شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

12 منبع طبیعی کلاژن را بشناسید!

همه ما از اهمیت تغذیه سالم و نقش پررنگ آن در سلامتی و زیبایی آگاه هستیم. یکی از مهم ترین دلایل این نکته، اهمیت تامین کلاژن مورد نیاز بدن از طریق رژیم غذایی می باشد. این ماده ساختار پوست را تقویت کرده و ضمن افزایش لطافت پوست، انعطاف پذیری و قابلیت ارتجاعی بافت آن را نیز بهبود می بخشد. در این مقاله به معرفی 12 منبع طبیعی کلاژن پرداخته ایم.

12 منبع طبیعی کلاژن را بشناسید!

مواد غذایی کلاژن ساز قوی

در صورتی که می دانید کلاژن چیست، احتمالا از اهمیت آن برای سلامتی و زیبایی نیز آگاه هستید و می دانید که تا چه اندازه تامین آن به میزان کافی مهم است. اگرچه انواع مختلفی از مکمل های کلاژن خوراکی و یا کرم ها و محصولات آرایشی بهداشتی حاوی کلاژن در بازار موجود می باشد، با این حال بهترین کار این است که مواد غذایی حاوی کلاژن را به عنوان منابع طبیعی آن شناسایی کرده و جایگاه ویژه ای در رژیم غذایی خود به آن ها اختصاص دهید.

1.آب قلم

همان طور که می دانید کلاژن نوعی پروتئین است که در بخش های مختلف بدن به صورت طبیعی وجود دارد. پوست، مو، ناخن، ماهیچه و استخوان ها از جمله نواحی هستند که این پروتئین را در بر دارند. از طرف دیگر، آب قلم همان عصاره ای است که از قلم پخته شده به دست می آید. از این رو مواد مغذی استخوان ها نیز به این عصره منتقل شده است. به همین علت آب قلم به عنوان یکی از منابع کلاژن طبیعی شناخته شده است.

لازم به ذکر است که این ماده به تنهایی برای تامین کلاژن مورد نیاز بدن کافی نیست و باید در کنار آن حتما از سایر منابع نیز کمک بگیرید.

2.مرغ

گوشت سفید منبع غنی از کلاژن است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید اغلب مکمل های کلاژن با استفاده از گوشت مرغ تولید می شوند. همبند بودن بافت این گوشت، نشانه ای از وجود کلاژن به میزان کافی در آن است.

گردن مرغ و غضروف آن از جمله منابع کلاژن هستند که به درمان و بهبود آرتروز کمک می کنند. ماهی ها و صدف ها نیز دارای بافت های همبندی هستند که به عنوان منبع طبیعی کلاژن از آن ها یاد می شود.

3.میوه های استوایی و توت ها

a3dcbbab-86e7-46e3-bc77-f7d728c546c4

خانواده توت ها منبعی غنی از کلاژن هستند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید میزان ویتامین سی موجود در توت ها حتی از مرکبات نیز بیشتر است. بلوبری، توت فرنگی، تمشک، کرن بری، زغال اخته، شاه توت، رزبری و ... از جمله میوه هایی هستند که در این خانواده جای دارند.

همچنین میوه های استوایی همانند آناناس، انبه، کیوی، گواوا و ... نیز در لیست منابع کلاژن قرار دارند. برخی از میوه ها مثل گواوا مقداری روی (زینک) نیز در بر دارند که عاملی برای کلاژن سازی است و به بهبود انجام این روند کمک می کند.

4.مرکبات و میوه ها

پروکلاژن یکی از مواردی است که برای تولید کلاژن در بدن زمینه سازی می کند. از طرف دیگر، ویتامین سی نقش به سزایی در تولید پروکلاژن ایفا می کند. با توجه به این که مرکبات و میوه ها سرشار از این ویتامین هستند، می توان آن ها را منبعی طبیعی برای کلاژن به شمار آورد. همچنین ویتامین سی فوراور یک مکمل غذایی کامل است که این ویتامین را به بهترین نحو ممکن تامین می کند.

5.گوجه فرنگی

با توجه به اهمیت ویتامین C و نقش پررنگ آن در تولید کلاژن، خوب است که در کنار مرکبات به سایر مواد غذایی طبیعی حاوی این ویتامین نیز توجه نمایید. گوجه فرنگی ماده غذایی مفید دیگری است که سرشار از ویتامین سی بوده و به همین علت در لیست منابع طبیعی کلاژن جای دارد.

6.بادام هندی

بادام هندی به عنوان یکی از منابع کلاژن، سرشار از روی (زینک) و مس می باشد. هر دو این مواد در بهبود توانایی کلاژن سازی در بدن موثر هستند و به تقویت آن کمک می کنند.

7.سفیده تخم مرغ

b03498ec-f9dd-44a7-81f2-b8733235590f

سفیده تخم مرغ بافت همبندی ندارد که به واسطه آن بگوییم یک منبع غنی از کلاژن است. در بافت این ماده مغذی، نوعی اسید آمینه به نام پرولین وجود دارد که به تولید کلاژن کمک می کند. وجود مقدار زیادی پرولین در سفیده تخم مرغ موجب شده است تا این ماده جایگاه خود را در این لیست پیدا کند.

8.فلفل دلمه ای

فلفل دلمه ای با رنگ های مختلفی در بازار موجود است که میزان ویتامین سی موجود در هر یک از انواع آن با دیگری تفاوت دارد. در این میان، فلفل دلمه ای قرمز یشترین میزان ویتامین سی را دارد. همچنین مقدار زیادی کپسایسین در این ماده غذایی وجود دارد که به عنوان یک ترکیب ضدالتهابی، به جوانسازی پوست کمک می کند.

9.سیر

اضافه کردن سیر به غذاهای سرخ کردنی نه تنها عطر و طعم ویژه ای به آن ها می بخشد، بلکه خواص درمانی فوق العاده ای نیز دارد. افزایش تولید کلاژن در بدن، از جمله مزایای مصرف منظم سیر و استفاده از آن در رژیم غذایی است.

توجه داشته باشید که مصرف بیش از اندازه سیر مثل هر ماده غذایی دیگر تبعات نامطلوبی مثل ناراحتی معده، سوزش سر دل، افزایش خونریزی (به ویژه در صورت مصرف همزمان داروهای رقیق کننده خون) و .... به دنبال دارد.

10.لوبیا

اگرچه لوبیا زیرمجموعه ای از حبوبات است، اما حاوی مقادیر زیادی پروتئین است که اغلب اسید آمینه های لازم برای تولید کلاژن در بدن را در بر دارد. علاوه بر این، برخی از انواع لوبیا هستند که مقدار زیادی مس در آن ها وجود دارد. مس موجود در این ماده غذایی به کلاژن سازی کمک نموده و سرعت آن را افزایش می دهد.

11.سبزی های برگ دار

7cc8f34a-f107-4fb8-8a1c-f19285836dfa

اسفناج، کلم پیچ، چغندر سوئیسی، کاهو و سایر برگ های سبز، رنگدانه های خود را از ماده ای به نام کلروفیل می گیرند که خواص آنتی اکسیدانی بالایی دارد. مصرف این سبزی ها نه تنها رژیم غذایی سالم تری برای شما می سازند، بلکه به افزایش تولید کلاژن در بدن نیز کمک می کنند.

12.دانه کدو

روی یکی دیگر از مواد معدنی است که به تولید کلاژن در بدن کمک می کند. این ماده در دانه کدو تنبل موجود می باشد. وجود این ماده در رژیم غذایی نه تنها به بهبود روند کلاژن سازی کمک می کند، بلکه مانع از بین رفتن کلاژن نیز می شود و از این طریق به بهبود سطح سلامت پوست کمک می کند.

کلاژن در چه مواد غذایی وجود دارد؟

در این مقاله 12 نوع ماده غذایی را معرفی کردیم که حاوی کلاژن هستند و یا به افزایش تولید آن در بدن کمک می کنند. به غیر از این منابع طبیعی، می توانید از مکمل های کلاژن نیز استفاده نمایید. توجه داشته باشید در تهیه مکمل های غذایی از برندهای معتبر استفاده نمایید که آزمایشات لازم روی آن ها انجام شده باشد. کمپانی فوراور لیوینگ امریکا یکی از همین برندها است که تاییدیه های لازم را برای مکمل های غذایی دریافت نموده است. این محصولات را از نمایندگی های معتبر کمپانی خریداری نمایید تا با بهترین قیمت و مشاوره رایگان در اختیار شما قرار بگیرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۳ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied