شمانیوز
شما نیوز

در گفت‌وگوی اختصاصی شمانیوز با مدیرعامل مجتمع فولاد صنعت بناب مطرح شد

دلایل کاهش میزان صادرات محصولات تولیدی و چشم‌انداز آتی شرکت

مدیرعامل مجتمع فولاد صنعت بناب با بیان اینکه مرگ تدریجی در انتظار شرکتی است که در حال توسعه نباشد، گفت: با وجود اینکه عرضه و تقاضا روند قیمت‌ها را تعیین می‌کند، اما عمده دلیل عقب‌افتادن ۲ ماهه این شرکت از برنامه سال مالی، بخشنامه‌های دولت در امر صادرات است ولی در هر حال امیدواریم به هدف ۱۰۰ هزار تن صادرات برسیم.

دلایل کاهش میزان صادرات محصولات تولیدی و چشم‌انداز آتی شرکت

 

به گزارش شمانیوز، محمد کشانی مدیرعامل مجتمع فولاد صنعت بناب در یک گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار شمانیوز در حاشیه نمایشگاه متافو ، درباره طرح‌های توسعه‌ای و مشکلات موجود بر سر راه تولید، گفت: در مبحث توسعه باید با استناد به جمله یکی از اساتید بگویم که شرکتی که همواره در حال توسعه نباشد دچار مرگ تدریجی است و این یک واقعیت می‌باشد که باید همیشه در حال توسعه باشند ، بناب هم از این قاعده مستثنی نیست و در همین راستا پروژه خود را برای تولید ۴۵۰ هزار تن ذوب و ۷۰۰ هزار تن نورد مازاد بر ظرفیت فعلی را در دستور کار قرار داده است. 

 

کشانی در خصوص میزان تولید، فروش و صادرات مجتمع  فولاد صنعت بناب ، افزود: تولید در این مجموعه حدود ۱۵ درصد رشد داشته است، اما در مبحث صادرات باید عرض کنم در ابتدا دارای پیشرفت بودیم تا دستورالعمل مربوط به اینکه هرکسی می‌تواند صادرات داشته باشد موجب شد متاسفانه به میزان ۲ ماه از سال مالی عقب بمانیم. نبود صادرات در دو ماه گذشته باعث شد تا نسبت به سال گذشته در امر صادرات کاهش داشته باشیم. عمده دلیل تفاوت صادرات ما با ارز نیمایی ۲۸ هزار تومان نسبت به دیگر صادرکنندگان با ارز ۳۳ هزار تومان و صادرات با قیمت‌های بسیار پایینی است که برگشت ارزی در آن وجود ندارد.  

 

وی با تاکید بر اینکه عرضه و تقاضا قیمت‌ها را تعیین می‌کند، اظهار داشت: امروز آهن اسفنجی ۷ هزار و ۶۰۰ به صورت پایه قیمت‌گذاری شد که در نهایت با قیمت ۹ هزار و ۵۰۰ تومان یعنی ۲۰ درصد افزایش معامله شد که نشان‌دهنده اهمیت عرضه و تقاضا در روند قیمت‌ها می‌باشد. الزام قانون برای عرضه در بورس کالا یکی است و چنانچه در بورس خرید انجام نشود برای صادرات اقدام می‌شود. از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۵۰ هزار تن محصولات فولاد بناب در بورس کالا عرضه شد که ۶۴ هزار تن معادل یک چهارم آن معامله گردید که نشان از کمبود تقاضا در بازار دارد. 

 

مدیرعامل فولاد صنعت بناب با اشاره به کمبود انرژی و تاثیر آن در قیمت‌ محصولات تولیدی این شرکت، بیان کرد: علت افزایش ۲۰ درصدی قیمت امروز ، آهن اسفنجی کاهش و محدودیت‌های مصرف گاز در روند تولید این محصول بوده است. وقتی تولید میلگرد بالا باشد ولی تقاضایی در این رابطه شکل نگیرد به معنای زیان و خسارت شرکت های نوردی به حساب می‌آید. 

 

وی در خصوص بومی‌سازی با استناد به کلیه اقدامات انجام شده در شرکت‌های نوردی که نشان از بومی کردن قطعات و تجهیزات دارد، فعالیت بومی سازی بناب را هم در کنار این عملکرد عنوان کرد و برای تربیت نیروی متخصص، گفت: مجتمع فولاد صنعت بناب مبنای اشتغال خود را بر استفاده حداکثری از نیروهای بومی قرار داده و سپس بحث جانشین‌پروری را آن هم در جهت جبران نیازهای تخصصی مدنظر دارد. برای مسئولیت‌های اجتماعی هم وظایف مربوط به خود را همانند دیگر شرکت‌ها در دستور کار قرار داده ایم. 

 

عضو هیئت مدیره انجمن فولاد، نقش تحریم‌ها را در بازارهای صادراتی نسبت به بخشنامه‌های دولت ناچیز عنوان کرد و افزود: بخش عمده‌ای از بازار صادراتی را به خاطر بخشنامه‌های دولت از دست داده ایم. برای اینکه صادرات یک محصول را داشته باشیم انرژی زیادی صرف به دست آوردن بازارها می‌کنیم اما در نهایت با یک بخشنامه این بازارها را از دست می‌دهیم و صادرکنندگان دیگری همچون ترکیه سریعا این بازارها را در دست می‌گیرند. این را بدانیم اگر جذب یک بازار جدید نیاز به یک انرژی است برای برقراری ارتباط مجدد و اعتماد از دست رفته با بازار قبلی پنج برابر انرژی و زمان نیاز است.

* گفتگو از؛ لیلا افلاکی *

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied