان نقش‌جهان، مسجد شاه، سی و سه پل، پل خواجو، پل مارنان، مسجد جامع اصفهان، مسجد سیّد، مسجد شیخ لطف‌الله، منار جنبان، برج کبوترخانه، گذر چهارباغ عباسی، میدان عتیق، کاخ چهلستون، آتشگاه اصفهان، کاخ عالی‌قاپو، کاخ هشت بهشت، کلیسای وانک، حمام علیقلی آقا، مدرسه چهارباغ و هتل عباسی که در این لیست 20 جای می گیرند.

حال، خواهرخواندگی پیمانی است برای ایجاد رابطه‌ای دوستانه و هدفمند که به منظور تبادل اطلاعات، تجارب و توسعه مناسبات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، بین یک جامعه شهری و جامعه شهری مشابه خارجی آن برقرار می‌شود و فعالان فرهنگی و اقتصادی دو شهر می‌توانند با ایجاد همگرایی میان یکدیگر از مواهب این پیمان در راستای توسعه متوازن شهری خود بهره‌گیری کنند.

اصفهان که از گذشته های دور در جایگاه پایتخت و دارای شکوفایی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بود، همواره کانونِ توجه شهرهای جهان است به طوری که بسیاری از سیاستمداران برجسته بین‌المللی در سفر خود به ایران، اصفهان را به عنوان یکی از مقاصد خود انتخاب می‌کنند.

اصفهان یکی از محبوب‌ترین و شناخته شده‌ترین شهرهای ایران است که خواهر خوانده‌های متعددی دارد. خواهرخوانده‌هایی که خود از شهرهای مشهور و شناخته شده در سطح جهانی‌ هستند. برخی از خواهرخوانده‌های شهر اصفهان به شرح زیر است:

شهر کوالالامپور- مالزی

شهر شی‌آن - چین

شهر فلورانس - ایتالیا

شهر یاش - رومانی

شهر بارسلونا - اسپانیا

شهر ایروان - ارمنستان

شهر کویت - کویت

شهر فرایبورگ - آلمان

شهر هاوانا - کوبا

شهر لاهور - پاکستان

شهر سن پترزبورگ - روسیه

شهر داکار - کشور سنگال

شهر بعلبک - کشور لبنان

شهر سمرقند - کشور ازبکستان

شهر پورتو - کشور پرتغال

شهر گیونگجو، کره جنوبی

به این لیست باید شهرهای حیدرآباد - هند، کیوتو - ژاپن، اوسان - کره جنوبی، پوتوسی - بولیوی، قونیه - ترکیه نیز به عنوان خواهرشهرهایی اشاره کرد که برای خواهرخواندگی با اصفهان پیشنهاد شده است.

علی رمضانپور

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۴ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied