شمانیوز
شما نیوز

"متانول سبز"؛ تولید یک کاتالیست برای کاهش گازهای گلخانه‌ای

"متانول سبز"؛ تولید یک کاتالیست برای کاهش گازهای گلخانه‌ای

سرپرست کاتالیست متانول و متاناسیون واحد تحقیقات یک شرکت دانش بنیان، با اشاره به طرح تبدیل دی‌اکسید کربن به متانول، گفت: این کاتالیست جدید که اصطلاحا به آن کاتالیست سنتز متانول، "متانول سبز" گفته می‌شود، بیشتر در بحث حفظ محیط زیست اهمیت دارد.

بهزاد نعمت اللهی در خصوص انعقاد تفاهم‌نامه مشترک بین شرکت دانش بنیان نفت‌وگاز سرو و پتروشیمی فن‌آوران به منظور تجاری سازی و ساخت پایلوت نیمه صنعتی طرح تبدیل دی‌اکسید کربن به متانول، اظهار کرد: مقادیر زیادی از گاز دی اکسید کربن در مجتمع‌های پتروشیمی و پالایشگاهی ایجاد و به عنوان گاز گلخانه‌ای در جهان شناخته می‌شود که این گاز باعث گرمایش کره زمین شده است. از این رو ما از طریق حذف این گاز و تبدیل آن به محصولات با ارزشی از قبیل متانول، هم مقدار این گاز گلخانه‌ای را در اتمسفر کاهش می‌دهیم و هم محصولی با ارزش افزوده بالاتر به دست می‌آوریم. از این رو کار پژوهش بر روی این کاتالیست سنتز متانول را آغاز کردیم.

سرپرست کاتالیست متانول و متاناسیون واحد تحقیقات این شرکت دانش بنیان،  با بیان اینکه اصطلاحا به کاتالیست سنتز متانول، "متانول سبز" گفته می‌شود، ادامه داد: کاتالیست سنتز متانول فقط با دی اکسید کربن کار می‌کند. گاز  دی اکسید کربن گاز اکسنده‌ای است که باعث غیرفعال شدن کاتالیست می‌شود. از این رو ما روش‌ها، تکنیک ها و ترکیب‌هایی را در کاتالیست استفاده کردیم تا پایداری و طول عمر آن به شدت افزایش یابد. این کاتالیست پتانسیل و توانمندی این را دارد که مقدار قابل توجهی متانول تولید کند.

وی افزود: این دستاورد هم از لحاظ زیست محیطی خیلی حائز اهمیت است و هم اینکه دی اکسید کربن به عنوان منبع کربن در محیط اتمسفر را تبدیل به متانول می‌کند‌.

نعمت اللهی ادامه داد: در حال حاضر کاتالیست سنتز متانول در پتروشیمی شیراز و پتروشیمی بوشهر و سبلان در حال کار است.

سرپرست کاتالیست متانول و متاناسیون واحد تحقیقات این شرکت دانش بنیان، تاکید کرد: کار پژوهش و  تحقیقات این کاتالیست ‌ها  با تکیه بر دانش فنی کشور و اتکا بر توانایی متخصصان داخلی انجام و مراحل تجاری سازی کاتالیست های تولیدی در شرکت دانش بنیان نفت و گاز سرو انجام شده است. از طرفی محصولات ایجاد شده قابل رقابت با شرکت‌های مطرح دنیا است و در حال حاضر از لحاظ کیفیت و پایداری عملکرد کاتالیستی این کاتالیست‌ها در سطح مطلوبی قرار دارد. ما این فیدبک ها را به صورت مداوم از پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های کشور می‌گیریم.

 

 

جزئیات خبر
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی