شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

روغن دنبه، با خواص و مضرات مصرف آن آشنا شوید

روغن دنبه یکی از انواع روغن های خوراکی و در عین حال سالم نسبت به دیگر روغن ها بوده که از چربی گوسفند که در دم حیوان قرار دارد، گرفته شده و ساخته می شود. روغن دنبه در طب سنتی استفاده فراوانی دارد و در عین حال علاوه بر مزایا و خواص بسیار آن، دارای مضراتی است که قبل از مصرف باید به آن توجه کنید.

روغن دنبه، با خواص و مضرات مصرف آن آشنا شوید

کارشناسان ما در مرکز خرید و فروش دام زنده با ارائه این گزارش در نظر دارند تا شما عزیزان را با تمام خواص و مضرات روغن دنبه بیشتر آشنا کنند. پس با ما همراه باشید.

روغن دنبه چیست؟

همانطور که در ابتدای این گزارش به آن اشاره کردیم روغن دنبه از چربی های گوسفند که در دم آن قرار دارد گرفته شده و مصرف زیادی در طب سنتی دارد. این روغن دارای طبع گرمی است که همین امر موجب شده تا برای درمان بسیاری از بیماری ها مفید باشد. در طب سنتی این موضوع تایید شده که خوراکی هایی که دارای طبع گرم هستند، برای حفظ سلامت انسان مفیدترند.

 

آشنایی با خواص و مضرات روغن دنبه گوسفند

روغن دنبه چه خواصی دارد؟

مصرف روغن دنبه و استفاده از آن در پخت‌وپز، باعث کاهش کلسترول بد خون و بالارفتن سطح کلسترول خوب می‌شود. با وجود این باید توجه داشت که این روغن به علت دارا بودن مقادیر زیادی از اسیدهای چرب اشباع‌شده، در صورتیکه در مصرف آن افراط شود ممکن است عوارضی برای بیماران قلبی و افراد مبتلا به کلسترول بالا ایجاد کند.

روغن دنبه دارای مواد مغذی و ویتامین‌های مختلف است. همچنین، حاوی اسیدهای چرب گیاهی می‌باشد. استفاده از روغن دنبه به تقویت قوای جسمانی، بهبود تراکم استخوان و بالا رفتن استقامت بدن و مبارزه با بیماری‌ها کمک زیادی می‌کند. مصرف روغن دنبه برای کسانی که دچار شکستی استخوان شده‌اند، نیز مفید است. در چنین مواردی، روغن دنبه به جوش خوردن سریع‌تر استخوان کمک می‌کند.

روغن دنبه با خاصیت سم‌زدایی که دارد، می‌تواند برای پاکسازی روده‌ها، تصفیه خون و بهبود عملکرد دستگاه گوارشی استفاده شود. همچنین با وجود اسیدهای چربی که دارد، قادر است مستقیماً به واسطه کبد جذب شده و به عنوان یک منبع انرژی از آن استفاده شود. علاوه بر آن در طب سنتی از روغن دنبه برای درمان افسردگی نیز استفاده می‌شود. آغشته کردن پوست به روغن دنبه باعث شفاف شدن پوست و رفع تیرگی‌های صورت می‌شود.

از دیگر مزایا و خواص روغن دنبه می توان به این مورد اشاره کرد که یک روغن ایده‌آل برای پخت‌وپز و به خصوص سرخ کردن می‌باشد. این روغن در مقایسه با بسیاری دیگر از روغن‌ها بسیار آسان‌تر هضم می‌شود. سرعت جذب بالای روغن دنبه در بدن باعث آزادشدن سریع انرژی در بدن می‌شود. استفاده از روغن دنبه به اندازه مناسب و صحیح باعث کنترل چربی خون در بدن می‌شود.

62451982-7f98-4861-85f7-edda1e561580

مزایا و معایب مصرف روغن دنبه چیست

مضرات مصرف روغن دنبه چیست؟

روغن دنبه، علاوه بر مزایای فراوانی که دارد، دارای مضراتی است که باید هر یک از آنها را شناخته تا از مصرف بی رویه آن جلوگیری کنید و دچار بیماری نشوید. از مضرات روغن دنبه می توان به هریک از موارد زیر اشاره کرد:

تفاله باقیمانده از روند تهیه روغن دنبه، در صورتی قابل خوردن است که سیاه و سوخته نباشد؛ اما استفاده از روغن دنبه‌ای که سوخته باشد، باعث ایجاد خلط بد در بدن می‌شود. استفاده از روغن دنبه به دفعات و حجم زیاد برای بیماران قلبی و عروقی به هیچ عنوان مناسب نیست. اگر مبتلا به این بیماری‌ها هستید و قصد خرید دام زنده دارید، گرفتن روغن دنبه را فراموش کنید.

این ماده خوراکی با داشتن اسیدهای چرب اشباع‌شده باعث سفت شدن دیواره رگ‌ها و بروز حملات قلبی می‌شود. همچنین، روغن دنبه برای افراد مبتلا به اضافه وزن، کلسترول بالا و افراد کم تحرک مناسب نیست؛ هرچند در کل، افراط در مصرف روغن دنبه باعث بروز آسیب‌های ناشی از بالا رفتن چربی در بدن می‌شود.

طرز تهیه روغن دنبه در طب سنتی

در طب سنتی تهیه روغن دنبه به روش ها و شیوه های متنوعی انجام می شود. در آئین‌ها و فرهنگ‌های سنتی مختلف، شیوه روغن‌گیری از چربی دنبه گوسفند، متناسب با آداب و رسوم همان منطقه است. اما به طور کلی، روند تهیه روغن دنبه در طب سنتی یک روال تقریباً مشخص دارد.

  • برای تهیه روغن دنبه در ابتدا لازم است مقداری از دنبه تازه گوسفند تهیه کنید. درست کردن روغن دنبه بدون بو مستلزم این است که دنبه تازه گوسفند را به قطعات و تکه‌های ریز خرد کرده و به مدت یک شبانه‌روز در آب نمک رقیق خوابانده شود.
  • در مرحله بعد لازم است که دنبه‌های درون آب نمک، آبکشی شوند.
  • بعد از آبکشی کردن دنبه‌ها، آن‌ها را درون یک قابلمه ریخته و بسته به حجم آن، به میزان یک تا دو لیوان آب به آن اضافه کنید. سپس آن را روی حرارت ملایم قرار داده تا به طور آهسته و سوزنی داغ شود.
  • در طول روند تهیه روغن دنبه ممکن است متوجه بوی بد آن شوید. برای برطرف کردن بوی بد دنبه می‌توان از ادویه‌ها و گیاهان خوشبو مثل دارچین، هل، گلاب، پوست پرتقال و چیزهایی از این دست استفاده کرد. بعد از اضافه کردن خوشبو کننده به روغن دنبه، آن را از صافی رد می‌کنیم تا صاف و شفاف شود.

bdbadb9f-c104-4c48-830b-7fe74b0b2762

نحوه تهیه روغن دنبه سالم

روغن دنبه سالم را چگونه میتوان تهیه کرد؟

این روزها یافتن دام زنده سالم کار آسانی نیست و باید در خرید انواع دام زنده دقت بسیاری داشته باشید. علاوه بر آن، قیمت دام زنده بالا بوده و افراد بسیاری هستند که به دلیل بالا بودن قیمت انواع دام حاضر نیستند به صورت طبیعی و مستقیم روغن دنبه را تهیه کنند.

خرید گوسفند زنده با قصاب حاضر در محل، گزینه‌ای است برای استفاده حداکثری از اجزا و جوارح حیوان هنگام خرید دام زنده خواهید توانست از بخش‌هایی از بدن حیوان که در حالت عادی دسترسی به آن‌ها ندارید، بهره‌مند شوید. یکی از این بخش‌ها، چربی یا پی گوسفند است که در قسمت دم حیوان تجمع یافته است. مزیت خرید گوسفند زنده با قصاب ماهر این است که می‌توان از چربی و پی آن برای تهیه روغن دنبه استفاده کرد.

ما در مرکز خرید و فروش دام زنده تهران (www.alivesheep.com) بهترین دام زنده را با پایین ترین قیمت روز به همراه قصاب، رایگان به محل شما می فرستیم. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که قیمت گوسفند زنده امروز تهران تا چند میلیون تومان هم می تواند گرانتر شده و از طرفی خریدار هم متوجه این قضیه نشود. زیرا در بازاری که تعرفه و نظارت درستی بر روی آن نباشد چنین موضوعی طبیعی است. با این حال مرکز پخش نمونه، همواره آماده ارائه اطلاعات به روز و خدمات به شهروندان می باشد.

مرکز پخش، خرید و فروش نمونه به عنوان یکی از مجموعه های سابقه دار با مجوز رسمی از سازمان دامپزشکی می باشد که در خرید و فروش گوسفند زنده و دام زنده فعالیت می کند.

هر یک از موارد :

  • خرید و فروش دام زنده به صورت شبانه روزی
  • بهترین کیفیت گوشت
  • ارسال به محل
  • انواع نژادهای گوسفند ایرانی
  • با مجوز رسمی از سازمان دامپزشکی
  • خدمات ذبح و ارسال قصاب ماهر
  • بهترین قیمت گوسفند زنده در تهران
  • فروش بره گوسفند

تنها تعدادی از خدمات ما برای شما عزیزان می باشد که می توانید هنگام سفارش و یا خرید اینترنتی گوسفنده زنده از آن ها بهره مند شوید. توجه داشته باشید که ارائه خدمات مخصوصا با کیفیت بالا ارزان نیست اما مرکز خرید و فروش دام زنده در تهران (پخش نمونه) همواره در تلاش است تا با کاهش هزینه ها رضایت مشتریان خود را کسب کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۳ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied