شمانیوز
شما نیوز

گزارش برگزاری نخستین کنفرانس ملی ریخته‌گری مداوم فولاد؛

در سال‌های آینده در چهار حوزه به فولادهای پیشرفته‌تری نیاز خواهیم داشت

علیرضا کاظمی، معاون فناوری و توسعه فولاد هرمزگان و همچنین دبیر اجرایی کنفرانس اظهار کرد: در سال‌های آینده در چهار حوزه صنعت خودرو، صنایع دریایی، انرژی و ساختمانی به فولادهای پیشرفته‌تری نیاز خواهیم داشت.

در سال‌های آینده در چهار حوزه به فولادهای پیشرفته‌تری نیاز خواهیم داشت

به گزارش خبرنگار شمانیوز، نخستین کنفرانس ملی ریخته‌گری مداوم فولاد روز سه شنبه 26 آذرماه برگزار شد و در آن به بحث درباره مسائل تخصصی این حوزه پرداخته شد.

 

علیرضا کاظمی، معاون فناوری و توسعه فولاد هرمزگان و همچنین دبیر اجرایی کنفرانس اظهار کرد: در سال‌های آینده در چهار حوزه صنعت خودرو، صنایع دریایی، انرژی و ساختمانی به فولادهای پیشرفته‌تری نیاز خواهیم داشت. پیشرفته‌تر به این معناست که نسبت به آنچه که امروز داریم محصولات توسعه پیدا کند. در ۲ دهه آینده چهار موضوع چالشی در صنعت فولاد رخ خواهد که یکی ازآن‌ها کاهش شیب رشد تقاضا است؛ دلیل نیز این است که استفاده از فولاد در صنایع کاهش پیدا خواهد کرد. از سال ۲۰۴۰ این روند ثابت خواهد شد زیرا بازیافت فولاد گسترده‌تر می‌شود.

 

وی ادامه داد: فرآیندهای صنعتی به سمت دوستدار محیط‌زیست حرکت می‌کنند به این معنا که کاهش co۲ و مصرف انرژی خواهیم داشت. لازم به ذکر است نرخ رشد سالیانه فولاد از ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۵ تقریبا ۱.۲ درصد است و از سال ۲۰۲۵ تا ۲۰۳۵ به ۰.۹ درصد خواهد رسید. در حوزه کشتی‌سازی بیشترین رشد را خواهیم داشت و رتبه بعدی به فولاد ساختمانی می‌رسد. شدت استفاده از فولاد در صنعت خودرو تا سال ۲۰۳۵ حدود ۲۰ درصد کاهش خواهد داشت. این نکته را باید گفت که در کشتی‌سازی ۱۰ درصد و در حوزه ساختمانی ۱۶ درصد کاهش شدت استفاده را خواهیم داشت.

 

کاظمی افزود: امروزه در دنیا ۳۵۰۰ گرید فولادی با خواص و ویژگی‌های مختلف استفاده می‌شود و انتظار می‌رود که این روند در آینده رشد خواهد داشت. به طور کلی در سه حوزه قرار است تغییراتی در حوزه فولاد رخ دهد. این موارد شامل فولاد با استحکام بالا، فولاد مقاومت بالا در برابر خوردگی و فولادهای پرفورمنس است. در ارتباط با حوزه انرژی فولادهای استحکام بالا در صنعت نفت و کشتی‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

دبیر اجرایی کنفرانس ریخته‌گری مداوم اظهار کرد: در صنعت خودرو نیازها در حال عوض شدن است و قوانین تصادفات به شدت سختگیرانه شده است. خودروها باید آزمون‌های سختی را رد کنند تا موفق به کسب ستاره‌های ایمنی شوند. به دلیل نیازهای زیست محیطی لازم است وزن خودروها کاهش پیدا کند. در همین زمینه چندین نسل فولاد استحکام بالا ساخته شد که به مرور وزن آنها نیز کاهش پیدا کرد و در صنعت خودروسازی مورد استفاده قرار گرفت. در حوزه دریایی بحث جدید فولادهای ضد ترک مطرح است تا استحکام لازم را داشته باشند. این نیاز به وجود آمده که سایز کشتی‌ها بزرگ‌تر شود و بر همین اساس به فولادهای ضخیم احتیاج داریم و ایمنی این سازه‌ها باید رعایت شود.

 

کاظمی درباره تولید برق و میزان کاهش انرژی در تولید فولاد گفت: در مورد توربین‌های بادی تا سال ۲۰۱۸ میزان انرژی که با ظرفیت این توربین‌ها در اتحادیه اروپا تولید شده ۲۰ گیگاوات بوده که تا ۲۰۳۰ چهاربرابر خواهد شد. ۲۳ درصد کل ظرفیت‌های برق در آینده از توربین‌های بودی خواهد بود. در حوزه ساختمانی نیز فولادها مقاوم‌تر خواهند شد تا ایمنی افزایش پیدا کند و در عین حال هزینه نیز پایین می‌آید. لازم به ذکر است از سال ۱۹۶۰ تا امروز به ازای تولید هر تن فولاد ۶۱ درصد کاهش مصرف انرژی داشتیم. هدف‌گذاری شده که میزان دی‌اکسید کربن تولید شده ۵۰ درصد کاهش پیدا کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied