شمانیوز
شما نیوز

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد:

تحول در نظام توزیع با شکل‌گیری مجموعه‌های متمرکز و شناسنامه‌دار

نیاز به تحول در نظام توزیع کشور کاملا محسوس و اجرای آن ضروری است. لازمه این تحول که موجب کاهش هزینه تمام شده در نظام توزیع و شفاف‌سازی در این بخش غیرشفاف اقتصاد کشور است، شکل‌گیری مجموعه‌های متمرکز و شناسنامه‌دار در بخش توزیع است.

تحول در نظام توزیع با شکل‌گیری مجموعه‌های متمرکز و شناسنامه‌دار

به گزارش شمانیوز و به نقل از روابط عمومی اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ‌با بیان  این مطلب و با اشاره به اهمیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای در اقتصاد کشور، در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» گفت: مجموعه‌های متمرکز و شناسنامه‌دار می‌توانند با کاستن از واسطه‌های متعدد، کالاها را با قیمتی کمتر به دست مصرف‌کننده برسانند.

مجتبی توانگر با تاکید بر اینکه البته این امر به معنای از بین بردن شبکه سنتی و مویرگی فروشنده‌‌های خرد در کوچه پس‌کوچه‌‌های کشور نیست، افزود: یادمان باشد همین شبکه مویرگی بود که در دوران کرونا به خوبی موجب توزیع کالا در میان مردم شد و از شکل‌‌گیری پدیده‌های غارت و کمبود که در برخی کشورهای پیشرفته شاهد بودیم در کشورمان جلوگیری کرد.  این نماینده مجلس تاکیدکرد: در واقع باید هم این شبکه سنتی تقویت شود و هم اینکه شبکه‌‌های زنجیره‌‌ای توزیع نیز گسترش یابند. وی همچنین در پاسخ به اینکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای از چه مزیت‌هایی برخوردار هستند و تا چه اندازه توانسته‌اند در حل مشکلات مردم اثرگذار باشند، اظهار کرد: فروشگاه‌های زنجیره‌ای به دلیل اینکه بنگاه اقتصادی بزرگ مقیاس هستند، امکان سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه را دارند و می‌توانند از آخرین یافته‌های علمی ‌در این زمینه استفاده کنند.
توانگر ادامه داد: ایجاد استانداردهای مشخص عرضه کالا، جشنواره‌های فروش، تخفیف‌های جذاب و تکریم مشتری از مهم‌ترین ویژگی‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای است.
وی یادآور شد: در حال حاضر این فروشگاه‌ها با تجمیع کالاهای مورد نیاز مردم توانسته‌اند دسترسی مردم به اقلام مورد نیاز را بهبود بخشند و برای خرید اقلام مختلف، دیگر لازم نیست مردم به چند فروشگاه مراجعه کنند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی‌ همچنین در پاسخ به اینکه با توجه به تنوع قیمت کالایی، این فروشگاه‌ها چقدر در تنظیم بازار و توزیع بازار نقش دارند، تصریح کرد: مجموعه‌های متمرکز و تحت یک برند خاص، امکان تنظیم بازار هوشمند را فراهم می‌کنند و بهتر می‌توان قواعد حمایت از حقوق مصرف‌کننده را در نظام توزیعی که دارای چنین مجموعه‌هایی است، رعایت کرد. 
 توانگر افزود: البته این قابلیت می‌تواند در شبکه سنتی و مویرگی نیز با اتخاذ تدابیری به کار گرفته شود. نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: البته توزیع کالا باید آنقدر پراکندگی داشته باشد که در آینده همین فروشگاه‌‌های زنجیره‌‌ای، شبکه توزیع سابق را منهدم نکنند و برای خود، انحصار ایجاد نکنند.
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۳ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied